Dzirkstele.lv ARHĪVS

Apstiprina atjaunojamo lauku ceļu sarakstu

Diāna Odumiņa

2015. gada 17. decembris 09:50

1200
Apstiprina atjaunojamo lauku ceļu sarakstu

24 grants seguma ceļu posmus Gulbenes novada dome jau ir iekļāvusi sarakstā, ar kuru startēs projektu konkursā, cerot uz 2,73 miljoniem eiro no Eiropas Lauksaimniecības fonda, lai sakārtotu tik ceļa posmu, cik atļaus finansējums.

Pagājušajā nedēļā, 26.novembrī, novada deputāti oficiāli apstiprināja šo sarakstu. Taču arī turpmāk lauku uzņēmēji var novada domē iesniegt pieteikumus ceļu pārbūvei.

Kā zināms, pašvaldība piedalās atklātajā projektu konkursā “Pamatpakalpojumi un ciematu atjaunošana lauku apvidos”. Par pieejamo finansējumu iecerēts novadā atjaunot pašvaldības grants seguma posmus aptuveni 40 kilometru kopgarumā. Pašvaldības grants seguma ceļu atjaunošana notiks Lauku attīstības programmā 2014.-2020.gadam.

Ja iepirkuma procedūras rezultātā nauda paliks pāri, vai varēs paveikt vairāk un sakārtot papildu ceļus? To vēlējās noskaidrot deputāts Dzintars Poļaks, un viņš no novada domes darbiniekiem saņēma apstiprinošu atbildi.

Diskutē, kādiem jābūt ceļiem
Deputāts Gunārs Ciglis izteica cerību, ka atjaunojamie pašvaldības ceļi pēc remonta nebūs tādas pašas “tievas zarnas” kā līdz šim. Viņš uzsvēra, ka pa šiem lauku ceļiem nav tikai kādam ar vieglo automašīnu jānokļūst mājās, pa šiem ceļiem jābrauc arī ražošanas tehnikai. Ar katra pagasta pārvaldi tiekot diskutēts par lauku ceļu nepieciešamo platumu, taču jāņem vērā esošā situācija, jo lielāka uzbēruma veidošana sadārdzina izmaksas, skaidroja novada domes Attīstības un projektu nodaļas vadītājs Jānis Barinskis.

Vēl G.Ciglis izteica cerību, ka pašvaldības ceļu atjaunināšana nemaksās tikpat dārgi, cik maksā meža ceļu izveide pilnīgi no jauna.

“Cenai ir jābūt zemākai,” viņš pauda un ieminējās, ka iepirkuma nolikumā vajadzētu ielikt “slepenais kods”, lai nodrošinātos pret pārmērīgu dārdzību. Pašvaldības ceļu remonta izmaksas ir atkarīgas no daudziem komponentiem, kā arī no publiskā iepirkuma procedūras rezultātiem, bilda J.Barinskis.

Sen vajag arī saistošos noteikumus
Deputāts Intars Liepiņš izteicās, ka novada domei līdz šim nav izstrādāti saistošie noteikumi par pašvaldības lauku ceļu uzturēšanu, līdz ar to nav noteiktas vienādas prasības visā administratīvajā teritorijā. Novada domes izpilddirektore Guna Švika pauda, ka pašvaldības ceļu uzturēšana notiek saskaņā ar iedalīto ceļu fonda finansējumu. I.Liepiņš iebilda, ka iedzīvotāju sūdzības par pašvaldības ceļu stāvokli ir gan vasarā, kad reizēm, braucot pa granti, saceļoties tāda putekļu vētra kā tuksnesī, bet, kad uznāk sals, reizēm esot situācijas, kad “ceļa nav”.

Remontēt plānots pašvaldības ceļu posmus visos novada pagastos, atsevišķos pat vairāk nekā vienu ceļa posmu, ja vien visām iecerēm pietiks naudas.

Jau rakstījām, ka  par Eiropas Lauksaimniecības fonda finansējumu 2,73 miljonu eiro apmērā novadā, remontējot ceļus, tiem abās pusēs tik izrakts meliorācijas grāvis, brauktuves virsmai tiks uzklāts grants šķembu maisījums 15 līdz 25 centimetru slānī. Atjaunoti tiks pašvaldības ceļu posmi, kur grants segums ir sliktā stāvoklī vai arī tā vispār nav. Galvenais mērķis ir ar sakārtotiem ceļiem sekmēt apdzīvotības saglabāšanu laukos, kā arī veicināt lauksaimniecības ražošanas attīstību. Novadā ir reģistrēti 350 pašvaldības ceļi 700 kilometru kopgarumā. Lielākā daļa no tiem ir ar grants segumu vai vispār bez seguma.


Ekonomiski svarīgie pašvaldības ceļi, kas būtu jāatjauno:

* Druvienā: Pamatskola–Jaunauziņas–Ceplīši (0,32 kilometri); Jaunauziņas – Attīrīšanas (0,13 kilometri); Aizvēji–Zvirgzdiņi (1,37 kilometri).

* Tirzā: Mālukalns-Lejnieki (2,05 kilometri); Krimi–Alsupes (2,79 kilometri); Kļavas-Ķezberi-Kalves (2,05 kilometri).

* Lejasciemā: Meņģele–šoseja P-27 (1 kilometrs); Mulcupes–Grimnauži (2,25 kilometri).

* Galgauskā:  Galgauska-Zemītes-Lielkaļi (3 kilometri).

* Beļavā: Krūzītes-Spriņģi (4,13 kilometri).

* Rankā: Ranka - Rankas stacija (3,8 kilometri).

* Litenē: Litenes stacija-Sopuļi-Jaunsilenieki (4,85 kilometri); pievedceļš “Jaunsileniekiem” (0,65 kilometri); Sopuļi–Monte betona tilts (0,30 kilometri).

* Daukstē: Stari-Blektes-Audīles (5,506 kilometri); Medņi- Daukstes (1,76 kilometri);  Elstu pienotava-Dzidrumi-Medņi-Odzenieši (4,498 kilometri).

* Līgo: Stukmaņi- Jaunasarupji-Roznieki (2,93 kilometri); Dravnieki–Lapši (3,46 kilometri).

* Strados:  Stradu skola–Antani (4,1 kilometri); Vīkšņi–Atvases–Voldemāri (2,6 kilometri).

* Jaungulbenē: Silalauzas–Kalniņi (1,69 kilometri).

* Stāmerienā: Priednieki-Āboliņi-Staubernieki (2,97 kilometri); Pogupe-Medņi (1,4 kilometri).