Dzirkstele.lv ARHĪVS

Pirkt dārgu ierīci – pašu izvēle un risks?

Diāna Odumiņa

2016. gada 15. novembris 00:00

1056
Pirkt dārgu ierīci –  pašu izvēle un risks?

Patērētāju interešu aizstāve: šodien tehnika tiek saražota tā, lai kalpotu tikai garantijas laiku

Retajam šodien joprojām kalpo 20 gadus vecs televizors. Patērētāji seko līdzi jaunākajām tendencēm tehnoloģijās, vēlas iet kopsolī ar laikmetu un baudīt vairāk komforta.
Ja saplīst vecais televizors, vietējie meistari var mēģināt salabot. Bet ko darīt, ja, beidzoties divu gadu garantijas termiņam, pārstāj darboties jaunais, vairāk nekā tūkstoš eiro vērtais LED televizors? Tā iznācis kādam mūsu lasītājam.
“Diemžēl neko nevar darīt. Tas ir mūsdienu ražotāju knifiņš. Tas pats ir ar modernajiem mobilajiem tālruņiem, tas pats – ar jaunajiem un skaistajiem televizoriem. Šī tehnika tiek saražota tā, lai kalpotu noteiktu garantijas laiku. Protams, šo tehniku, ja tā sabojājas, var labot arī pēc garantijas laika, taču – par pilnu cenu no sava maka un bez jebkādām atlaidēm. Ar mobilajiem telefoniem tas ir sevišķi raksturīgi: kā beidzas garantijas termiņš, tā telefons vairs nedarbojas. Ražots tiek tā, lai mēs, patērētāji, būtu spiesti pirkt atkal un atkal. Ja mēs nepirksim, firmas bankrotēs. Neviens jau nedomā par mūsu nabadzību, par iedzīvotāju zemo pirktspēju. Dzīve ir skarba,” “Dzirkstelei” saka Latvijas patērētāju interešu aizstāvības asociācijas konsultante Gulbenē Natālija Kokare.
“RD Electronic” veikalā Gulbenē “Dzirkstele” noskaidroja, ka tur klientiem, pērkot dārgu sadzīves tehniku, tiekot piedāvāts papildus samaksāt par pirkuma apdrošināšanu. Tas tiek veikts sadarbībā ar apdrošināšanas aģentūru “Balta”. Tā esot iespēja pasargāt sevi no zaudējumiem gadījumos, kad nedarbojas servisa garantija. Tāda veida prakses nepieciešamība apzināta tādēļ, ka preču ražotāja piedāvātās garantijas ir visai niecīgas. Tāpēc, ja nopirktā prece veikalā ir apdrošināta par 100 eiro, to pieņems diagnostikai arī pēc garantijas laika. Preces diagnostika bojājuma iemesla noteikšanai maksā 30 eiro, un šī summa tiek ietverta remontdarbu izmaksās par apdrošināšanas summu. Esot arī jāsaprot, ka tehnika ir tehnika - var gadīties visādi. Tieši tāpēc esot svarīgi lielāku pirkumu apdrošināt.
Gulbenes veikalā “Fanza” “Dzirkstelei” pauž, ka parasti lūst lēta tehnika. Televizoru, kas maksā mazāk par 200 eiro, faktiski iegādāties esot risks. Arī tur atzīst, ka pat dārgajai tehnikai mēdzot gadīties rūpnieciskas ķibeles, taču tas procents no visu preču kopuma esot gaužām niecīgs. Veikalā iesaka, ka vislabāk esot pirkt pazīstamu zīmolu tehniku. Pirkuma apdrošināšanas nozīmi, ko piedāvā konkurējošā tirdzniecības firma, “Fanzā” apšauba un par kolēģiem saka: “Viņi paši nezina, ko tad īsti viņi pircējiem piedāvā. Tā taču nav ražotāja garantija!” “Fanzā” pauž - tas esot mīts, ka dārgi televizori kalpo īsu mūžu. Modernā tehnika nemaz tā nelūstot, ja vien ir izraudzīts pareizais pirkums. Tāpēc, pirms pirkt, esot tomēr ieteicams konsultēties ar lietpratēju.
Gan “RD Eletronic”, gan “Fanzai” ir arī savi interneta veikali.