Dzirkstele.lv ARHĪVS

Ērmaņu muižā - nopietnības un smieklu terapija

Dzirkstele

2016. gada 23. augusts 11:43

148
Ērmaņu muižā - nopietnības un smieklu terapija

27. augustā 17:00 Ērmaņu muižā – laikmetīgās mūzikas komponista Andra Dzenīša darbu koncerts, kurā tiks atskaņoti visi trīs stīgu kvarteti un balvai Kilograms kultūras nominētās “Vīriešu dziesmas”.

Koncertā, pašam autoram klātesot, piedalīsies Sinfonietta Rīga stīgu kvartets – Kristiāna Šīrante (1. vijole), Agnese Kanniņa-Liepiņa (2. vijole), Pēteris Trasuns (alts), Kārlis Klotiņš (čells), Latvijas Nacionālās operas solists Armands Siliņš (baritons) un JVLMA profesors Aldis Liepiņš (klavieres).

Andris Dzenītis ir viens no Latvijas mūsdienu nozīmīgākajiem komponistiem, kurš pastāvīgi sadarbojas ar prasmīgākajām vietējām un aizrobežu mūziķu vienībām. Skaņraža darbi skan pasaules koncertzālēs, festivālos, ierakstos.

Kompozīciju sācis profesionāli apgūt pie Pētera Vaska, tālākos gados Vīnes Mūzikas un drāmas augstskolā, Latvijas un Lietuvas mūzikas akadēmijās, papildinājies pie vispasaules izcilībām Magnusa Lindberga, Pēra Lindgrēna un Benta Serensena.

Godalgots konkursos Latvijā un citur pasaulē. Saņēmis Lielo mūzikas balvu, “Dienas” gada balvu un AKKA/LAA Autortiesību bezgalības balvu,  https://www.facebook.com/events/610167735811962

Koncerta ieeja brīva. Atbalsta VKKF.

Valsts nozīmes arhitektūras piemineklis 'Ērmaņu muiža' atrodas Alūksnes novada Malienas pagastā (starp Liteni un Alūksni).

Biedrība “Ērmaņu muiža”: http://hermannshof.blogspot.com     https://www.facebook.com/ErmanuMuiza
ErmanuMuiza@inbox.LV

PAR KOMPONISTU

Andris Dzenītis ir viens no savas paaudzes redzamākajiem skaņražiem, viņa darbi ir ne tikai, faktiski, visu Latvijas profesionālo kolektīvu repertuārā, bet tie plaši skanējuši arī ārpus Latvijas, ievērojamu Eiropas simfonisko orķestru, ansambļu un solistu koncertos. Šoreiz Andris ar savu mūziku viesojas Ērmaņmuižā. Un tas ir likumsakarīgi visdažādākajos aspektos, kaut vai tikai – šī brīnumskaistā vieta ir tikai pārdesmit kilometru attālumā no lauku mājām, kurās Andris mīl pavadīt savu brīvo laiku, mitinās arī šovasar, strādājot pie jaunām kompozīcijām, zāles pļaušanas un dobju ravēšanas. Un kad ir laiks – atbrauc arī uz kādu koncertu Ērmaņmuižā.
Andra Dzenīša mūzika ir galēji dažāda savās emocionālās izpausmēs. Varbūt dažiem viņa pasaule asociējas ar skumjo dullā Daukas stāstu Latvijas Nacionālajā operā, citiem – ar krāsainiem, saulainiem simfoniskiem opusiem, varavīkšņainu kora mūziku bet citiem – ar laikmetīgumu un modernisma skaniski tehnoloģiskajām izpausmēm viņa kameropusos. Bet ir ļoti dažādi un nekad nav zināms ko sagaidīsim no Andra. Viņam patīk pārsteigt sevi un citus. 

Komponists ļoti gaida klausītājus uz gaidāmo Ērmaņmuižas muzikālo piedzīvojumu kā uz savdabīgu mūzikas izraisīto emociju terapiju. Vispirms – nopietnu stāstu pazemīga uzklausīšana. Kā zināms, stīgu kvarteta žanrs vienmēr ir bijis daudzu komponistu radošā laboratorija. Andris šim žanram pievērsies trīskārt. Vispirms savā pirmajā, stīgu kvartetā Trataka. Point noir (2010), kas veltīts specifiskai austrumu meditācijas praksei, ko sauc par Trataku – skatiena koncentrēšanu vienā punktā, ko komponists risina kā koncentrāciju ap vienu skaņu, kur iekšējs miers pie mums atnāk visnegaidītākajā brīdī. Otrais kvartets Amrita tapis vien gadu vēlāk ar savdabīgu sasaisti ar pirmo – tas runā  jau par dievišķo nektāru Amritu, kas spēj piešķirt tā baudītājam nemirstību. Abus kvartetus iespēms atskaņot gan kopā gan atsevišķi un abi tie veltīti šī vakara viesiem – Sinfonietta Riga stīgu kvartetam. Savukārt trešais, Spīķeru stīgu kvartetam komponētais un Pētera Vaska fonda pasūtinātais kvartets Introversija un atvadas (2014) ir cilvēcīgi emocionāls un introverti aizklāts darbs. Unikāli, ka šī būs pirmā reize, kad visi trīs Andra Dzenīša rakstītie šī žanra darbi izskanēs vienā vakarā.

