Dzirkstele.lv ARHĪVS

Dzīvespriekam: Neļauj pārkarst savam auto

2010. gada 5. oktobris 16:45

4640
Dzīvespriekam: Neļauj pārkarst savam auto

Aizvadītā vasara bija pārbaudījums ne tikai cilvēku veselības stāvoklim; karsts laiks var ietekmēt arī auto, ja tam kārtībā nav dzesēšanas sistēma. Kas jāņem vērā autoīpašniekam, iesaka SIA «Ekspress serviss» automeistari Uldis Ķīnasts un Gundars Plānics.


Jāskatās uz paneli

«Vismaz reizi nedēļā vajag pacelt automašīnas motora pārsegu un paskatīties uz paneli.» Ja tehnisko stāvokli uzmana, līdz dzinēja remontam, kas var būt smagākās sekas dze­sēšanas sistēmas bojājumiem, nenonāks, uzsver meistari.  
Modernākā braucamrīkā par problēmu dzesēšanas sistēmā ziņos elektronika, taču arī veco labo bultiņu panelī nevajag atstāt bez ievērības, ja tā neatrodas tieši vidū starp zilo un sarkano iedaļu. «Ziemā sliktāk, ja bultiņa nokrīt līdz zilajai iezīmei, bet vasarā – līdz sarkanajai,» atgādina U.Ķīnasts. Tad jānoskaidro, kas par lietu. Bieži vien pie vainas ir visai vienkāršs iemesls –
aizmirsts savlaicīgi nomainīt dzesēšanas šķidrumu. Laiku, kad tas iepriekšējo reizi mainīts, vajag fiksēt, iesaka G.Plānics. Daudziem tas liekas sīkums, tomēr aizmāršībai var būt tālejošas sekas, pārliecinājušies pieredzējušie meistari. Allaž jāskatās, vai visi šķidrumi traukos ir pietiekami, jāveic tehniskā apkope.  

Šķidrums jāmaina

Kaut arī dzesēšanas sistēmas bojājumi ar aci nebūs saskatāmi, pakāpeniski tie atstās iespaidu uz automobiļa tehnisko stāvokli. Notiek ķīmiskas reakcijas, kas šķidrumu padara «agresīvu», un tiek bojātas daudzas detaļas, skaidro U.Ķīnasts. «Gumijai zūd elastība, plastmasa kļūst trausla.»
Ja šķidrumu savlaicīgi nenomaina, tas sāk duļķoties. To var pamanīt, paskatoties uz tvertni. Esot gadījumi, kad šoferis sistēmu nolaidis tik tālu, ka tvertnes iekšpuse klāta ar nosēdumiem. Tad ar vienkāršu šķidruma maiņu nebūs līdzēts – jāveic nopietnāks remonts, un tas sāpīgāk sitīs pa maciņu.
Ne vienmēr, lai mainītu dzesēšanas šķidrumu, jābrauc uz servisu – tas būs pa spēkam arī pašam autovadītājam. Tomēr dažām mašīnām dzesēšanas sistēmu grūti atgaisot, tad gan labāk šo darbiņu uzticēt profesionāļiem. Turklāt labā servisā neliegs arī padomu, ko un kā darīt, lai autovadītājam būtu izvēles iespējas, vai nākamreiz nemēģināt pašam.

Kurš īstais?

Ūdeni dzesēšanas sistēmā gan liet nevajadzētu, kā bija pierasts padomju gados, smejas automeistari. Automašīnām, kuras ražotas, sākot no 1996. gada, visticamāk, derēs šķidrumi, uz kuru iepakojuma ir atzīme «long life», tādus var izmantot pat līdz pieciem gadiem. Vizuāli tos visbiežāk iespējams atšķirt pēc sarkanās krāsas, tie domāti alumīnija blokiem. Savukārt zaļā krāsā būs antifrīzs, kurš jāmaina aptuveni ik pa diviem gadiem, skaidro U.Ķīnasts. Pie tirgotājiem var sameklēt arī dzeltenu antifrīzu benzīna dzinējiem, kā arī sarkanu ar specifiskām piedevām speciāli dīzeļa dzinējiem.
Vecāka izlaiduma gada automobiļiem derēs arī šķidrums, ko pazīst ar krievisko nosaukumu «tosols», taču tas neesot tik augstas kvalitātes, tāpēc meistari iesaka to mainīt ik pēc gada. Speciālisti norāda, ka nosauktie dzesēšanas šķidrumu maiņas termiņi ir tikai aptuveni, katrs gadījums jāvērtē individuāli.

Radiators jātīra

Arī radiatora tīrībai jāseko – dažkārt no tā nākoties izvilkt «kaķ­ādas», joko meistari. Radiatoru var mēģināt tīrīt paša spēkiem. Vislabāk visu lieko «izpūst» ar saspiestu gaisu. Var ņemt talkā arī vienkāršu birstīti, kā arī tīrīt ar spēcīgu ūdens strūklu virzienā no iekšpuses uz āru. Jo tīrāks radiators, jo labāk tas pildīs savas funkcijas, atgādina automehāniķi.