Dzirkstele.lv ARHĪVS

Ar auto iebrauc ezerā

Diāna Odumiņa

2017. gada 31. janvāris 00:00

1899
Ar auto iebrauc ezerā

Gulbenes policijas iecirknī 29.janvārī saņemta informācija par Beļavas pagastā atrastu daļēji noslīkušu automašīnu Pinteļa ezerā. Par notikušo ziņojis kāds aculiecinieks. “Dzirksteli” par to informē Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes vecākā speciāliste Zane Vaskāne.
Par laimi, neviens nav cietis, jo persona, kas atradās automašīnā, paspēja no tās izkļūt. Tiesa, autovadītājs notikuma vietu atstāja, neziņojot policijai, kā tas ir noteikts likumā. Noskaidrots, ka pie automašīnas stūres bija sēdies kāds 1968.gadā dzimis vīrietis, kurš neaprēķināja ledus biezumu un ar automašīnu “Ford Maverick” iebrauca ezerā.

Braucis uz makšķerēšanas vietu
Valsts policijas Gulbenes iecirknī “Dzirkstele” uzzināja, ka nelaimi piedzīvojušais autovadītājs ir zemledus makšķernieks. Viņš braucis pāri pļavai un ezeram uz labāku makšķerēšanas vietu. Ezera virsma vīrietim šķitusi līdzena, viņš nepamanījis, ka ir bīstama vieta. Autovadītājs nevis ielūzis, bet vienkārši iebraucis ezerā, kur dziļums nebija pārāk liels. Automašīnas jumts un priekša bija redzamas ārā, pārējā daļa – iegrimusi. 29.janvārī saimnieks pats gādāja par savas automašīnas izvilkšanu no ūdens, izmantojot traktoru.
Policijā sastādīts administratīvā pārkāpuma protokols par ūdeņu piesārņošanu ar kaitīgām vielām. Likums par to fiziskai personai paredz naudas sodu no 70 līdz 700 eiro, konfiscējot pārkāpuma izdarīšanai izmantoto transportlīdzekli.

Kaitējums dabai? Tas jāpierāda!
Madonas reģionālās Vides pārvaldes vadītājs Jevgēnijs Sobko “Dzirkstelei” saka, ka pagaidām policijas darbinieku sastādītais protokols viņa vadītajā iestādē vēl nav nonācis. To izvērtēs un policijas iesniegtos dokumentus izpētīs. Viņš uzsver, ka dabai nodarītais kaitējums ir jāpierāda. Tas, ka automašīna nelaimīgā kārtā ielūzusi ezerā, vēl nenozīmējot, ka dabai ir nodarīts kaitējums. “Īstenībā no mašīnas, kura tehniski ir ekspluatācijas kārtībā, droša, saremontēta, nekādām vielu noplūdēm nevajadzētu rasties,” saka J.Sobko. Lai noteiktu, vai konkrētajā gadījumā piesārņojums noticis, bija jāņem ūdens paraugi ekspertīzei notikuma vietā, kur ielūza automašīna. Tagad to darīt esot par vēlu un diezin vai vairs varot ko pierādīt. J.Sobko saka, ka šis nav pirmais gadījums, kad kāds makšķernieks ar savu auto ielūst. “Tādi gadījumi ir. Līdz šim tādos gadījumos nekad nav sastādīti administratīvā pārkāpuma protokoli par dabai nodarītu kaitējumu,” viņš bilst.  

Vajadzīgi pašvaldības saistošie noteikumi!
Ir jābūt bezprātim, lai riskētu ar dzīvību un brauktu ar automašīnu uz ledus, ja nav zināms, cik bieza ir sasaluma kārta. Tā uzskata atpūtas vietas “Zušu nams” saimnieks Andris Musajevs. “Dzirkstelei” viņš saka – Gulbenes novadā būtu vajadzīgi pašvaldības saistošie noteikumi par to, kur un kas drīkst vai nedrīkst braukt pa ezeru ledu. Šādi noteikumi jau ir spēkā daudzās citās Latvijas pašvaldībās, piemēram, Rīgā, Lielvārdē, Ādažos, Ikšķilē, Salaspilī, Ogrē, Alūksnē.
A.Musajevs saka, ka arī viņš mēdz braukt pa Ludza ezera ledu, taču pirms tam virsma tiek tīrīta, ledus kārta nostiprināta, lejot un piesaldējot ūdeni, šim procesam izmantojot sūkni un darbinot to ar motoru. Pēc tam ledus esot tik drošs, ka braukt var kaut vai ar tanku.
Par konkrēto negadījumu A.Musajevs informēts nav un uzzina par to no “Dzirksteles”, taču komentē tā: “Es neriskētu, nebrauktu ar automašīnu uz ezera, kuru nepārzinu. Tur var būt āliņģi, var būt atvari. Ja uz ledus virsū ir uzsnidzis sniegs, tā ir kā sega, kas nesaldē cauri. Apakšā ledus ir plāns.”