Dos vārdu “Ferdinands”

Lokomotīves restaurācijā piedalījušies teju 50 cilvēku
Piektdien, 13.jūnijā, Gulbenē būs vārda došanas svētki bānīša tvaika lokomotīvei, kura tika remontēta sešus gadus un kuras atjaunošanā laika gaitā ir piedalījušies apmēram 50 cilvēku. Viņi un visi interesenti pulksten 14.00 būs mīļi gaidīti šajā dienā pie Gulbenes dzelzceļa depo, bet īpaši lokomotīves atjaunotājus paredzēts godināt Bānīša svētkos, kas notiks 6.septembrī.
“Tajā tālajā 2007.gadā, kad lokomotīvi uz Gulbeni atveda no Lavasāres dzelzceļa muzeja Igaunijā, mums Gulbenē bānīša uzņēmumā bija daudz vairāk darbinieku. Tagad te ir uz pusi mazāk cilvēku. Lokomotīves atjaunošanā iesaistījās arī entuziasti no Bānīša draugu kluba. Restaurācijas darbi sākās 2008.gadā. Sarūsējusī lokomotīve bija jānotīra, bija jānomaina bojātās detaļas. Tas nebija vienkārši,” “Dzirkstelei” saka SIA “Gulbenes-Alūksnes bānītis” valdes loceklis Aldis Kreislers. Viņš atzīst, ka naudā nav nemaz izsakāms ieguldījums lokomotīves atjaunošanā, jo tas ir bijis sirdsdarbs, kad cilvēki stundas neskaita.
Regulāras kustības “Ferdinandam” - veselīgas
63 gadus vecajai, Vācijā ražotajai “Gr-319” markas tvaika lokomotīvei tiks dots nosaukums “Ferdinands”.
A.Kreislers saka – pats galvenais, lai atjaunotā lokomotīve ir spējīga kustēties, braukt. Vārda došanas svētkos tā mēģinās “spert pirmos soļus” depo teritorijā. Ja viss noritēs, kā plānots, un neradīsies sarežģījumi, pirmoreiz pasažieru vagonus atjaunotā tvaika lokomotīve uz Alūksni vedīs Bānīša svētkos un arī turpmāk atsevišķos izbraukumos. A.Kreislers uzsver, ka lokomotīvei dīkstāve ir pati bīstamākā. Lai dzīvotu, tai ir regulāri jākustas. Piektdien, 6.jūnijā, atjaunoto tvaika lokomotīvi izstūma zem klajas debess, lai pārbaudītu, kā griežas riteņi. Pievienoja arī tenderi jeb piekabi, bez kuras lokomotīve nevar iztikt, jo līdzi tiek vadāts kurināmais – malka. Blakus stāvēja bānīša uzņēmuma strādnieki, kuri pieskatīja, lai viss norit labi. Starp viņiem – arī Aleksandrs Zilveris, kurš lokomotīves remontā piedalījies trīs gadus, un Imants Kolms, kurš lokomotīvi remontējis piecus gadus. “Visādi gāja. Daudz kas ir pilnīgi no jauna izgatavots, daudz kas pārkniedēts,” “Dzirkstelei” stāsta I.Kolms. Viņš neslēpj, ka pilnībā izjaukto lokomotīvi grūti bijis salikt kopā, taču, kā saka, pēc kara visi ir gudri un, kas nestrādā, tas nekļūdās. A.Kreislers atzīst, ka piektdien pārliecinājies - lokomotīve būšot braucēja.
Tvaika lokomotīves inaugurācijas svētkus apmeklēs arī vairāki ārzemju viesi no Lielbritānijas, Nīderlandes, Igaunijas un Lietuvas, kuri 14.jūnijā piedalīsies starptautiskā konferencē „Tūrisms un kultūrvēsturiskie dzelzceļi” par pieredzi kultūrvēsturisko dzelzceļu izmantošanā.
2018.gadā Gulbenē atgriezīsies “Marisa”
„Ferdinands” Gulbenē būs līdz 2018.gadam, kad lokomotīve saskaņā ar līgumu būs jānodod atpakaļ Lavasāres muzejam. Vācieti “Ferdinandu” gulbenieši iemainīs pret čehieti “Marisu” - „Kč-4-332” markas šaursliežu tvaika lokomotīvi, kurai pašlaik ir 64 gadi un kura savu atdzimšanu arī ir piedzīvojusi tieši Gulbenē. Tas notika 2005.gadā. Kopš 2009.gada “Marisa” saskaņā ar līgumu aizceļoja no Gulbenes.
Mazbānīša entuziasts un nodibinājuma „Latvijas Industriālā mantojuma fonds” valdes priekšsēdētājs Andris Biedriņš stāsta, ka iepriekšējai tvaika lokomotīvei „Marisa”, kura bija mazāka, zaļa, tika piešķirts Vecgulbenes muižas barona fon Volfa sievas vārds. Taču „Ferdinands” ir lielāks, melns un masīvs. Tam noteikti vajadzēja dot nopietna vīrieša vārdu. “Tā kā bijām aizsākuši Vecgulbenes muižas tēmu, tad nolēmām, ka šo lokomotīvi godāsim grāfa Ferdinanda Cepelīna vārdā,” stāsta A.Biedriņš.
“Marisas” līdziniece Marisa fon Etingena (1857-1883) kļuva par Vecgulbenes muižas barona Johana Heinriha Gotlība fon Volfa (1843-1897) sievu 1875.gada 18.septembrī. Stāstu par šā pāra mīlestību un barona sāpēm, pāragri sievu zaudējot, glabā Gulbenes Spārītes parkā viņas piemiņai izveidotie dīķi – gan asaras, gan burta “M” formā.
Grāfs Ferdinands Ādolfs Heinrihs Augusts fon Cepelīns (1838-1917) bija konstruktors, uzņēmējs un dirižabļu ražošanas izveidotājs. Viņš esot bijis vienmēr gaidīts viesis pie sievas brāļa barona Volfa Vecgulbenes muižā. Runā, ka viņa ražotais dirižablis lidojis arī virs Vecgulbenes muižas teritorijas.
Kategorijas
- Afiša
- Sporta pasākums
- Izstāde
- Koncerts
- Balle
- Teātris
- Pasākums
- Baznīcā
- Meistarklase
- Kino
- Izlaidums
- Jauniešiem
- Senioriem
- Bibliotēkā
- Bērniem
- Tirdziņš
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Mēs pamanījām!
- Citas ziņas
- Atbildam lasītājiem
- Reklāmraksti
- Veselība
- Kultūra un izklaide
- Dzīvespriekam
- Konkursi
- Horoskopi
- Sports
- Cope un medības
- Vietējās ziņas
- Kriminālziņas
- VĒLĒŠANAS 2017
- SAEIMAS vēlēšanas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Vārds deputāta kandidātam!
- Latvijas ziņas
- Noderīgi
- Interesanti
- Eiropas Savienībā
- Laika ziņas
- Skolēnu, jauniešu aktivitātes
- Statiskas lapas
- Ceļojumi
- Ēdamprieki
- Projekti
- Projekts "Riska bērni"
- Projekts "Saimnieko gudri"
- Projekts "Kam ticēt?"
- Projekts "Medijs vai mediju izstrādājums?"
- Projekts "Paver plašāk logu no senatnes"
- Projekts "Mediju kritika"
- Projekts "10 gadi Gulbenes novadā - vai veiksmes stāsts?"
- Projekts "Rūpēsimies par vidi!"
- Projekts "Mediju projekts"
- Projekts "Vide"