Dzirkstele.lv ARHĪVS

Uzņēmējdarbības sāga

Diāna Odumiņa

2017. gada 24. janvāris 00:00

1966
Uzņēmējdarbības sāga

Gulbenes novada 2016.gada inovācijas balva uzņēmējdarbībā tika pasniegta lizumnietim Normundam Audzišam. Viņa pieredzes stāsts izskanēja biznesa forumā Gulbenē. Tie ir pagājušās nedēļas nogales notikumi, kas viņam pašam lika ar laika distanci palūkoties uz jau noieto ceļu biznesā un iezīmēt perspektīvu. Daudziem it kā tik labi zināmais N.Audzišs un viņa dzimtas veidotie trīs uzņēmi SIA “Dimdiņi”, SIA “Dimdiņi Agro” un SIA “Skrīveru saldumi” - tā jau ir leģenda. Turklāt dzīva leģenda, kas elpo, attīstās un nebeidz pārsteigt.
“Ja tā nebūtu sirdslieta, noteikti nekas tā īsti nevarētu veidoties,” saka N.Audzišs. Vēl viena viņa atziņa - būt uzņēmējam nozīmē radīt, bet radīšana ir dievišķa īpašība. “Tas aizrauj, tas kustina smadzenes. Rast jaunus ceļus, paplašināt redzējumu. Vienmēr būt meklējumā par kaut ko labāku, efektīvāku, drošāku, skaistāku, garšīgāku!” saka N.Audzišs.
Viņaprāt, būt uzņēmējam - tas ir aicinājums. Uzņēmējs uzņemas, dara - sev, citiem, sabiedrībai par prieku. Viņa gadījumā uzņēmējdarbība ir saistīta ar produktu radīšanu, tā iepriecinot potenciālos patērētājus. N.Audzišs uzsver, ka uzņēmējam katru dienu nākas saskarties ar dažādiem pārbaudījumiem. Taču tam ir arī sava gaišā puse. Tā ir iespēja attīstīties! Tā ir arī atziņa, ka nekas nav galīgs, ka vienmēr viss vēl ir priekšā.

Ar savu sakņu sajūtu
N.Audzišs neaizmirst priekšvēsturi - tālajā 1992.gadā kopā ar dzīvesbiedri Ivetu pēc augstskolas diploma iegūšanas agronomijā viņi atgriezās dzimtajā Lizumā, lai strādātu toreiz vēl kolhozā “Spars”. Sākoties privatizācijas procesam, jauniešu pāris pārņēma savā pārziņā kolhoza siltumnīcas. Tā bija iespēja pašiem darīt visu - no sējas līdz ražas novākšanai, apstrādei un tirdzniecībai. Protams, pašiem bija jāķeras arī pie grāmatvedības. Viņiem bija vīzija - būt savā nozarē pašiem labākajiem, strādāt interesanti, lai paveiktais kādam būtu arī vajadzīgs. “Ļoti daudz mūsu izaugsmē deva iesaistīšanās sabiedriskajā organizācijā, kuras nosaukums bija “Jauno zemnieku klubs”,” atzīst N.Audzišs. Viņaprāt, katram jaunajam uzņēmējam svarīga ir komunikācija ar līdzīgo domājošajiem. Tas sekmē izaugsmi, iedvesmo un palīdz uzdrošināties.   
N.Audzišs saka - dārzniecība bija Ivetas vecāku mūža darbs. Savukārt Normunda vecākiem profesionālais mūžs saistījās ar Lizuma konfekšu “Gotiņa” ražošanu. Jaunieši izvēlējās pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas turpināt dzimtas iesākto darbu kā vienā, tā otrā jomā. Ar pieredzes un profesionālās gudrības “koncentrātu, ko vecāki varēja iedot”, jaunieši jutās morāli stipri savās starta pozīcijās. “Pirmos gadus mums bija diezgan grūti, lai sasniegtu tādus rezultātus, lai izdzīvotu, lai samaksātu algas un lēnām virzītos tālāk. Pirmais lielais uzrāviens bija tieši ar uzdrošināšanos ņemt investīcijas. Noticēt tām. Mēs sākām sadarboties ar Hipotēku un zemes banku,” stāsta N.Audzišs. Toreiz izveidots biznesa plāns. Sava nozīme bijusi dalībai nacionālajās programmās un gūtajam atbalstam. “Noteikti kādos 20 līdz 25 projektos esam piedalījušies,” saka N.Audzišs. Investīcijas - tā ir atbildības skola. Investīcijas arī ir kā stimuls vēl stiprākai vēlmei darboties, neļauties slinkumam. Un gandarījums ir arī par to, ka kopš pastāvēšanas sākuma ar N.Audziša vārdu saistītie uzņēmumi nodokļos ir samaksājuši aptuveni 7 miljonus eiro. Tikpat, cik sasummējot ir investēts ražošanas attīstībā. N.Audzišs saka - vienmēr vieglāk ir apstāties, izbeigt uzņēmējdarbību, nevis rast izeju jebkurā situācijā. Izvēloties saņemt investīcijas, jāapzinās, vai būs pa spēkam pēc tam izpildīt savas saistības. Iegādājoties jebkuru jaunu ražošanas iekārtu, ir jāpanāk efektīva tās izmantošana. Piemēram, nupat iegādātā jaunā fasēšanas iekārta pagaidām nedarbojas ar tehnoloģiski solīto jaudu. Būšot jāmeklē speciālists, kas palīdzēs atrisināt šo problēmu. “Ja paredzēts, ka varēs ar iekārtu saražot 1000 iepakojumus minūtē, tas ir jāsasniedz. Citādi zūd jēga,” saka N.Audzišs.

