Dzirkstele.lv ARHĪVS

Tiesā skata traģiskāko pērnā gada avāriju

Diāna Odumiņa

2016. gada 20. oktobris 00:00

1046
Tiesā skata  traģiskāko pērnā gada avāriju

Procesa dalībnieki runā klusināti, brīžiem nespēj valdīt emocijas

Gulbenes rajona tiesā 18.oktobri sāka izvērtēt pagājušā gada 26.augustā uz Gulbenes-Smiltenes šosejas notikušo divu automašīnu sadursmi, par kuru vēlāk toreiz uz notikuma vietu izsauktie ātrās palīdzības mediķi un glābēji bija teikuši, ka tik smagu negadījumu dzīvē vēl nav redzējuši. Autoavārijā dzīvību zaudēja trīs cilvēki, tostarp divi bērni, bet miesas bojājumus guva divi cilvēki, tajā skaitā viens bērns.
Saistībā ar notikušo traģēdiju apsūdzība ir uzrādīta smagās automašīnas “MAZ” vadītājam - 48 gadus vecam vīrietim, kurš pārkāpa ceļu satiksmes noteikumus, jo ar transportlīdzekli nepārbaudītā tehniskā stāvoklī bija izbraucis no mazāk svarīga ceļa, nepalaižot garām pa galveno ceļu braucošo “Audi 100”. Šoferim tagad draud brīvības zaudēšana uz laiku līdz astoņiem gadiem, atņemot transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz laiku līdz pieciem gadiem.
“Ļoti, ļoti atvainojos cietušajiem. Par cik tas - netīšs gadījums. Diemžēl rezultāts...” apsūdzētais ar zemē nodurtu skatienu sacīja, līdzko tiesnese Gunta Širaka jautāja, vai viņam ir kādi lūgumi vai pieteikumi, ko paziņot tiesai. Vīrietis pauda, ka savu vainu viņam izvirzītajā apsūdzībā neatzīst. Atzīst vienīgi to, ka ir braucis bez autovadītāja tiesībām. Morālo kompensāciju, ko pieteikuši cietušie, apsūdzētais tomēr akceptē, bet ne pilnā apmērā. Cietušie prasa no viņa piedzīt 30 000 eiro. Apsūdzētais uzskata, ka pietiekami būtu ar 15 000 eiro. Jau pirms tiesas sēdes apsūdzētais neslēpa no sabiedrības domas, ka avārijas situācijā vaina bija viņa vadītās automašīnas “MAZ” bremžu sistēmā, kura negadījuma brīdī nenostrādāja. Mašīnas īpašniece bija Smiltenes firma “ADZT”. Apsūdzētais bija tikai šīs firmas nolīgtais šoferis. Turklāt – bez darba līguma. Taču, veicot automašīnas “MAZ” ekspertīzi, apsūdzētā teorija par bojātu bremžu sistēmu nav apstiprinājusies.

Dalība tiesas sēdē bija vēl viens pārbaudījums 39 gadus vecajai sievietei – vieglās automašīnas “Audi 100” vadītājai, kura pēc šīs avārijas izdzīvoja. Tāpat izdzīvoja arī viņas dēls, kuram šobrīd ir 6 gadi. Taču avārija bija liktenīga citiem “Audi 100” pasažieriem – 2004.un 2008.gadā dzimušiem meitenei un zēnam, kā arī 1938.gadā dzimušai sievietei, kura bija šo bērnu vecmāmiņa.
Uz apsūdzības nolasīšanas brīdi cietusī ar tiesas atļauju izgāja no zāles, jo viņai vēlreiz klausīties par notikušo bija smagi. Sieviete arī lūdza, lai tiesa nolasa viņas liecību un lieku reizi neliek atcerēties traģēdiju. Tomēr ar apsūdzētā aizstāvja Normunda Pētersona uzstājību cietušajai nācās tiesā liecināt, kaut brīžiem viņa nespēja valdīt asaras, stāstot par piedzīvoto personisko traģēdiju. Raudāja arī citi zālē sēdošie. Sieviete pastāstīja, ka autoavārija ir radījusi smagas sekas viņas dēlam. Fiziskās rētas pēc avārijas sadzīšot, bet psihiskā trauma ir tik dziļa, ka zēns, kā uzsvēra mamma, “pusgadu ne par māsu, ne par brāli neko nejautāja un viņus nepieminēja”, ar to domājot bojā gājušos bērnus. Ar puiku jau ilgstoši strādājot psihologs, un tagad viņš esot sācis runāt un jautāt par zaudētajiem tuviniekiem.

