Dzirkstele.lv ARHĪVS

Lai ziema nepārsteidz nesagatavotu

2010. gada 22. decembris 11:05

2644
Lai ziema nepārsteidz nesagatavotu

Ziema pienāk katru gadu, tomēr ir autovadītāji, kurus tā tik un tā pārsteidz negaidot.

Kā izvairīties no ķibelēm, kas rodas līdz ar auksto laiku, «Dzīvespriekam» padomus sniedz auto darbnīcas vadītājs Dāvids Zvirgzdiņš un meistars Dairis Bērtulis.


Riepu nomaiņa kļuvusi par pašsaprotamu lietu. Kaut arī oficiāli ziemas riepas tiek pieprasītas tikai no 1. decembra, speciālisti iesaka vērtēt laika apstākļus - pazeminoties gaisa temperatūrai, būtu vēlams tās nomainīt agrāk.


Taču ir arī citas lietas, par kurām autovadītājiem atgādina auto meistari. Ieteicams pārbaudīt antifrīza blīvumu. Sals noteikti ietekmēs arī akumulatoru baterijas - jāpārliecinās par to uzlādi. Noteikti vajag pārbaudīt kvēlsveces, ļoti ieteicams nomainīt degvielas un gaisa filtru, lai negadītos nepatīkami pārsteigumi.


Tirgotāji iesaka tā dēvēto «starta gāzi», kas it kā vieglāk palīdz iedarbināt auto sala laikā. Abi meistari par šādu līdzekli izsakās noliedzoši - neko labu tas nedodot. Ja jāizmanto starta gāze, tad var teikt, ka auto jau praktiski ir pagalam un vajadzīgs nopietns remonts, vērojumos dalās D.Bērtulis. Savukārt D.Zvirgzdiņš iesaka labāk auto «ievilkt», ja vien tas ir iespējams, nevis bendēt ar gāzi. Meistars uzsver, ka jāizvēlas ziemai atbilstoša degviela, jo īpaši tas attiecas uz dīzeļdzinējiem. Noderīgas arī speciālās degvielas piedevas.

Pašam nepalikt ārpusē
Viena no lielākajām bēdām ziemā - automašīnā nevar iekļūt, jo iesalušas durvis. Turklāt tas attiecas ne tikai uz salonu - aizsalt var arī bagāžas nodalījuma vai motora pārsegs. Tāpēc laikus jāpadomā, kā pret salu aizsargāt gumijas detaļas, slēdzenes.


Vienkārša smērīšu iepūšana slēdzenē ne vienmēr derēs, uzskata D.Zvirgzdiņš. Viņš iesaka izņemt slēdzeņu mehānismu un kārtīgi to saeļļot. Ir modeļi, kam tas izdarāms diezgan vienkārši, citiem būs jānoņem durvju tapsējums, lai mehānismam piekļūtu. Labāk šo procedūru uzticēt meistariem servisā, pašam diez vai tas izdosies. Cenas par pakalpojumu var svārstīties, bet vismaz ar 20 latiem jārēķinās.
Pasargāt gumijas palīdzēs silikons - var izmantot gan aerosolu, gan smērveida izstrādājumus. Par gumiju apstrādi gan vajadzētu atcerēties pirms sala. Ja tās jau atplīsušas, detaļas jāmaina un nākamreiz jāatceras par aizsarglīdzekļiem, smaida D.Zvirgzdiņš. Ja, atverot durvis, gumijas nesaplēš, tad ir vērts turpmāk ziemas sezonā tās regulāri iesmērēt vai appūst ar aizsardzībai domāto līdzekli.

 

Lai kājas nesaltu
Arī logi ziemā var iesalt, D.Zvirgzdiņš iesaka labāk tos nevirināt. Ja tie jau iesaluši, tad vai nu jāatkausē, vai arī jāgaida, kad atkusīs paši, bet censties par varītēm atvērt nebūtu prāta darbs. Tā visbiežāk tiek sabojāti elektriskie logu pacēlēji.


