Dzirkstele.lv ARHĪVS

Vēlreiz apsekos Stradu ceļu

Diāna Odumiņa

2011. gada 26. augusts 07:20

3366
Vēlreiz apsekos Stradu ceļu

Vides aizsardzības klubam izdevies pārliecināt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, ka Stradu pagastā rekonstruējamā Rēzeknes ceļa malās 10 kilometru garumā aug arī dižkoki un potenciālie dižkoki, kuri ir jāsaglabā.

Tādējādi tiek apšaubīts izstrādātais šā ceļa rekonstrukcijas projekts, kāds tas ir šobrīd.


Paredzams, ka nākamnedēļ Gulbenē ieradīsies ekspertu grupa, lai vēlreiz apsekotu Rēzeknes ceļa posmu no Gulbenes līdz Pededzes tiltam. Tas vakar tika izlemts sanāksmē Satiksmes ministrijā, piedaloties arī Vides aizsardzības kluba, Gulbenes novada pašvaldības un Vidzemes plānošanas reģiona, kā arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvji.

Ir jāsaglabā dižkoki Stradu pagastā rekonstruējamajā Gulbenes – Rēzeknes ceļa malās - tā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija raksta vēstulē Satiksmes ministrijai, atbalstot dabas draugus, kuri aizstāv dabas vērtības.


Kopējais šo vērtīgo aleju un koku rindu garums ir 4421 metrs - to secinājusi Dabas aizsardzības pārvalde, kuras pārstāvji 15.augustā apsekoja rekonstruējamo Gulbenes – Rēzeknes posmu Stradu pagastā desmit kilometru garumā. Konstatēts, ka trīs koki atbilst aizsargājamo koku (dižkoku) izmēriem. Atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par dižkokiem ceļmalu apstādījumos uzskatāmi - divi parastie ozoli ar 4,75 un ar 4,04 metru apkārtmēru, kā arī melnalksnis ar 2,95 metru apkārtmēru. Ministru kabineta noteikumi nosaka - aizsargājamā koka (dižkoka) nociršana pieļaujama tikai ar Dabas aizsardzības pārvaldes atļauju.


Konstatēts, ka gar minēto autoceļa posmu aug arī potenciāli dižkoki (koki, kas pārskatāmā nākotnē var sasniegt dižkoku izmērus), četru koku dobumos ir konstatētas īpaši aizsargājamas bezmugurkaulnieku sugas lapkoku praulgrauža “Osmoderma eremita” barošanās pazīmes un kokos ir dobumi, kas piemēroti sikspārņiem un pūčveidīgajiem putniem.

Vai projektam jāpārvelk strīpa?
“Vai nu šis ceļa projekts ir jānoraksta, vai arī ir jāpanāk pozitīvs risinājums - kompromiss. Jāvienojas ir abām pusēm. Projekts ir jāpabeidz! Nevar atstāt koku ceļa malā, zinot, ka tā sakņu sistēma tiks bojāta. Tāpēc vēlreiz atbrauks komisija no Satiksmes ministrijas un Dabas aizsardzības pārvaldes, lai pārskatītu kokus Rēzeknes ceļa malās, vienosies tā, lai ziemā varētu izsludināt iepirkumu un nākamgad turpināt ceļa būvniecību,” “Dzirkstelei” saka Gulbenes novada domes deputāts, Vidzemes plānošanas reģiona attīstības padomes priekšsēdētājs Nikolajs Stepanovs, kurš vakar bija sarunu dalībnieks Satiksmes ministrijā.


N.Stepanovs dabas draugiem esot pastāstījis, cik svarīgs šis ceļš ir Vidzemes reģionam. “Tas ir taisnākais ceļš caur Valmieru, Smilteni, Gulbeni un Rēzekni uz Maskavu. Tas ir tranzīta ceļš. Ja Rēzeknes ceļš 10 kilometru posmā no Gulbenes netiks sakārtots, transports brauks pa citu ceļu - caur Balviem. Bet tas ir lieks līkums – apmēram 26 kilometri! Ekonomiski tas ir neizdevīgi,” viņš saka.


Vides aizsardzības kluba viceprezidente Elita Kalniņa, kura arī vakar bija tikšanās dalībniece Satiksmes ministrijā, “Dzirkstelei” saka, ka bijusi gandarīta par piedāvājumu kopīgi meklēt kom­promisu. Tikšanās laikā dabas draugi esot saklausījuši informāciju, ka jau pats projekts paredz saglabāt 100 kokus Rēzeknes ceļa malās Palienā. Kompromisa piedāvājums pagaidām bijis saglabāt vēl piecus īpašus kokus, kurus aizstāv dabas draugi. “Zinot kopējo koku skaitu, kādu plānots izcirst, vēl piecu koku saglabāšana nav nekāds kompromiss,” uzskata E.Kalniņa.
Tikšanās laikā Satiksmes ministrijā arī atklājies, ka pagaidām ceļinieku un dabas pētnieku ekspertīzēs atšķiras viedoklis, kuri koki Rēzeknes ceļa malās ir un kuri nav īpaši vērtīgi. Vides aizsardzības kluba viedoklis pagaidām neesot mainījies, uzstājot, ka vērtīgie koki ir jāsaglabā un ka 10 kilometrus garajam Gulbenes – Rēzeknes ceļa posmam varētu uzlikt norādi, ka braukšanas ātrums ir jāierobežo līdz 50 kilometriem stundā. Tajā pašā laikā E.Kalniņa uzsver: “Mēs neesam pret ceļa rekonstrukciju.”