Dzirkstele.lv ARHĪVS

Kā izvēlēties, kur doties mācīties pēc 9. klases?

Kā izvēlēties, kur doties mācīties pēc 9. klases?

Arvien straujākiem soļiem tuvāk nāk pavasaris, kas daudziem Latvijas skolēniem iezīmējas ar eksāmenu laiku un brīdi, kad izdarīt izvēli par nākamo mācību vietu. Turklāt šis posms ir nozīmīgs ne vien divpadsmito, bet arī devīto klašu skolēniem, kuriem jāpieņem lēmumi, kas būtiski var ietekmēt visu turpmāko dzīvi un karjeras attīstību.

Viena daļa pamatskolas beidzēju izvēlas mācības turpināt jau esošajā skolā, taču otra – izlemj pāriet uz citu vidusskolu, tehnikumu, koledžu vai profesionālo vidusskolu, kur papildus vidusskolas vielai iespējams apgūt arī kādu jaunietim interesējošu profesiju. Par būtiskākajiem faktoriem, kas jāņem vērā izvēloties, kurp labāk doties mācīties pēc 9. klases, konsultē Starptautiskās komerciālās profesionālās vidusskolas (SKPV) direktore Jeļena Lapiņa.

Būtiskākie faktori izvēloties nākamo mācību vietu


Pirmais un galvenais noteikums, izvēloties nākamo mācību vietu, ir sekot savām vēlmēm un iespējām, jo, ja skolēns vidusskolā aizies mācīties uz iestādi, kuras piedāvātā programma būs pretstatā viņa interesēm, arī iecerētie panākumi var izpalikt. Tāpēc jau laikus jācenšas saprast, kas ir tā profesija, ko skolēns vēlētos praktizēt arī nākotnē.

Lai meklējumi ritētu sekmīgi, vislabākais variants būtu skolēnam jau pašam sākumā veikt nelielu izpēti, piemēram, internetā sameklējot informāciju par konkrēto skolu, kā arī iepazīties ar atsauksmēm – varbūt draugu vai radu lokā ir kāds, kas šo skolu ir apmeklējis un var padalīties ar pieredzi. Ļoti vēlams būtu doties arī uz kādām izglītībai veltītām izstādēm, kas varētu būt lielisks veids kā jau laikus iepazīties ar skolas pārstāvjiem un piedāvāto programmu. Tāpat lieti noderētu apmeklēt arī mācību iestādes atvērto durvju dienas, šādā veidā iepazīstoties gan ar pedagogiem, gan vidi, kādā notiek stundas. Noteikti jāņem vērā arī iestādes atrašanās vieta – kā nekā skolā tiek aizvadīta lielākā nedēļas daļa, tāpēc būtiski, lai skolēnam būtu viegli uz to nokļūt un ceļā patērētais laiks nekļūtu par papildus apgrūtinājumu.

Risinājumi, ja skolēna izvēle nesakrīt ar vecāku viedokli


Protams, izvēloties nākamo mācību vietu, ir jāņem vērā arī vecāku ieteikumi, taču, ja skolēns ir stingri pārliecināts par savu izvēli, viņam būtu uzskatāmā veidā par to jāmēģina pārliecināt arī vecāki, lai izvairītos no iespējamām konfliktsituācijām. Piemēram, viens no veidiem būtu izvēlētās mācību iestādes apmeklēšana kopā ar vecākiem, kā arī konstruktīva sava viedokļa izklāstīšana, lai viņus pārliecinātu, ka šī izvēle ir pamatota un nav tikai kārtējā iegriba. Tāpat var mudināt vecākus sazināties ar skolas pārstāvjiem, lai tie viņus iepazīstinātu ar skolas piedāvātajām iespējām un pastāstītu, kādas nākotnes perspektīvas jaunietim paver konkrētās skolas pabeigšana.
Savukārt, ja pats skolēns vēl nav īsti pārliecināts par to, kādu izvēli izdarīt, vislabāk būtu mierīgi aprunāties ar vecākiem, uzklausīt viņu viedokli, taču noteikti ieteiktu pakonsultēties arī ar skolas pārstāvjiem – sociālo pedagogu, skolas psihologu vai klases audzinātāju. Varbūt viņiem no malas būs vieglāk koncentrēt skolēna prasmes noteiktā virzienā. Galvenais neuztraukties, bet mierīgi izsvērt visus aspektus un iespējas.

Kā izvēlēties starp vidusskolu un profesionālo mācību iestādi

Mācoties tehnikumā vai profesionālajā vidusskolā paralēli likumā noteiktajai mācību vielai, iespējams apgūt arī jaunu amatu, taču šajā gadījumā noteicošais faktors, ir tas, ko jaunietis vēlas darīt pēc vidējās izglītības iegūšanas. Piemēram, ja skolēns stingri apņēmies kļūt par ārstu, tad vidusskolas periodā viņam būtu ieteicams padziļināti apgūt tieši ķīmiju, fiziku un bioloģiju. Savukārt, ja skolēns interesējas par dažādām tehniskām lietām vai, piemēram, vēlas kļūt par frizieri vai stilistu, tad būtu vēlams šīs prasmes sākt apgūt jau vidusskolas laikā, mācoties atbilstoša novirziena tehnikumā, profesionālajā vidusskolā vai koledžā. Protams, būtisks faktors ir arī atzīmes, taču tām noteikti nevajadzētu būt noteicošajam vadmotīvam izvēles izdarīšanā. Prioritāte tomēr ir skolēna spējas un vēlmes.