Dzirkstele.lv ARHĪVS

Velosipēdu līkloči Latvijā

Pārsla Konrāde

2017. gada 7. marts 00:00

7
Velosipēdu līkloči Latvijā

Saulkrastos atrodas interesants muzejs, kurā var aplūkot tēva un dēla Jāņa un Gunta Sereginu unikālo velosipēdu kolekciju. Tas ir vienīgais seno velosipēdu muzejs Latvijā. Muzejā ir gan viens no pirmajiem augstrata divriteņiem, gan velosipēds ar pirmajām piepūšamajām riepām, gan koka divritenis un citi brīnumaini velobraucamrīki. Tāpat kolekcijā ir dažnedažādas lietas un aksesuāri, kas saistīti ar velosipēdiem, riteņbraukšanas sportu, biedrībām un velosipēdu ražošanu.
Kolekcijas veidošana sākusies 1977.gadā, kad Jānis iestājies Latvijas Antīko automobiļu klubā un sācis nopietni interesēties par velosipēdu rūpniecības vēsturi, kā arī riteņbraukšanas pirmsākumiem Latvijā. Šogad muzejs svinēs divas apaļas jubilejas – 40 gadus kolekcijai un 20 gadus, kopš atvērts muzejs. “Uz 15 gadu jubileju saaicinājām tos cilvēkus, kas ir palīdzējuši ar eksponātiem muzeja tapšanā. Tad nu ir doma arī šogad maijā atkal aicināt visus kopā. Mums maijā Saulkrastos notiek arī sezonas atklāšana, kad mēs taisām parādes braucienu ar velosipēdiem. Tad vietējie cilvēki sapulcējas pie muzeja ar dažādiem velosipēdiem un dodas parādes braucienā uz centru apmēram divus kilometrus,” stāsta Guntis.  

Izcili vēstures paraugi
Muzeja kolekcijā ir atrodami izcili velosipēdu attīstības vēstures paraugi. “Cenšamies saglābt to, kas palicis pāri no Latvijas laiku lielās industrijas. Pārsvarā mēs visu laiku specializējāmies uz velosipēdiem, kas bijuši līdz 2. pasaules karam. Bet vēsture un laiks iet uz priekšu, tāpēc tagad jau padomju laiki ir pieņemti klāt, jo arī padomju laikā Latvijā bijuši gan šosejas, gan treka riteņbraucēji, par kuriem daudzi nezina,” saka Guntis.
Muzejā ir gan viens no pirmajiem Latvijā izgatavotajiem augstratiem, gan Anglijā būvētais velosipēds “Coventry” ar pirmajām pneimatiskajām (piepūšamajām) riepām, gan A.Leitnera pirmajā velosipēdu fabrikā Latvijā 1888.gadā ražotais “Safety” velosipēds, gan 1940.gadā VEF sporta lidmašīnu darbnīcā vienā eksemplārā izgatavotais koka divritenis, kuru konstruējis tālaika pazīstamākais latviešu aviokonstruktors Kārlis Irbītis, izmantojot lidmašīnu būves materiālus. Ir izveidojusies vesela kolekcija ar armijas velosipēdiem. “Kolekcijai klāt nācis arī armijas veloģenerators, kas izskatās kā velosipēds. Uz tā var sēdēt virsū, mīt pedāļus un ražot elektrību armijas vajadzībām lauka apstākļos,” stāsta Guntis. 
Bez velosipēdiem kolekcijā plaši pārstāvētas dažādas lietas, kuras saistās ar velosipēdu lietošanu, riteņbraukšanas sportu, biedrībām un velosipēdu ražošanu. Var aplūkot lielāko Austrumeiropas velosipēdu firmas zīmju (emblēmu) kolekciju - vairāk nekā 800 eksemplāru no visas pasaules.

Kolekcija papildinās
Šobrīd muzeja ekspozīcijā ir aptuveni 70 velosipēdi, kas visi ir vai nu lietoti Latvijā, vai arī ražoti Latvijā, bet pavisam ekspozīcijā ir vairāk nekā 1000 vienību. Kolekcija visu laiku tiek papildināta ar jauniem eksponātiem. Daudz šajā ziņā palīdz cilvēki, kas kaut ko atrod un piedāvā muzejam. Tā kolekcijā nonācis arī kalēja kalts augstrats no Balvu novada Rugājiem. “Šo augstratu tīri nejauši dabūjām. Rugājos ir viens vīrs, kas vāc visādu tehniku un vecas lietas. Mēs braucām pie viņa skatīties močus un nejauši ieraudzījām šo kalēja kalto augstratu, ko viņš atradis vienā vecā mājā un izglābis no metāllūžņiem,” stāsta Guntis.       
Nesen eksponātiem pievienojies 1915.gadā Maskavā ražota velosipēda zobrats, 20.gs. sākuma alvas zaldātiņi uz velosipēdiem, 19.gs. 80.gadu kungu kreklu perlamutra aproču pogas ar iegravētu augstrata braucēju, misiņa piekariņš riteņbraucēja figūras veidā (1886.-1889.g.), sena nozīmīte, iespraužama svārku pogcaurumā (ap 1870.g.), ažūra sporta jostas sprādze (1886.-1990.g.). “Ja jums gadās atrast kādu senu lietu, kas saistīta ar velosipēdiem Latvijas robežās, droši piedāvājiet muzejam – gan apbalvojumus, gan ar riteņbraukšanas sportu saistītas lietas, gan citus sīkumus. Tādi senie velosipēdi, kas ir pilnībā saglabājušies, gadās reti, pārsvarā ir detaļas un dažādi sīkumi,” saka Guntis.     
Pagājušajā gadā sezonā (no aprīļa līdz septembrim) muzeju apmeklējuši 5500 cilvēki ne tikai no Latvijas, bet arī no tālākām vietām, piemēram, no Jaunzēlandes, Kolumbijas, Brazīlijas, Meksikas, Spānijas, Austrālijas. Šobrīd muzejs gatavojas jaunajai sezonai. Tiek piedāvāta ne tikai ekspozīcija, bet ir arī velonoma un velosipēdu remonts. “Arī bērniem muzejā nav garlaicīgi – var izbraukt ar visādiem ērmīgiem ričukiem un arī ar mūsdienu velosipēdiem,” piebilst Guntis.