Dzirkstele.lv ARHĪVS

Ieguvēji būs pasažieri

Malda Ilgaža

2015. gada 15. septembris 00:00

1020
Ieguvēji būs pasažieri

SIA “Gulbenes autobuss” vienotā tarifa ieviešana stāsies spēkā ar novembri

Pasažieriem, kuri pārvietojas ar sabiedrisko transportu reģionālajos vietējas nozīmes maršrutos, kur pakalpojumu sniedz uzņēmums SIA “Gulbenes autobuss”, ar novembri, iespējams, biļetes maksās lētāk, jo šogad visā Latvijā tiks ieviesti vienoti tarifi braukšanai reģionālo vietējo autobusu maršrutos.
Būs maršruti, kur šīs izmaiņas būs mazas, vēl atsevišķos maršrutos cenas būs mazākas nekā līdz šim, bet būs arī tādi maršruti, kur tās būs nedaudz augstākas.

Uzņēmuma ieņēmumi samazināsies
“Mūsu pasažieri būs ieguvēji. Gulbene ir reģionālas nozīmes attīstības centrs, kur ir noteikti 0,50 eiro par katru kilometru līdz septiņiem kilometriem. Attālumam no 7 līdz 33 kilometriem maksa par kilometru būs visā Latvijā vienāda – 0,0569 eiro. Vienāda būs maksa arī pēc 33. kilometra, kas tiks aprēķināta pēc noteiktas formulas. Te nu gulbeniešiem būs jāmaksā krietni lētāk. Piemēram, braucot no Gulbenes uz Lizumu vai Druvienu, atšķirība biļešu cenā būs no 20 līdz 40 centiem. Mums tas ir ļoti daudz. Esam nedaudz veikuši aprēķinus un secinājām, ka uzņēmuma ieņēmumi tā rezultātā gan saruks diezgan ievērojami,” stāsta SIA “Gulbenes autobuss” valdes loceklis Aivars Kaparšmits. Piemēram, šobrīd braukšanas biļete maršrutā Gulbene-Lizums maksā 2,20 eiro, bet novembrī maksa būs tikai 2,00 eiro. Ja biļete šobrīd maksā 2,60 eiro, tad novembrī maksās 2,20 eiro.
Autotransporta direkcijas informācija liecina, ka šobrīd reģionālo maršrutu autobusu pārvadājumos ir 24 dažādi tarifi un dažādi biļešu cenu noteikšanas principi. Tie atšķiras ne tikai dažādiem pārvadātājiem, bet arī vienam pārvadātājam dažādos reģionos. Cenu atšķirības par vienāda garuma maršrutu var sasniegt pat 40 centus. Jaunās tarifu sistēmas ieviešanas mērķis ir izskaust situāciju, ka pasažieriem par vienāda garuma maršrutiem dažādos reģionos maksa par braukšanas biļeti ir atšķirīga.
Pasažieru pārvadātāji cer, ka šīs izmaiņas veicinās to, ka cilvēki vairāk sāks izmantot sabiedrisko transportu. Vienotie tarifi tiks noteikti pēc vienādiem principiem – maksa par brauciena pirmajiem septiņiem kilometriem būs no 0,40 eiro apdzīvotās vietās ārpus reģionālas nozīmes centriem līdz 0,80 eiro Rīgā.
Lielos sabiedriskā transporta uzņēmumus, kas veic pasažieru pārvadājumus, vienoto tarifu ieviešana neskar.

Nūja ar diviem galiem
Ir iecerēts, ka, visā valstī vienādojot reģionālo vietējo autobusu tarifus, būs iespējams ieviest abonementu biļetes, kas būs izdevīgas tiem pasažieriem, kuri ikdienā pārvietojas ar autobusu. Regulārajiem pasažieriem būs atlaides. Turklāt katru reizi nebūs jāpērk biļete. Ir iecere vienoties arī par vienotas biļetes izveidi braucienam gan ar autobusu, gan ar vilcienu.
“Droši vien abonementa biļetes skars arī mūsu uzņēmumu, bet uzskatu, ka šo biļešu ieviešana būs nūja ar diviem galiem. Pasažieriem šādas braukšanas biļetes iegāde būs izdevīga, bet pārvadātājam neizdevīgi. Kas ir abonementa biļete? Tā ir iespēja biļeti iegādāties ar atlaidi. Tātad – ieņēmumi mums arī šajā gadījumā būs mazāki. Autotransporta direkcija gan sola kompensēt zaudējumus, bet tad atkal ir nūja ar diviem galiem. Labi zinām, kā veicas ar šo kompensēšanu. Arī ar nākamā gada  valsts budžetu saistās dažādas problēmas. Vai šo kompensāciju saņemsim?“ nav pārliecināts A.Kaparšmits. Viņš piebilst, ka arī nākamajā gadā uzņēmumam būs jāsastopas ar izmaiņām. “Tās būs saistītas ar to pasažieru kategoriju, kuri sabiedriskajā transportā brauc ar atlaidi vai par brīvu. Tie ir invalīdi un represētās personas. Paredzams, ka mainīsies norēķinu kārtība. Šobrīd par to ir sākušās sarunas ar bankām. Šajā mēnesī tikšos ar bankas “Citadele” pārstāvjiem,” saka A.Kaparšmits.