Dzirkstele.lv ARHĪVS

Latvijā pusi uzņēmuma vērtības veido reputācija

Guntars Gūte

2016. gada 8. jūlijs 00:00

7
Latvijā pusi uzņēmuma vērtības veido reputācija

Pēc uzņēmēju domām, reputāciju visvairāk ietekmē uzticamība, produkts vai pakalpojums, kā arī personāls. Vienlaikus uzņēmēji ir pārliecināti, ka iespējā iegūt valsts un pašvaldību pasūtījumus reputācijai nav tik lielas nozīmes kā sakariem.
Komunikācijas un biznesa konsultāciju uzņēmuma SIA «Ēriks Matulis un partneri» veiktajā uzņēmēju aptaujā lielākā daļa respondentu – 16,9 procenti – pauda uzskatu, ka reputācija veido aptuveni 60 procentus no uzņēmuma vērtības. 15,4 procenti uzņēmēju uzskata, ka reputācija veido 40 procentus no uzņēmuma vērtības, savukārt 13,8 procenti uzņēmēju pauž pārliecību, ka reputācija veido pusi no uzņēmuma vērtības. Vairāk nekā desmitā daļa no aptaujātajiem jeb 12,3 procenti uzskata, ka reputācija veido pat 80 procentus no uzņēmuma vērtības. Savukārt par to, ka reputācijai ir maza nozīme jeb tā veido 10 procentus un mazāk no uzņēmuma vērtības, ir pārliecināti attiecīgi 3,1 un 7,7 procenti aptaujāto.
Pēc uzņēmēju domām, visvairāk reputāciju ietekmē uzticamība, bet sociālā atbildība norādīta kā viens no pēdējiem faktoriem, kas ietekmē reputāciju. Tāpat uzņēmēji uzskata, ka liela nozīme uzņēmuma reputācijā ir produktam un pakalpojumam, kā arī uzņēmuma finansiālajām iespējām un stabilitātei, akcentē komunikācijas un biznesa konsultants Ēriks Matulis.
Vērtējot uzņēmuma reputācijas nozīmi biznesa pelnītspējas nodrošināšanai, uzņēmēji atzīst, ka reputācija paaugstina iespēju pelnīt, bet tā vien nenodrošina uzņēmuma peļņas garantu. Pēc uzņēmēju domām, reputācija – tas nozīmē kvalitatīvs produkts un/vai pakalpojums par saistošu cenu, uzticams klientu serviss, ieinteresēts personāls, komunikācija ar patērētāju, pozitīvs atspoguļojums medijos, kā arī uzņēmēja godīgums pret klientu un personālu. Tāpat uzņēmēji apzinās, ka labu reputāciju nav iespējams iegūt vienā dienā.
Vienlaikus daļa aptaujas dalībnieku uzskata, ka nav tiešas saistības starp Latvijas uzņēmumu spēju pelnīt un reputāciju. «Būsim reāli, Latvijā ir daudzas nozares, kurās reputācijai nav nozīmes, nozīme ir sakariem. Visās jomās, kur ir saistība ar pašvaldībām vai citiem valsts sektora uzņēmumiem, ir jāizdara kaut kas tiešām krimināls, lai tad mēra brālēns mainītu SIA nosaukumu, jo vecais ir sabojājis reputāciju,» paudis kāds aptaujātais uzņēmējs. Kāds cits uzņēmējs bijis vēl skaudrāks: «Valsts varas turētāji nav ieinteresēti labas reputācijas uzņēmumos, nebūs ko slaukt! »
«Lai pelnītu Latvijā, pirmkārt, jābūt labam produktam vai pakalpojumam par saistošu cenu. Reputācijai ir nozīme līdzvērtīga piedāvājuma gadījumā,» norāda kāds cits aptaujas dalībnieks. Pieredzējuši uzņēmēji uzsver, ka labu reputāciju nevar izveidot vienas dienas laikā, bet par to ir jādomā, vēl pirms ir iestājusies kāda krīze, turklāt krīzes situācijas vieglāk ir pārdzīvot tieši uzņēmumiem ar labu reputāciju.
Daļa respondentu pauduši viedokli, ka Latvijā, kur lielākā daļa iedzīvotāju saskaras ar finansiālām grūtībām, bieži vien priekšroka tiek dota lētākajam piedāvājumam, neņemot vērā uzņēmuma reputāciju. Tajā pašā laikā aptaujātie uzņēmēji norādīja, ka reputācijai ir liela nozīme darbinieku piesaistē, jo uzņēmumam ar sliktu reputāciju var nākties algās maksāt par 30-50 procentiem vairāk, lai nopietni profesionāļi vispār piekristu tajā strādāt, akcentē Ē.Matulis.
Aptaujā arī norādīts uz sabiedrisko attiecību un klientu apkalpošanas lielo nozīmi reputācijas veidošanā. Liela daļa aptaujāto uzskata, ka uzņēmuma reputāciju veido darbinieki, viņu ieinteresētība un lojalitāte. Tāpat, pēc uzņēmēju domām, liela nozīme reputācijā ir publiski pieejamai informācijai par uzņēmuma godīgi samaksātiem nodokļiem.
Aptaujā piedalījās vairāk nekā 100 uzņēmumi no tādām nozarēm kā informācijas tehnoloģijas, lauksaimniecība, vides zinātne, finanses un grāmatvedība, mārketings, sabiedriskās attiecības un mediji, tirdzniecība u.c. 56 % respondentu bija sievietes.

