Dzirkstele.lv ARHĪVS

Kardināli maina uzvedības kultūru skolā

Diāna Odumiņa

2015. gada 25. septembris 07:00

2791
Kardināli maina uzvedības kultūru skolā

“Iekšējās kārtības noteikumus skolā nosaka paši skolēni. Aicinām izteikt priekšlikumus, ko vajadzētu visiem ievērot skolā. Bērni paši saraksta!” “Dzirkstelei” saka Gulbenes 2.vidusskolas skolotāja Dita Grigore.

Otro gadu skolā tiek realizēta programma “Atbalsts pozitīvai uzvedībai”, kas ir saistoša pilnīgi visu klašu skolēniem un viņu skolotājiem. Pirms tam skolotāji ir mācījušies, lai prastu strādāt šajā programmā, kuras pamatvērtības ir cieņa, drošība un atbildība. Mērķis ir attīstīt skolā vienotu sistēmu pozitīvas uzvedības veicināšanai.

“Ir individuālās un kolektīvās balvas, ņemot vērā skolēnu vecumu un intereses. Skolai ir savas īpaša dizaina nozīmītes ar logo “Esmu pozitīvs”. Klašu kolektīvi paši var izvēlēties balvu, par kuru cīnīties. Piemēram, 8.b klase par pozitīvu uzvedību pagājušajā mācību gadā nopelnīja balvu “Nakts skolā”,” “Dzirkstelei” stāsta Gulbenes 2.vidusskolas direktora vietniece audzināšanas darbā Iluta Podziņa.

“Mūsu klasei balva “Nakts skolā” tika martā. Mēs skraidījām pa skolu un ballējāmies,” ”Dzirkstelei” apstiprina šīs klases skolniece Amanda Kaspare. Viņa saka, ka šādas iespējas piedāvājums ir labs stimuls, lai viss kolektīvs cīnītos par katra klasesbiedra pozitīvo uzvedību. Lai pārliecinātu neuzvedīgos, vislabāk palīdzot humors vai aizsēdināšana tālākajā solā - “projām no civilizācijas”, stāsta A.Kaspare.

Pagājušajā mācību gadā atbalsta programma pozitīvai uzvedībai skolā ir izmēģināta praksē, tagad pedagogi zinot, kas vēl darbā pilnveidojams.

“Laba uzvedība – tas nav nekāds brīnums, tā ir jāmāca. Katrs var apgūt! Labā uzvedība ir vajadzīga nevis kontrolei, bet tāpēc, lai visi varētu labi justies un veiksmīgi mācīties,” skaidro I.Podziņa. Viņa uzsver - strādāt šajā programmā – tas skolotājiem ir papildu darbs. Jāpatur prātā, ka kāds jāpaslavē, kādam jāizsaka piezīme, ka operatīvi jāveic ieraksti e-klasē. “Skolotājam reizēm ir jālauž sevi. Autoritāra pieeja vairs neder,” saka I.Podziņa.

Skolas gaiteņos, klašu telpā ir vizualizēti noteikumi, kas jāievēro visiem. Ja šie noteikumi tiek pārkāpti, ir sekas.

“Bērnam ir izvēle. Pieņemt noteikumus un saņemt pateicību un, iespējams, arī uzslavu e-klasē vai arī turpināt pārkāpt noteikumus, bet tad iestāsies kāds no seku sistēmas soļiem, kas mums arī ir izstrādāti un visiem zināmi. Vispirms tad ar bērnu runā skolotājs, kurš konstatējis noteikumu pārkāpšanu. Ja nelīdz tas, tiek parakstīta vienošanās starp skolotāju un skolēnu un notiek saruna aci pret aci. Ja arī pēc tam situācija nemainās, tad e-klasē skolēnam tiek izteikts brīdinājums. Ja arī ar to nav gana, skolēnam tiek izsniegta uzvedības lapa, kura viņam jāņem līdzi, ejot uz katru mācību stundu. Tad jau problēmas risināšanā tiek iesaistīts arī sociālais pedagogs,” stāsta I.Podziņa.

Programmas “Atbalsts labai uzvedībai” autori ir Latvijas Universitātes mācībspēki. Realizēt šo programmu Gulbenes 2.vidusskolā bija direktores Edītes Kanaviņas ideja, uzzinot, ka daudzās citās Latvijas skolās jau ir šāda pieredze.