Dzirkstele.lv ARHĪVS

Runāt ar zīdaini parastā vai «gu-gū» valodā?

Runāt ar zīdaini parastā vai «gu-gū» valodā?

Vecākiem vairs nav noslēpums, ka pareiza runāšana ar zīdaini veicinās viņa smadzeņu attīstību un kognitīvās spējas. Līdz šim ieteikums jaunajiem vecākiem par mazuļa valodas maksimālo attīstības veicināšanu centrējās uz to, cik daudz jaunu vārdu viņš dzird un uzņem, klausoties, kā vecāki runā. Tomēr jaunākie pētījumi rāda, ka īstais dzinulis nav vārdu daudzums, bet runas stils un sociālais konteksts, kurā valoda mājās risinās.

Pētīja vecāku sarunas ar zīdaini
Pētnieki Vašingtonas un Konektikutas universitātēs analizējuši vairāk nekā tūkstoti 30 sekunžu ierakstu fragmentu, kuros dzirdama vārdu apmaiņa starp vecākiem un mazuli. Šajā pētījumā piedalījās 26 zīdaiņi un viņu ģimenes. Mazuļa vestītei tika piesprausts mikrofons, un četras dienas pa astoņām stundām ierakstītas sarunas starp vecākiem un bērniņiem mājās. Tad pētnieki analizēja ierakstus ar LENA (valodas vides analīzes) programmatūras palīdzību.
Pētījumā bija divas atšķirīgas grupas: ģimenes, kur ar bērnu sarunājās vai nu parastā balsī, vai pārspīlētā (animācijas) mazuļa stilā, piemēram, «pūūūūcīte», «pāāāārsliņa», «māāāsiņa». Pētnieki arī fiksēja, vai saruna bija viens pret vienu ar vecāku un bērnu vai grupā.
Kad bērniņš bija sasniedzis divu gadu vecumu, tās pašas ģimenes piedalījās aptaujā, kurā varēja noteikt, cik daudz vārdu mazais zina vai pazīst. Pārsvarā zīdaiņi, ar kuriem vecāki viens pret vienu sarunājās pārspīlētā animācijas stilā, zināja aptuveni 433 vārdus. Turpretī ģimenēs, kurās vecāki sarunājās ar zīdaini parastā balsī, zināja tikai 169 vārdus. Pētījums atklāja, ka runāšana ar mazuli animācijas stilā un viens pret vienu veicina labāku valodas attīstību gan tagadnē, gan nākotnē.

Sākt uzreiz pēc piedzimšanas
Secinājums bija tāds, ka ar mazuļiem viens pret vienu jāsāk sarunāties tūlīt pēc dzimšanas un ar īpašu izteiksmi, toni. Sarunājoties ar zīdaini, notiek divas lietas – bērniņš mācās, un jūsu starpā veidojas būtiskas saiknes. Jo vairāk ar viņu runāsiet, jo vairāk attīstīsies šīs saiknes. Padoms: atdariniet mazuļa skaņas, piemēram, ba-ba, gu-gū. Tad pagaidiet nākamās viņa skaņas un atdariniet tās. Tā veicināsiet sarunu lielāku pievilcību un atrakciju.

  
Augļi veicina kognitīvās spējas
Pērn «Canadian Healthy Infant Longitudinal Development» (CHILD) veica pētījumu, kurā piedalījās 688 topošās māmiņas, kuras piecas reizes dienā izēda 250 mililitru krūzi ar augļiem. Mazuļa gada vecumā secināts – tas, ka māmiņa grūtniecības laikā bija palielinājusi augļu patēriņu, ir veicinājis bērniņa kognitīvo spēju attīstību.
Pediatrs Dr. Edvards Egils Zālītis