Trīs iemesli, kāpēc jābūt labai reputācijai?
Reputācija ir kā resna cilvēka vēders - ienāk telpā pirmā, pirms vēl pats cilvēks nav sapratis, vai viņš tur grib doties vai ne. Bet atšķirībā no vēdera – reputācija, atstājot istabu, joprojām paliek ļaužu prātos. Ja tīk labāk, tad vēdera vietā vari likt degunu vai kādu citu cilvēka ķermeņa daļu.  Reputācija liek cilvēkiem smaidīt, slēpt telefonus un rotas vai arī krist ģībonī no pārsteiguma. Laba jeb vajadzīgā reputācija ir veids, kā ar mazākiem līdzekļiem sasniegt lielākus rezultātus.
Apkopojot savu praksi, izdalīju trīs galvenos iemeslus, kāpēc jābūt labai reputācijai:
1. Tu vari darīt to, kas patīk, un vēl ar to pelnīt!
2. Ar tevi runās kā ar līdzīgu!
3. Tu pasargā sevi no nevajadzīgiem draudiem!
1. Ja Dalī atņemtu viņa reputāciju, viņš no pasaulslavena mākslinieka pārvērstos par svešinieku ar dīvainām ūsām un kretīnisku uzvedību. Par cilvēku, kurš savu vienaudžu vidū mīlēja zīmēties ar nepaklausību un apkārtējo pazemošanu, par ko arī tika izmests no mākslas skolas.
Dalī vajadzīgās reputācijas pamatus veidoja šobrīd par patiesu, bet kādreiz par paša Dalī safabricētu uzskatītu gleznotāja Žuana Miro rekomendāciju toreizējam Parīzes mākslinieku grandam Pikaso. Jaunais censonis reputāciju, pārceļoties no Katalonijas uz Parīzi, veidoja, veicot nelielus, bet regulārus glaimus Pikaso (Dalī nodarbojās ar Pikaso darbu kopēšanu). Tas radīja sākotnējo kapitālu un ļāva izvairīties no ziedojumu lūgšanas Monmartrā vai Sēnas krastos.
Tu vari jautāt, kur es un kur Dalī? Bet, kad atceries, ka par nodaļas vadītāju iecēla ne tevi, bet cilvēku, kurš pat nesaprata, kur atrodas, bet priekšniekam bija sagatavojis tīkamu stāstu, tad skaidrāka kļūst arī Dalī reputācijas loma tavā dzīvē. Īpatņu, kas rada nevienam nesaprotamas lietas, pietiek, bet tikai tie, kas apzinājušies labas jeb vajadzīgās reputācijas nozīmi, var darīt to, kas patīk, un dzīvot, cepuri kuldami. 
2. Ja gadījies iegriezties T-kreklā bankā, bet nākamajā dienā turpat doties baltās apkaklītes drānās, tad visdrīzāk būsi pamanījis bankas darbinieku attieksmes maiņu. Drēbes bija tava reputācija, kas stāstīja, ka tu strādā dienu no dienas vai pārtiec no projekta līdz projektam. Drēbes liecināja par cilvēkiem, kurus tu ikdienā satiec, un galu galā raksturoja