Dzirkstele.lv ARHĪVS

Vai ceļmalas aizaugs?

Evita Brokāne

2014. gada 20. maijs 00:00

378
Vai ceļmalas aizaugs?

Ja līdzekļi atļauj, tiek domāts arī par ceļmalu kopšanu

Kāds laikraksta lasītājs vērš uzmanību, ka daudzviet novada autoceļu ceļmalas ir aizaugušas ar krūmiem, vasaras sezonā tās aizaug arī ar zāli. Tas nereti traucē drošu satiksmi. Lasītājs vēlas noskaidrot, cik tuvu ceļa braucamajai daļai drīkst augt krūmi, cik bieži tie būtu jāizcērt un cik bieži jāpļauj zāle ceļmalās.
VAS “Latvijas Valsts ceļi” Vidzemes reģiona Gulbenes nodaļas vadītājs Laimonis Aumeisters skaidro, ka attālums, kādā no ceļa malas jābūt izcirstiem krūmiem, atšķiras uz dažādiem ceļiem. “Ceļiem atkarībā no to tehniskajiem parametriem ir noteikts ceļa nodalījuma joslas platums. Ceļam Smiltene-Gulbene, Madona-Gulbene, Sinole-Lejasciems-Silakrogs nodalījuma josla ir 27 metri jeb 13,5 metri no ceļa ass uz katru malu (tādējādi var izrēķināt, cik plata ir ceļa klātne un cik metru paliek ceļa nogāzei līdz, piemēram, lauksaimniecības zemei vai mežam, kas atrodas turpat līdzās ceļa malā). Ir ceļi, kur nodalījuma josla ir 22 metri, piemēram, ceļš Gulbene-Balvi, savukārt lielākajai daļai pārējo mūsu novada ceļu nodalījuma josla ir 19 metri,” stāsta L.Aumeisters.

Slēdz arī līgumus ar uzņēmējiem
Runājot par ceļmalu kopšanu, L.Aumeisters uzsver, ka ir jārēķinās ar kopējo ikdienas uzturēšanai atvēlēto finansējumu, turklāt vispirms ir jānodrošina ceļa braucamās daļas kvalitāte un drošība. “Ja citos darbos, piemēram, autoceļu uzturēšanā ziemā vai bedrīšu remontā pavasarī nav izlietots pārāk daudz līdzekļu, varam veikt arī šādus kopšanas darbus. Otrs variants ir slēgt līgumu ar kādu uzņēmēju, ka viņš bez atlīdzības veic nodalījuma joslas sakopšanas darbus, kā nosacītu samaksu paturot sev iegūtos krūmus, arī kokus. Par šādu variantu ir interese arī mūsu novadā,” stāsta L.Aumeisters. Šobrīd uz Gulbenes-Madonas šosejas notiek arī granulu rūpnīcas būvniecība. L.Aumeisters spriež, ka, iespējams, arī tas palielinās interesi par krūmu izciršanu.
“Krūmu ciršanu atsevišķos ceļu posmos plānojam katru gadu. Tas tiks darīts gar atsevišķiem ceļiem arī šogad. Šogad plānots veikt apauguma novākšanas darbus ceļiem posmā Tirza-Velēna un Druviena-Lizums. Šobrīd sagatavošanā ir arī dažas vienošanās par bezatlīdzības apauguma novākšanu. Valsts ceļu kopgarums novadā ir 588 kilometri, tādēļ katru gadu gar visiem ceļiem krūmus nevarēsim izcirst. Atkarībā no finansiālo līdzekļu iespējam arī cenšamies izvērtēt, kurās vietās steidzamāk ir nepieciešams izcirst krūmus, lai tie nekļūst par apdraudējumu satiksmei,” saka L.Aumeisters.

D klases ceļi var palikt nenopļauti
Zāles pļaušana ceļa nodalījuma joslā ir noteikta atkarībā no ceļu uzturēšanas klasēm. Vasarā svarīgākajiem reģionālajiem autoceļiem – Smiltene-Gulbene, Madona-Gulbene, Gulbene-Balvi – ir noteikta A uzturēšanas klase (transportlīdzekļu satiksmes intensitāte ir lielāka par 1000 automašīnām diennaktī) un ceļmalas tur tiek pļautas divreiz sezonā – pirmo reizi līdz Jāņiem un otro reizi augustā, lai neveidotos kūla. B un C klases ceļi tiek pļauti reizi sezonā – tuvāk rudenim. Ar D klases ceļiem ir visbēdīgāk – ja līdzekļi neatļauj, tie, iespējams, pat paliek nenopļauti.