Medicīniska palīdzība, neredzot pacientu

Bezmaksas ģimenes ārstu konsultatīvais tālrunis 66016001 jau darbojas sešus gadus. Zvanot uz to, iedzīvotāji var saņemt profesionālu mediķu informāciju un padomus par tālāko rīcību vienkāršu saslimšanu gadījumos ārpus ģimenes ārstu darbalaika. Sešu gadu laikā mediķi snieguši vairāk nekā 358 000 padomu, un šādai palīdzībai ir tendence pieaugt.
Padoms vienkāršu saslimšanu gadījumos
Valsts organizētais medicīnisko pakalpojumu konsultatīvais tālrunis darbojas kopš 2011. gada maija. Darbdienās profesionāli mediķi sniedz telefoniskas konsultācijas no pulksten 17.00 līdz nākamā rīta pulksten 8.00, bet brīvdienās un svētku dienās – 24 stundu režīmā.
“Telefonsarunā mediķi sniedz medicīniskus padomus vienkāršu saslimšanu gadījumos, kas ir ģimenes ārsta kompetencē,” atgādina Nacionālā veselības dienesta (NVD) pārstāve Evija Štālberga. Konsultatīvā tālruņa devīze ir “Jūties švaki? Ne vienmēr ir TIK traki!”, tādēļ iespēju aprunāties un saņemt palīdzību ar ārstu pa tālruni par palīdzību sev un citiem tuviniekiem var izmantot, ja ir saaukstēšanās un drudzis, vemšana, caureja, sāpes, sadzīves traumas, hroniskas slimības saasinājums vai citas veselības problēmas. Konsultācijas mediķi sniedz atbilstoši sūdzībām un citai informācijai, kuru sniedz zvanītājs, atbildot uz mediķa jautājumiem. “Sniedzot palīdzību, neredzot pacientu klātienē, būtiska ir konsultantu profesionālā kompetence un pieredze,” atzīst E. Štālberga.
Slimību sezonas laikā, kad strauji izplatās un plosās vīrusa infekciju saslimšanas, gripas epidēmijas periodā, ir novērojams ienākošo zvanu pieaugums, līdz ar to nepieciešamības gadījumā konsultāciju sniegšanai medicīnas konsultanti tiek piesaistīti papildus, skaidro NVD.
“Vienkāršu saslimšanu gadījumos vispirms ir vērts pakonsultēties, paprasīt padomu, nevis uzreiz izsaukt Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu (NMPD). Ja telefonsarunas laikā mediķis nonāk pie secinājuma, ka iedzīvotājam nepieciešama tūlītēja palīdzība, zvans tiek savienots ar NMPD,” skaidro NVD speciāliste, taču norāda, ka pāradresācija uz NMPD notiek salīdzinoši reti. Piemēram, 2016. gada nogalē nepieciešamība pāradresēt zvanu NMPD vai citam dienestam mēneša laikā bija mazāk nekā desmit gadījumos.
Mierinājums un atbalsts slimību laikā
Visbiežāk tiek saņemti zvani saistībā ar saaukstēšanos, sāpēm vēderā, krūškurvī un ausīs, vemšanu, caureju, drudzi, temperatūru, galvassāpēm, kā arī izmaiņām asinsspiedienā, alerģiskām reakcijām. Tiek saņemti arī jautājumi par medikamentu lietošanu, kas jau tiek lietoti vai kuri ir pieejami mājas aptieciņā. Bieži vien medicīniskus padomus vaicā jaunās māmiņas, kurām ir neskaidrības par mazuļu veselību, izmaiņām veselības stāvoklī, ieteicamo rīcību saslimšanas laikā, kā arī pacienti ar hroniskām slimībām, ar apkopoto informāciju iepazīstina E. Štālberga.
Māmiņa Madara ir pateicīga, ka tālrunis viņai sniedza mierinājumu bērna saslimšanas laikā. “Bija piektdienas vēls vakars. Trīsgadīgajam dēlam bija augsta temperatūra un drudzis. Iedevu zāles un gaidīju, kad temperatūra nokritīsies. Lai sevi nomierinātu, zvanīju uz ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni. Mediķe mani nomierināja, ka visu esmu izdarījusi pareizi, un deva instrukcijas tālākai rīcībai, vajadzības gadījumā izsaukt arī ātros,” stāsta māmiņa.