Otrā koncerta daļa savukārt solās būt ironijas, humora un C vitamīnu rosinošu smaidu pilna. Andra Dzenīša cikls Vīriešu dziesmas ir kļuvusi par savdabīgu ažiotāžu un sensāciju latviešu pēdējo gadu mūzikā. Cikls, kurš, vismaz pagaidām, sastāv no divām noslēgtām burtnīcām (un abas klausītājiem šajā vakarā būs iespēja klausīties) pirmoreiz kopumā izskanēja pilnībā izpārdotā Zirgu ielas koncertzālē Rīgā šopavasar, uzstājoties brīnišķīgiem mūziķiem, kuriem šis cikls veltīts – dziedonim Armandam Siliņam un pianistam Aldim Liepiņam. Šis koncerts šogad arī nominēts kultūras balvai Kilograms kultūras, kategorijā pārsteigums. Tik daudz mākslas vēsturē veltīts sievietei, tik daudz sabiedriski tiek runāts par sieviešu tiesībām un īpašo attieksmi pret viņām, īpašo emociju pasauli. To visu mēs zinām. Te nu Dzenītis izdomājis atklāti parunāt par to kā jūtas latviešu vīrietis, skatoties uz to caur latviešu mūsdienu dzejnieku – vīriešu pasauli.
Šī ir reta iespēja šo ciklu atkal dzirdēt visu kompumā. Vien jāteic, ka abās Armanda Siliņa rīkotā festivāla Sansusī reizēs, kad abas šī cikla daļas izskanēja, dažas tā dziesmas nācās atkārtot, citās – publikas reakcijas skaļums pārsniedza mūzikas skaļumu. Vai nav intriģējoši?

Introvertajā pirmajā daļā, piedalās Sinfonietta Riga stīgu kvartets (Kristiāna Šīrante, Agnese Kanniņa – Liepiņa (vijoles), Pēteris Trasuns (alts) un Kārlis Klotiņš (čells), bet  Vīriešu dziesmas – protams – atraktīvo Armanda Siliņa un Alda Liepiņa interpretācijā.
Gaidām visus šajā īpašajā mūzikas terapijas seansā!!!

 ***
PAR SKAŅDARBIEM koncertā

Pirmais stīgu kvartets Trataka.Point noir (2010)

Trataka (Sanskritā – trātaka – skatīties, vērot) ir kāda ārēja objekta vērošanas prakse. Tā tiek lietota jogas praksē, kā vingrinājums, kurš attīsta koncentrāciju, nostiprina acis, stimulē Ajna čakru. Pirmajā fāzē praktizētājs fiksē savu uzmanību uz jantras simbolu, kā, piemēram, Om, melnu punktu vai kādas Dievības attēlu, lūkojas uz to, pievēršot uzmanību katrai domai un sajūtām, ko tie izraisa un ļaujot tām iet, pilnībā prātā savienojoties ar pašu simbolu. (...) Otrā fāze ir sveces liesmas vērošana. Prakse ir tā pati, līdz acis sāk asarot, pēc kā acis tiek aizvērtas un jogs cenšas koncentrēties uz attēlu, kurš paliek pēc acu aizvēršanas. Sākumā tas ir reāls pēc-attēls, bet vēlāk turpina eksistēt tikai „prāta acīs”. Uzdevums ir noturēt šo attēlu pēc iespējas ilgāk. (...) Trataka uz sauli vai paša spoguļattēlu ir atzīta kā ārkārtīgi spēcīga, taču bez Guru uzraudzības var būt bīstama.

Wikipedia
Elektrizēts prāts. Klejojošas acu zīlītes. Vilnis pēc viļņa. Nepatiesība pēc iedomātas patiesības. Spogulis spogulī. Vārdi,zilbes, burti – loăiski un izkaisīti karājas virs aizaugušām takām. Klusums pēc klusuma. Klusums pēc klusuma.