Daudz liecinieku, ne visi bija ieradušies
Saskaņā ar apsūdzību, kuru nolasīja prokurore Dzintra Bokta, pagājušā gada 26.augustā aptuveni pulksten 13.30 Rankas pagastā, autoceļa Smiltene - Gulbene 20.kilometrā, notika sadursme starp 1977.gadā dzimušas sievietes vadīto automašīnu “Audi 100” un 1967.gadā dzimuša vīrieša vadīto automašīnu “MAZ”. Vīrietis tobrīd bez līgumattiecībām un bez transportlīdzekļa vadītāja tiesībām strādāja Smiltenes uzņēmumā SIA “ADZT” par šoferi un bija norīkots darbā, lai no smilšu karjera vestu kravas uz 20 kilometrus attālo remontējamo meža ceļu. Ekspluatācijas brīdī automašīnas tehniskais stāvoklis nebija pārbaudīts, jo automašīna bija noņemta no uzskaites. Negadījums notika, automašīnai “MAZ” izbraucot no mazāk svarīga grants seguma ceļa un nepalaižot garām pa šoseju - galveno ceļu - braucošo automašīnu “Audi 100”. Šoferis neņēma vērā, ka ceļa malā tobrīd stāvošā automašīna “KAMAZ” ir šķērslis un traucē brauktuves pārredzamību. “MAZ” brauca ar aptuveni 50 kilometru ātrumu stundā.  
“Audi 100” vadītāja tiesā stāstīja, ka ir braukusi ar atļauto ātrumu – 90 kilometri stundā. Kad pamanījusi aiz stāvošās automašīnas “KAMAZ” no sānceļa labajā pusē tieši virsū izbraucošo “MAZ”, sapratusi, ka bremzēt nav iespējams. Redzēdama, ka pretējā braukšanas joslā nav nevienas automašīnas, sieviete pagriezusi stūri tur. Tad jutusi triecienu. Automašīna apgriezusies pretējā braukšanas virzienā un uz sāniem palikusi grāvī. Autovadītāja saviem spēkiem izkļuvusi no mašīnas, atbrīvojusi arī vienu bērnu, bet pārējiem palīdzēt nebija viņas spēkos. Visi automašīnā “Audi 100” braukušie bija izmantojuši drošības jostas, arī bērni, kuri sēdēja aizmugures sēdeklī.

Nākamā tiesas sēde - novembrī
Apsūdzētā aizstāvis N.Pētersons, iztaujājot cietušo, lika viņai pastāstīt, ka “Audi 100” vadītāja šofera tiesības bija ieguvusi tikai salīdzinoši neilgi pirms negadījuma – 7.jūlijā. Pēc liecināšanas tiesā cietusī tika atbrīvota no dalības turpmākajā procesa gaitā. Viņas intereses tiesā pārstāvēt palika zvērināta advokāte Violeta Zeppa-Priedīte. Otrdien tika nopratināti vairāki prokurores uzaicinātie liecinieki, kā arī, izmantojot tiešo videosasaisti, procesā piedalījās un savus komentārus sniedza tiesu medicīnas eksperts Aigars Āboliņš. Vairāki liecinieki uz tiesu nebija ieradušies gan attaisnojošu, gan nezināmu iemeslu dēļ. Apsūdzētā advokāts nebija otrdien uz tiesas sēdi aicinājis nevienu liecinieku. Tiesnese G.Širaka nākamo datumu šīs lietas tālākajai izskatīšanai ir noteikusi 29.novembri. Tad ir paredzēts uzklausīt vēl četrus lieciniekus, ekspertu, kā arī pašu apsūdzēto. Arī turpmāk lietas izskatīšana notiks atklātā tiesas sēdē.
Saistībā ar šo lietu par sodu jau ir lēmusi Valsts darba inspekcija. Pārdota ir firma, kuras uzdevumā bez darba līgumattiecībām liktenīgajā dienā brauca traģēdijas izraisīšanā vainotais šoferis.