Bieži izplatīta problēma - nedarbojas salona filtrs jeb gaisu vienkārši nepūš. Par to šoferīši nereti atceras tikai tad, kad iestājies aukstais laiks. Problēmu var pamanīt jau rudenī, kad palielinās mitruma līmenis un logi sāk pastiprināti aizsvīst. Tad jāsteidz filtru nomainīt. Dažām automašīnām ar to tiks galā pats īpašnieks, citām to paveiks tikai autorizēts dīleris.


Salona filtru veidi ir dažādi, līdz ar to arī cenas ļoti atšķirīgas. Filtrs ar «ogli» izmaksās dārgāk - aptuveni no 20 līdz pat 40 latiem. Parastie būs lētāki - ap desmit latiem, rēķina meistars.


Ja auto vadītājs jūt, ka sāk salt kājas, var gadīties, ka jānomaina arī termostats. Tradicionāliem auto tas varētu maksāt ap latiem desmit, ekskluzīvākiem modeļiem cena attiecīgi būs augstāka.

 

Jābūt skaidram skatam
Ziemā vairāk jāseko tam, lai caur vējstiklu būtu laba redzamība. D.Zvirgzdiņš neiesaka izmantot skrāpjus, lai nokasītu ledu, - lētā plastmasa ātri sabojās stiklu. Labāk no rīta auto kādas trīs, piecas minūtes padarbināt, pa to laiku arī logs jau būs atkusis, uzskata meistars. Ja citādi nevar, tad, pēc viņa domām, labāk izmantot ķīmiskus aerosolus, kas palīdz atkausēt stiklu. Var apstrādāt stiklu arī ar «ķīmiju», kas veicina ūdens daļiņu atgrūšanu. «Labāk izvēlēties līdzekli, kas neļauj aizsalt, nekā skrāpēt ar jebko, kas pie rokas. Vējstiklu maiņa izmaksās daudzreiz dārgāk,» uzsver automehāniķis.


Arī logu tīrāmās slotiņas pirms ziemas sezonas būtu jāpārbauda. Daudzi autovadītāji šajā ziņā grēko, novērojis D.Bērtulis.

«Labi, ja gadā reizi samaina slotiņas, bet ir tādi, kas brauc pat visus piecus gadus ar vienām un tām pašām.» Meistara ieteikums - optimālais laiks slotiņu nomaiņai ir aptuveni seši mēneši. Ziemas sezonā viņš priekšroku dod tām, kurām ir grafīta piedeva. Savukārt D.Zvirgzdiņš iesaka slotiņas, kuru ražošanā izmantots silikons, ziemā tās tik vienkārši nepiesalst. Protams, ja laika apstākļi ir tik slikti, ka no debesīm gāžas ūdens un sniegs, tūdaļ pārtopot «dzīvā» ledū, nelīdzēs ne grafīts, ne silikons.

 

Mazgāt vajag bieži
Daudzi tagad brauc ar salīdzinoši vecām mašīnām, novērojuši auto meistari. Līdz ar to vairāk jādomā, kā pasargāt braucamo no korozijas riska.


Koroziju ļoti veicina tas, ja pēc braukšanas pa «sāls ceļiem» auto noliek neventilētā garāžā, vērojumos dalās D.Zvirgzdiņš. «It kā saimniekam šķiet - garāžā ir labi un droši. Taču, ja tur ir ļoti liels mitrums, auto rūsē. Tad jau labāk mašīnu atstāt uz ielas.» Ja auto izmanto tikai pa sausiem ceļiem vai arī garāža ir ventilējama, tad gan cita lieta.


Ziemā auto vajag mazgāt, un pat biežāk nekā vasarā, nešaubīdamies apgalvo abi meistari. Tas ir labākais līdzeklis, kā tikt vaļā no sāls. Profesionāli auto mazgātāji izmantos karčeru, ar stipru ūdens strūklu nomazgās mašīnas apakšpusi. Ja nebrauc uz mazgātavu, tad pašam jāņem rokās šļūtene un lupatiņa.


Vēl pirms ziemas ieteicams notīrīt liekās daļiņas, kas sakrājušās, braucot pa asfaltu un zemes ceļiem. Pēc tam var uzklāt vasku vai aizsargķī­miju.