Dzirkstele.lv ARHĪVS

Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā ieskandina Gulbenes-Alūksnes bānīša 110.jubilejas gadu

LETA ..

2013. gada 23. aprīlis 17:24

311
Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā ieskandina Gulbenes-Alūksnes bānīša 110.jubilejas gadu

Šodien ar mūziķa Žorža Siksnas iedziedāto dziesmu albumu "Mēs tikāmies..." Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā tiks ieskandināts Gulbenes-Alūksnes bānīša 110.jubilejas gads, aģentūru LETA informēja "Upe tuviem un tāliem" pārstāve Iveta Mielava.

Pirms 110 gadiem - 1903.gada 15.augustā - tika atklāta kustība 210 kilometrus garajā Pļaviņu-Gulbenes-Alūksnes-Valkas šaursliežu dzelzceļā, kuru uzbūvēja Vidzemes pievedceļu sabiedrība vietējo kravu transportam un pasažieru pārvadāšanai. Laika gaitā lielākā daļa no šī šaursliežu dzelzceļa tika pārbūvēta vai likvidēta. Kopš 1973.gada, kad slēdza Apes-Alūksnes posmu, šaursliežu dzelzceļš ir saglabājies un tiek izmantots vairs tikai 33 kilometrus garā posmā Gulbene-Alūksne.  

1998.gadā Gulbenes-Alūksnes šaursliežu dzelzceļš, tostarp sliežu ceļi, ritošais sastāvs, inženierbūves, aprīkojums un dzelzceļa ēkas, tika atzīts par valsts nozīmes vēstures pieminekli. Bānītis, būdams Eiropas tūrisma un muzejdzelzceļu federācijas dalībnieks, no citiem Eiropas dzelzceļu muzejiem atšķiras ar to, ka joprojām ikdienā pārvadā pasažierus.

 

Mūsdienās Gulbenes-Alūksnes šaursliežu dzelzceļš jeb bānītis, kā to mīļi dēvē vietējie, ir ne tikai pasažieru pārvadātājs, bet arī tūristu iecienīta atrakcija, kas piesaista apmeklētāju interesi ne tikai kā senās dzelzceļa tehnikas liecība, bet arī kā atraktīvs transporta līdzeklis ceļojumam pa Vidzemes gleznaino apkārtni.

 

Gulbenes-Alūksnes šaursliežu dzelzceļa līnijā vilciens regulāri kursē divas reizes dienā, un tā maršrutā pēc oficiālā iedalījuma ir viena stacija un deviņi pieturas punkti.