tavu attieksmi pret higiēnu. Protams, bija arī citi faktori, kas noteica bankas darbinieku izvēli, kā pret tevi izturēties - kā pret līdzīgu, kā pret muļķi vai krāpnieku? Tā ir tava reputācija, kāpēc kasiere veikalā uz tevi var burkšķēt, bet cilvēkam pirms tevis smaidīt. Vai gluži otrādi - VID darbinieki var vienmēr atrast tev laiku un paskaidrot, kā labāk darīt, bet kaimiņš nespēj samaksāt visus uzrēķinātos sodus. Dažbrīd ir izdevīgi būt muļķim vai krāpniekam, bet tas gan ir cits stāsts.
3. Vai esi dzirdējis par rotējošu neliešu organizāciju? Nē, tā nav RNO. Tā ir citu trīs burtu kombinācija, pret kuras patvaļu ir bezspēcīgi ne tikai ministri, bet ne no viena neatkarīgā Latvijas Tiesu sistēma. Piemēram, ja kādas mazs Latvijas ierēdniecības gariņš no provinciālas iepirkumu komisijas atnāktu uz tikšanos ar nelabvēlīgi noskaņotiem žurnālistiem, rotājies ar pulksteni, kura vērtība ir viņa trīs darba gadu algas lielumā, par to runātu ne tikai mediji, šo lietu skatītu no Iepirkumu uzraudzības birojam līdz KNAB. Visdrīzāk citiem par biedu viņu iesēdinātu par kurpju šņoru negludināšanu. Bet tā kā tas bija rotējošu neliešu organizācijas atbildīga departamenta vadītājs, tad bijusī premjerministre varēja vien teikt, ka viņa bija informēta par korupcijas līmeni šajā organizācijā, taču neko nedarīja, jo visus taču nevar atlaist. Tā ir laba reputācija vajadzīgo cilvēku acīs, kas no reāla cietumsoda ļāva izvairīties dārgo pulksteņu cienītājam, kurš pēc deklarācijas saņem diezgan pieticīgu algu un neizskatās trīs gadus badojies.
Ekonomikas skaidrojošajā vārdnīcā rakstīts, ka reputācija ir priekšstats, kādu par sevi spēj radīt cilvēks, prece, uzņēmums. Tas var būt subjektīvs, dažreiz arī nepareizs, jo to iespaido cilvēka emocijas, agrākie priekšstati, pieredze, zināšanas u.c. Reputācija ir noteikta līmeņa uzticēšanās un cieņa apliecinājums, kuru izmantojot tu vari sasniegt jaunas virsotnes vai gluži pretēji - iegūt nepārvaramu robežu gan privātajā, gan profesionālajā dzīvē.
Lai izveidotu vajadzīgo reputāciju, nevajag daudz. Tik vien, kā noskaidrot, ko citi par tevi domā, un spert soļus nepieciešamajai domu maiņai. Galvenais ir zināt, bet ne domāt, ka zini, kāda ir tava reputācija tev svarīgu cilvēku acīs!
Ēriks Matulis,
komunikācijas un
biznesa konsultants