Profesionālās izglītības reforma Latvijā nedrīkst radīt jaunas problēmas
2015. gada 13. februāris 16:16
Vidzemes plānošanas reģions, sekojot līdzi profesionālās izglītības reformas attīstībai valstī, saredz duālās izglītības pozitīvo ietekmi uz reģiona ekonomisko attīstību. Taču šobrīd lielākās neskaidrības ir jautājumā par profesionālo vidusskolu apvienošanu vai pat slēgšanu, kas saistīts ne tikai ar demogrāfiskās situācijas pasliktināšanos, bet arī ar faktu, ka skolēni bieži izvēlas turpināt mācības vispārējās izglītības mācību iestādēs. Audzēkņu skaits daudzās profesionālajās skolās ir nepietiekošs. Lai celtu profesionālās izglītības prestižu un raisītu skolēnos interesi paralēli vidējai izglītībai apgūt kādu konkrētu arodu, jāpieliek milzu pūles un darbs ne tikai ministrijai, bet arī pašām izglītības iestādēm, pašvaldībām un darba devējiem. Būtisku devumu veiksmīgas reformas īstenošanā var sniegt arī plānošanas reģioni ne tikai izprotot katras teritorijā esošās profesionālās izglītības iestādes specifiku, bet arī definējot jomas, kurās reģionam saskatāms potenciāls, kā arī sadarbojoties ar reģiona teritorijās esošajiem uzņēmumiem. Komplekss situācijas izvērtējums nepieciešams gan mācību programmu satura veidošanai, gan arī ceļot reģiona konkurētspēju gan valsts mērogā, gan arī starptautiski.
Jau
kādu laiku profesionālās izglītības iestādes, kurās ir mazāk
par 300 audzēkņiem, nonākušas situācijā, kad valsts to
uzturēšanu vairs nevēlas nodrošināt, savukārt pašvaldības
bieži vien finansiālu apsvērumu dēļ tās nav spējīgas uzturēt.
Tuvākajā laikā līdzīgs liktenis varētu skart arī tās
profesionālās izglītības iestādes, kurās ir līdz 500
audzēkņiem. Jāsecina, ka neviļus skolas liktenis tiek atstāts
novada pašvaldības rokās – diemžēl līdzekļi, kas jāiegulda,
lai skolu savestu kārtībā un to uzturētu, bieži ir nesamērojami
ar pašvaldību rīcībā esošo budžetu. Pēdējos gados slēgtas
vai reorganizētas daudz Izglītības un zinātnes ministrijā esošās
izglītības iestādes. Tiek veidoti profesionālās izglītības
kompetences centri – tie paliek valsts gādībā.
2015.
gada 3. februārī Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes
komisijas sēdē Vidzemes plānošanas reģiona Administrācijas
vadītāja Guna Kalniņa-Priede Izglītības un zinātnes ministrijas
pārstāvjiem norādīja, ka risinot vienu problēmu –
profesionālās izglītības sadrumstalotību un programmu neefektīvu
pārklājumu, tiek radīta jauna – palielinās attālums, kas
bērniem jāveic no dzīvesvietas uz izvēlēto skolu. Tas bieži
vecākiem sagādā papildus grūtības un var rezultēties ar vecāku
lēmumu par bērna izņemšanu no skolas, jo nav iespējams segt
bērna transporta un uzturēšanās izmaksas. Paradokss, ka
profesionālās izglītības reformas viens no mērķiem ir veicināt
šādas izglītības pieejamību, t.sk. nodrošināt mobilitātes
iespējas audzēkņiem, kamēr skolu optimizācija rada gandrīz
diametrāli pretēju situāciju. G.Kalniņa-Priede arī norādīja,
ka agrāk šos izdevumus valsts audzēkņiem kompensēja, šobrīd,
likuma normas, kas regulē transporta izmaksu kompensāciju,
profesionālo izglītības iestāžu audzēkņiem nav saistošas.
Vidzemes plānošanas reģions rosina pārskatīt šo jautājumu.