Gripas epidēmijas laikā tiek vaicāts par simptomiem un ieteicamo rīcību. Lielākā ienākošo zvanu aktivitāte par gripas saslimšanu novērojama laika posmā no pulksten diviem līdz trijiem, kas skaidrojams ar temperatūras pieaugumu nakts laikā. Otrs laiks, kad telefoni ir noslogoti, ir no pulksten septiņiem līdz astoņiem rītā, kad cilvēki vēlas konsultēties, lai saprastu un izlemtu, vai doties uz darbu vai tomēr nepieciešams vērsties pie ārsta, mediķu novērotās tendences atstāsta NVD pārstāve.
Sniegto konsultāciju skaits
2011. gadā (maijs–decembris) – 15 120 (vidēji mēnesī – 1890);
2012. gadā – 54 304 (vidēji mēnesī – 4525);
2013. gadā – 67 158 (vidēji mēnesī – 5596);
2014. gadā – 66 088 (vidēji mēnesī – 5507);
2015. gadā – 72 171 (vidēji mēnesī – 6014);
2016. gadā – 83 846 (vidēji mēnesī – 6987).
Pieredze
Laikraksta apkopotās iedzīvotāju atsauksmes
◆ Esmu saņēmusi nepieciešamās atbildes. Ja būs vajadzība, izmantošu vēl.
◆ Esmu zvanījusi un saņēmusi izskaidrojumu nelabajām sajūtām. Saņēmu arī ieteikumu zvanīt ātrajiem.
◆ Beigās es attapos slimnīcā. Tādēļ nākamreiz es vairs nezvanīšu konsultatīvajam tālrunim, bet pa taisno uz neatliekamo palīdzību, un viss.
◆ Tad, kad juta, ka man ir ļoti slikti, automātiski savienoja ar ātro palīdzību.
UZZIŅAI
◆ Zvanot uz 66016001, zvanītājs var palikt anonīms. Lai nepieciešamības gadījumā varētu pārzvanīt (ja pārtrūkst saruna), mediķis lūgs informāciju par zvanītāju (vārdu, tālruņa numuru, atrašanās vietu).
◆ Medicīniskus padomus Latvijas iedzīvotājiem sniedz latviešu, krievu un angļu valodā.
◆ Elektroniskai sarakstei ar Ģimenes ārstu konsultatīvā tālruņa mediķiem var izmantot e-pastu: medkonsultacija@gmail.com vai saziņas programmu “Skype” – medkonsultacija.
◆ Uz NMPD ārkārtas tālruni 113 jāzvana situācijās, kad cilvēka dzīvība ir apdraudēta un palīdzības saņemšanā izšķirošas ir minūtes – ir gūta ļoti smaga trauma vai ir pēkšņa saslimšana, kā dēļ palīdzība nepieciešama nekavējoties.
◆ NMPD mediķi jāizsauc, ja ir bezsamaņa, apstājas elpošana vai rodas pēkšņi elpošanas traucējumi, ir smagas traumas vai spēcīga asiņošana, kas apdraud dzīvību, rodas pēkšņas sāpes aiz krūšukaula, kas var liecināt par sirds infarktu, ir vienas puses pēkšņs vājums, kas var liecināt par insultu, citas dzīvību apdraudošas situācijas.
No NVD un www.nmpd.gov.lv
Kategorijas
- Afiša
- Sporta pasākums
- Izstāde
- Koncerts
- Balle
- Teātris
- Pasākums
- Baznīcā
- Meistarklase
- Kino
- Izlaidums
- Jauniešiem
- Senioriem
- Bibliotēkā
- Bērniem
- Tirdziņš
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Mēs pamanījām!
- Citas ziņas
- Atbildam lasītājiem
- Reklāmraksti
- Veselība
- Kultūra un izklaide
- Dzīvespriekam
- Konkursi
- Horoskopi
- Sports
- Cope un medības
- Vietējās ziņas
- Kriminālziņas
- VĒLĒŠANAS 2017
- SAEIMAS vēlēšanas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Vārds deputāta kandidātam!
- Latvijas ziņas
- Noderīgi
- Interesanti
- Eiropas Savienībā
- Laika ziņas
- Skolēnu, jauniešu aktivitātes
- Statiskas lapas
- Ceļojumi
- Ēdamprieki
- Projekti
- Projekts "Riska bērni"
- Projekts "Saimnieko gudri"
- Projekts "Kam ticēt?"
- Projekts "Medijs vai mediju izstrādājums?"
- Projekts "Paver plašāk logu no senatnes"
- Projekts "Mediju kritika"
- Projekts "10 gadi Gulbenes novadā - vai veiksmes stāsts?"
- Projekts "Rūpēsimies par vidi!"
- Projekts "Mediju projekts"
- Projekts "Vide"