Trīs uzņēmumi - viens pamats
Viss sākās ar SIA “Dimdiņi” izveidi. Pēc tam radās SIA “Skrīveru saldumi” un SIA “Dimdiņi agro”. Šajos uzņēmumos kopā strādā aptuveni 200 cilvēku. Jau vienas firmas nosaukums liecina, ka tās atrašanās vieta ir Skrīveri. Pārējie divi uzņēmumi par savu mājvietu uzskata Lizumu, tomēr SIA “Dimdiņi agro” ofiss ir arī Rīgā. Ar N.Audziša dzimtu saistīto uzņēmumu ikdiena - tā nav tikai ražošana. Tā ir arī nemitīga izglītošanās, pieredzes apmaiņa, kursi, komandējumi. Ir būts Dānijā, Zviedrijā. “Tas viss dod iekšējo pašizaugsmi un iniciatīvu. Tu uzdrošinies darīt. Redzi, ka tas nav nemaz tik sarežģīti. Vienkārši ir jābūt tajā procesā iekšā, ir jābūt radošam,” viņš komentē.  
Tas garīgais pamats, uz ko N.Audzišs jau pašā sākumā centās veidot savu uzņēmējdarbību un uz kura balstās joprojām, ir kristīgās vērtības. Viņam tie nav tikai vārdi vien. Tagad viņš saka: “Cilvēku mīlestība - tas ir liels izaicinājums un pārbaudījums. Lai mīlētu cilvēkus, Bībelē rakstīts: mīli sevi un tad mācēsi mīlēt citus.” Raksturīgi, ka ziemā nodarbināts tiek vairāk cilvēku nekā vasarā. N.Audzišs saka - jādomā, kā sekmēt nodarbinātību vasarā. Darbinieku pamatsastāvs esot nemainīgs. Tie ir cilvēki, uz kuriem var paļauties.
N.Audzišs zina, cik liela nozīme ir ticēt perspektīvai tad, kad tas nav nemaz tik acīm redzami. Pirmie desmit gadi uzņēmējdarbībā pagāja bez būtiskas izaugsmes apgrozījumā. Sākot no 2003.gada, investīciju ieguldījums sāka dod augļus. Veiksmes mijušās ar grūtākiem brīžiem, ar mīņāšanos un atkal ar attīstības augšuplīkni. N.Audzišs uzsver, ka konfekšu bizness ir “smalka lieta”. Šajā nozarē apgrozījuma palielināšana ne vienmēr dod vēlamo rezultātu. Ir sava specifika un vajadzīga sevišķi inteliģenta pieeja. N.Audziša sabiedrotie ir labi speciālisti, kuri reizēm mācās no kļūdām, reizēm - no citu pieredzes, kuri analizē un audzē sevī mākslu un spēku. Nupat mērķis par katru cenu sasniegt noteiktu apgrozījumu vienam no ražotās produkcijas veidiem radījis 16 000 eiro zaudējumu. Viņš to saka bez nožēlas. Kā konstatāciju. N.Audziša sabiedrotie ir speciālisti ar kvalitatīvām zināšanām grāmatvedībā, tehnoloģijās, uzskaites vešanā, mārketingā. “Mūsu standarti - ražot kvalitatīvu produkciju. Bez kvalitātes tirgū nav, ko darīt,” saka N.Audzišs. Apliecinājums viņa pārstāvēto uzņēmumu darba kvalitātei ir iegūtie sertifikāti. Viņš uzskata - visiem ražošanas procesiem ir jābūt redzamiem, saprotamiem.


 
   Normunda Audziša atziņas
◆ Tas, ko mēs saņemam, nodrošina mūsu eksistenci, tas, ko mēs atdodam, veido mūsu dzīvi.
◆ Smaids ir tāds izlocījums, kas visu padara gludu: māksla ir noturēt tirgū nevis zemāko cenu, bet tādu, no kuras vēl kaut ko pelni; nevis apgrozījums nosaka tavu rezultātu, bet gan tas, kas no tā paliek pāri; četru acu princips - ja to neievēro, nākas maksāt dārgi; tā jau darīja pirms mums un mēs arī tā darām - aizspriedums, kuram jātiek pāri; zīmola lielā nozīme ir tā veidošanas process.
◆ Mājas - tā ir nevis vieta, kur dzīvo, bet vieta, kur tevi saprot.
◆ Dzīvi lielu dara tie, kas mazus darbus dara kā lielus!
◆ Dari to, ko mīli, un mīli to, ko dari, - un tev nekad mūžā vairs nebūs jāstrādā.
◆ Pieredze strādā lielā komandā.
◆ Ģimenes uzņēmums - tā ir pēctecība.