Dzirkstele.lv ARHĪVS

95 % vadītāju pārsniedz atļauto ātrumu

Evita Brokāne

2010. gada 6. septembris 09:33

816
95 % vadītāju pārsniedz atļauto ātrumu

Gunārs Pusts: "Autovadītāji nav pieklājīgi - varbūt tāda ir mūsu mentalitāte, varbūt esam pārāk agresīvi un naidīgi noskaņoti viens pret otru."
Gunārs Pusts jau gadu ir Satiksmes uzraudzības rotas vecākais inspektors Gulbenē jeb, vienkāršāk sakot, ceļu policijas priekšnieks. Viņš uzskata, ka lieli sodi nemazinās pārkāpumus un cilvēkam pašam ir jābūt apziņai, ka nedrīkst pārkāpt noteikumus.

- Ko varat teikt par autovadītāju braukšanas kultūras tendencēm Gulbenē?

 

- Braukšanas kultūra nav pasliktinājusies, piemēram, avāriju skaits ir krietni mazinājies. Es uzskatu, ka vadītāju braukšanas kultūra ir atkarīga no viņu maka biezuma. Arī apdrošinātāji šobrīd citādāk skatās uz apdrošināšanas gadījumiem un vairs nemaksā pa labi, pa kreisi. Tieši tādēļ arī cilvēki vairāk sāk domāt, kā braukt. Protams, nevar noliegt, ka gadās arī pa kādam satiksmes negadījumam, taču nekad nebūs tā, ka nebūs neviena satiksmes negadījuma.

 

- Kā jūs raksturotu mūsu autovadītājus?

 

- Autovadītāji nav pieklājīgi, arī pret ceļu policijas inspektoriem viņi nav sevišķi pieklājīgi. Es tiešām nezinu, no kā tas ir atkarīgs - varbūt tāda ir mūsu mentalitāte, varbūt mēs esam pārāk agresīvi vai pārāk naidīgi cits pret citu noskaņoti. Gulbenē īpaši bieži nevar novērot tādas situācijas, kad cilvēki labprāt palaistu cits citu un pateiktos pēc tam.

 

- Kāda situācija ir ar agresīvajiem autobraucējiem?

 

- Protams, ir mums arī šādi braucēji, taču sevišķi daudz viņu nav. Viņi ir visur. Piemēram, Alūksnē ir ļoti liela disciplīna, taču arī tur ir agresīvie braucēji un melnas švīkas uz asfalta tāpat kā pie mums. Esmu interesējies arī citos rajonos, arī citviet naktīs notiek brīnumu lietas. Jā, šos agresīvos autovadītājus ir grūti noķert un jo vairāk viņus ķer, jo vairāk viņiem gribas izrādīties. Protams, mēģinām cīnīties ar viņiem un gan jau ar laiku izdosies ierobežot šos jauniešus, kuriem patīk izrādīties.

 

- Šovasar atkal tika palielināti sodi par braukšanu reibumā, kā tas ir ietekmējis dzērājšoferu skaitu?

 

- Mainījies nav it nekas. Kā viņi bija, tā ir joprojām. Tāpat, ieskaitot velosipēdistus, nedēļā ir četri pieci aizturētie par braukšanu reibumā. Es uzskatu, ka nekas šo situāciju nespēs mainīt. Ja tas būs no mazām dienām ieaudzināts, tad cilvēks to arī nedarīs. Ar sodiem mēs varam tikai mazliet ierobežot šo skaitu. Ja cilvēkam pašam nebūs šīs apziņas, viņi domās, kā apiet mūs, nevis nedzert.

 

- Pēdējā laikā ļoti palielinājies velosipēdistu skaits, kas brauc dzērumā. Vai pieļaujat, ka autovadītājiem sods tiek noformēts kā velosipēdistiem?

- Pieļauju, ka Rīgā un lielajās pilsētās tā varētu notikt, bet šeit tā nenotiek. Turklāt mēs arī velosipēdistus fotografējam ar velosipēdu uz policijas automašīnas fona. Sodīto velosipēdistu skaits ir palielinājies tāpēc, ka šobrīd tam tiek pievērsts daudz vairāk uzmanības. Kādreiz tas netika darīts, viņi varēja braukt, kā gribēja. Taču velosipēdistu tiešām ir daudz uz ceļiem un viņi arī pārkāpj noteikumus, sevišķi tas ir laukos. Protams, nezinu, vai velosipēdisti maksās šīs soda naudas, ja ne - tad būs atkal darbs tiesu izpildītājiem. Jāpiebilst, ka mopēdu vadītājiem tiek piešķirti arī soda punkti par braukšanu dzērumā.

(Vairāk lasiet 4.septembra "Dzirkstelē")