Līdzīga rakstura problēma ir arī situācijās, kad skolēns izvēlējies turpināt mācības kādā no profesionālajām skolām, kura vienīgā īsteno kādas konkrētas profesijas apmācības – nereti tieši papildus izdevumi, kas rodas attālumam starp dzīvesvietu un mācību iestādi, ir lielākais kavēklis, lai izšķirtos par labu konkrētā aroda apguvei.
Papildus Vidzemes plānošanas reģions uzskata, ka tās profesionālās izglītības iestādes, kurās vienīgajās tiek sagatavoti kādas konkrētas profesijas pārstāvji, obligāti jāsaglabā. Piemēram, Vidzemes plānošanas reģionā Ērgļu profesionālajā vidusskolā vienīgajā Latvijā tiek gatavoti arboristi (speciālisti, kas veic koku un krūmu stādīšanu, kopšanu, vainagu veidošanu, formēšanu un izzāģēšanu), kas daudzviet Eiropā uzskatāma par prestižu profesiju un šo speciālistu zināšanas un prasmes tiek augsti vērtētas.
Katra reģiona situācija ir jāskata atsevišķi, ne vienmēr noteicošais ir audzēkņu skaits skolā, to gan diskusijās atzinusi arī Izglītības un zinātnes ministrija – skaits nav vienīgais kritērijs, lai izšķirtos par skolas likvidēšanu. Vidzemes plānošanas reģions pauž stingru nostāju, ka vitāli nepieciešamas ir arī tādu skolu kā Alsviķu arodskolas saglabāšana, kura paralēli aroda apmācībai īsteno arī sociālu funkciju – sniedz iespēju integrēties sabiedrībā cilvēkiem ar īpašām vajadzībām un invaliditāti. Jomas savstarpēji pārklājas un, īstenojot reformas vienā, nevar aizmirst par izvirzītajiem mērķiem citās.
Vidzemes
plānošanas reģions līdzšinējo sadarbību ar Izglītības un
zinātnes ministriju vērtē kā pozitīvu un ir gatavs arī turpmāk
sadarboties profesionālās izglītības reformas īstenošanā.
Jāpiebilst gan, ka plānošanas reģioniem ar likumu nav deleģēta
neviena funkcija, kas paredzētu iesaistīšanos profesionālās
izglītības reformas īstenošanā vai izglītības problēmu
risināšanā kopumā, taču atbildot sabiedrības priekšā par
reģiona līdzsvarotu attīstību, kā arī palīdzot risināt
pašvaldībām starpnovadu problēmas, Vidzemes plānošanas reģions
arī turpmāk apņemas aktīvi sekot līdzi notikumiem, sniedzot savu
ieguldījumu efektīva rezultāta sasniegšanā.
Kategorijas
- Afiša
- Sporta pasākums
- Izstāde
- Koncerts
- Balle
- Teātris
- Pasākums
- Baznīcā
- Meistarklase
- Kino
- Izlaidums
- Jauniešiem
- Senioriem
- Bibliotēkā
- Bērniem
- Tirdziņš
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Mēs pamanījām!
- Citas ziņas
- Atbildam lasītājiem
- Reklāmraksti
- Veselība
- Kultūra un izklaide
- Dzīvespriekam
- Konkursi
- Horoskopi
- Sports
- Cope un medības
- Vietējās ziņas
- Kriminālziņas
- VĒLĒŠANAS 2017
- SAEIMAS vēlēšanas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Vārds deputāta kandidātam!
- Latvijas ziņas
- Noderīgi
- Interesanti
- Eiropas Savienībā
- Laika ziņas
- Skolēnu, jauniešu aktivitātes
- Statiskas lapas
- Ceļojumi
- Ēdamprieki
- Projekti
- Projekts "Riska bērni"
- Projekts "Saimnieko gudri"
- Projekts "Kam ticēt?"
- Projekts "Medijs vai mediju izstrādājums?"
- Projekts "Paver plašāk logu no senatnes"
- Projekts "Mediju kritika"
- Projekts "10 gadi Gulbenes novadā - vai veiksmes stāsts?"
- Projekts "Rūpēsimies par vidi!"
- Projekts "Mediju projekts"
- Projekts "Vide"