Dzirkstele.lv ARHĪVS

Aerogrāfija – neierobežots fantāziju lidojums

Monta Zelča

2015. gada 10. decembris 00:00

1504
Aerogrāfija – neierobežots fantāziju lidojums

Ingus Puķītis ar oriģināliem zīmējumiem katru lietu padara neatkārtojamu

Ingus Puķītis lielāko dzīves daļu aizvadījis Kalnienā, taču šobrīd dzīvo Valmierā, strādā uzņēmumā, kas saistīts ar galdniecību. Savdabīgs ir viņa hobijs, puisis nodarbojas ar aerogrāfiju (mākslas virzienu, kur krāsas pigmentu uznešanai uz virsmām izmanto saspiesta gaisa plūsmu, veidojot īpašus zīmējumus), bet pieļauj, ka pēc kāda laika to varētu darīt profesionāli. Ingus atzīst, ka ir daudz jātrenējas, lai panāktu vēlamo rezultātu, tāpēc joprojām papildina zināšanas.

Plaša spektra iespējas 
“Aptuveni pirms trim gadiem pievērsos šim mākslas veidam, lai izmēģinātu, vai tas ir pa spēkam. Pamazām sāku interesēties par to, skatījos dažādus ārzemju raidījumus. Lai apgūtu aerogrāfijas iemaņas, pabeidzu kursus. Daudzi nemaz nezina, kas ir aerogrāfija. Cenšos skaidrot to, jo Latvijā šis mākslas virziens nav tik populārs,” skaidro Ingus. Darba procesa pirmajā fāzē ietilpst fotogrāfiju meklēšana un atlasīšana. Jāizvērtē, kuras fotogrāfijas patīk pašam un citiem. “Tiem, kas praktizējas kā aerogrāfijas meistari, ir savi paņēmieni. Viņi zīmē arī ar brīvu roku, neizmantojot šablonus. Pats biežāk izmantoju dažādus šablonus, jo ar roku zīmētās līnijas ir izplūdušākas – ne tik asas.” Ingus saka, ka cilvēku gaume ir atšķirīga. “Izvēlas gan konkrētus objektus, gan abstraktas lietas – pilnībā jebko. Ir meistari, kas praktizējas tikai uz portretu veidošanu. Iespējas ir neierobežotas – visu var dabūt gatavu,” skaidro Ingus.

Tehniku daudzveidība
“Aerogrāfijas mākslas darbus var veidot uz dažādām virsmām: uz transportlīdzekļiem, ķiverēm, mēbelēm, sienām, stikla – jebkur. Katrai virsmai jāizvēlas piemērotas krāsas. Vispirms tiek sagatavota virsma, uz kuras vēlas zīmējumu, to apstrādājot. Zīmējumu veido ar aerogrāfu, kas vizuāli līdzinās pildspalvai. Aerogrāfam ir dažāda cena, kas atkarīga no tā, vai tas ir vai nav oriģināls. Augstākas kvalitātes aerogrāfs maksā, sākot no diviem vai trīs simtiem eiro. Nospiežot pogu, krāsa tiek uzpūsta uz konkrētās virsmas. Svarīgi, cik tuvu virmai tiek virzīta krāsas padeve – ja atvirzīta tālāk, tad zīmējums vairāk tiek ēnots. Ja gribas iegūt līniju, tad krāsas padeve jāvirza tuvāk virsmai. Jāmācās sajaukt krāsas, lai iegūtu visus toņus. Krāsa tiek klāta vairākās kārtās – sākumā tiek izveidots pamattonis, pēc tam izvēlēts tumšāks vai gaišāks tonis. Krāsa ļoti ātri nožūst, jo kārta ir plāna. Kad zīmējums izveidots, tad, piemēram, automašīnai pa virsu jāklāj lakas kārta, lai krāsa saulē neizbalētu, ilgstoši saglabātos un nesaskrāpētos. Pārsvarā strādāju ar auto krāsām, bet tehnoloģijas ir dažādas,” darba procesu raksturo Ingus.   

Sarežģīti un laikietilpīgi        
“Pēc dabas esmu pacietīgs cilvēks. Man patīk veidot dažādas skaistas lietas. Aizrauj radošas nodarbes, bet nepatīk vienveidība. Aerogrāfijas būtība – lai bilde izskatītos kā realitātē, kā kvalitatīvs foto.” Viņš atzīst, ka tas visā procesā ir pats sarežģītākais. “Ja zīmējums ir raibs, ar dažām krāsām, piemēram, trīs dimensijās, tad to ir grūti izveidot, jo jāpievērš uzmanība visām niansēm. Process ir ilgstošs un laikietilpīgs, arī dārgs. Jo sarežģītāks zīmējums, jo vairāk laika tas paņem – līdz pat pāris mēnešiem. Ķiveres apdarināšana maksā, sākot no 60 vai 70 eiro, atkarībā no sarežģītības pakāpes un vēlmēm. Lielāki darbi varētu izmaksāt pat vairākus tūkstošus eiro.” Interesanti, ka puiša dzimtā ir radoši cilvēki – vecvectēvs Ādolfs Puķītis bija mākslinieks – gleznotājs, bet brālis Kalvis ir interjera dizainers.