Vai būtu jāorientējas mediju pasaulē?

Ikvienam no mums ir iespēja izvēlēties, kādus medijus lietot - sabiedriskos (piemēram, LTV1, LTV7, “Latvijas Radio”), kuru darbība tiek finansēta no valsts budžeta, vai tomēr priekšroku dot privātajiem medijiem (piemēram, TV3, “Delfi”, “TVnet”). Mediju eksperte Anda Rožukalne norāda, ka kopumā lielākā daļa mediju mums ir komercmediji - pieder privātam uzņēmējam un pats fakts, ka kādam pieder medijs, nenozīmējot ne labi, ne slikti. “Tā ir normāla uzņēmējdarbība. Jautājums ir tikai – kāds ir mērķis?” saka A.Rožukalne.
Bet vai mediju lietotājs atšķir, kas ir sabiedriskais un kas privātais medijs, un vai vispār būtu jāatšķir mediji? Vai tajā būtu jāorientējas? Varbūt tas ir svarīgi tikai ekspertiem? Ko par to saka paši mediju eksperti?
Internetā jebkurš var kļūt par satura radītāju
Pieredzējusī
žurnāliste un mediju profesionāle Gunta Sloga skaidro, ka medijs ir
produkts, ko patērējam.
“Mēs taču gribam zināt, vai sviests, ko
nopērkam, tiešām ir īsts sviests, bez piejaukumiem un vai desā ir arī
gaļa,” saka G.Sloga un uzsver, ka tas pats attiecināms uz medijiem. Mums
ir jāzina, kam pieder medijs un kas ir mediju satura radītāji, jo tikai
tā mēs varam pārliecināties, ka saņemam kvalitatīvu saturu, ko radījuši
profesionāļi.
“Sociālie mediji ir padarījuši brīvi pieejamu
informāciju, taču nesuši līdzi arī negatīvas sekas. Šobrīd internetā
jebkurš var kļūt par satura radītāju, taču atšķirībā no profesionāliem
žurnālistiem, kuri pārbauda avotus, analizē un vadās pēc profesionālās
ētikas principiem, šie cilvēki nereti izplata nepārbaudītu vai pat
melīgu informāciju. Tāpēc es mudinātu ikvienu, kurš dalās ar informāciju
sociālajos tīklos par kādu jaunu medicīnisku atklājumu vai politiķa
atmaskojumu, vispirms noskaidrot, kas ir šīs ziņas avots. Iespējams,
kāds vēlas ar jums manipulēt. Spilgts piemērs ir nesen izveidotā viltus
ziņu lapa par it kā notikušo veikala “Alfa” sabrukšanu, ar ko cilvēki
sāka dalīties sociālajos tīklos, vai melīgās informācijas izplatīšana
par kļūmēm ugunsgrēka dzēšanā Valdgalē. Šābrīža situācijā vēl svarīgāk
nekā agrāk mediju patērētājam jāmāk atšķirt mediji, saprast, kas ir to
īpašnieki un informācijas avoti, jo tikai tas var palīdzēt atšķirt
patiesu informāciju no manipulatīvām un ļaunprātīgām ziņām,” stāsta
G.Sloga.
Informācija ir kā gaiss, ko elpo
A.Rožukalne norāda,
ka daļa cilvēku, kurus tas interesē, atšķir, vai medijs ir sabiedrisks
vai komercmedijs. Pašlaik esot tendence, ka cilvēki vairāk pievērš
uzmanību saturam vai virsrakstam, vai satura kādam varonim, mazāk skatās
uz to, no kurienes tas nāk. Cilvēki reaģē uz to, kas ir īpašāks un tajā
brīdī vajadzīgs.
“Vai vajadzētu atšķirt medijus? Atbilde ir - pilnīgi noteikti, jo tad mediju lietojums kļūst jēgpilns, respektīvi, cilvēkam ir skaidrs, kādas intereses vai kādi uzdevumi, mērķi stāv aiz konkrētā satura,” saka A.Rožukalne.
Viņa uzsver, ka informācija mums ir
universāla nepieciešamība visiem, pat to pašiem nezinot, jo tas mums
rada drošības sajūtu, ka mēs kaut ko zinām. Cilvēkiem tas varētu šķist
dīvaini, ka mūsdienās ir jāmācās lasīt avīzi, lasīt ziņu portālus,
skatīties televizoru un klausīties radio.
“Informācija ir tā kā gaiss,
ko tu elpo, un tu nedomājot to elpo,” saka A.Rožukalne un piebilst, ka
diemžēl tā ietekme un informācija atšķiras, un, lai cik tas nepatīkami
cilvēkiem izklausās, ir svarīgi zināt, domāt līdzi, ja negribam, lai mūs
tā vienkārši apved ap stūri, ja negribam būt vienkārši vai primitīvi
informēti, tad tomēr ir vērts šādas lietas atšķirt.
“Tas ir tāds
pašcieņas jautājums,” domā A.Rožukalne.
Ineta Saulīte, Jaungulbene
Priekšroku dodu sabiedriskajiem
medijiem, tā ka uzskatu, ka informācija ir sīkāk pārbaudīta, bet
privātie mediji ir aktuālāki ar vietējo informāciju. Ne visas sabiedrībā
interesējošās tēmas var ievietot laikrakstā, jo laikrakstos pārsvarā
tēma tiek aizskarta vispārēji, veltot tai tikai konkrētu vietu. Taču
sabiedriskajos medijos tās tiek detalizētāk izskaidrotas. Bet tas ir
tikai mans personīgais viedoklis.
Anita Didaite, Kalniena
Lasu
gan avīzes, gan skatos televīziju, kā arī lasu ziņas internetā. Dažreiz
ir, ka informācija atšķiras, bet īpaši starpību nejūtu. Ja lasu avīzes,
tad tas ir vietējais laikraksts “Dzirkstele”, tad krievu “7 sekretov”
vai “Vesti”, bet tā saucamo dzelteno presi nelasu. Internetā lasu
“Delfi”, “Kas Jauns”, “Apollo” un arī lasu vairākus krievu saitus.
Vaira Briede, Lizums
Es
priekšroku dodu sabiedriskajiem medijiem, jo sabiedriskie mediji vairāk
vai mazāk cenšas objektīvāk pasniegt informāciju. Var just atšķirību
saturā, kāds ir privātajos un kāds sabiedriskajos medijos. Privātajos
vairāk jūt tendenci, ko tas grib, vēlas panākt.
Materiāls ir sagatavots ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem
Kategorijas
- Afiša
- Sporta pasākums
- Izstāde
- Koncerts
- Balle
- Teātris
- Pasākums
- Baznīcā
- Meistarklase
- Kino
- Izlaidums
- Jauniešiem
- Senioriem
- Bibliotēkā
- Bērniem
- Tirdziņš
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Mēs pamanījām!
- Citas ziņas
- Atbildam lasītājiem
- Reklāmraksti
- Veselība
- Kultūra un izklaide
- Dzīvespriekam
- Konkursi
- Horoskopi
- Sports
- Cope un medības
- Vietējās ziņas
- Kriminālziņas
- VĒLĒŠANAS 2017
- SAEIMAS vēlēšanas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Vārds deputāta kandidātam!
- Latvijas ziņas
- Noderīgi
- Interesanti
- Eiropas Savienībā
- Laika ziņas
- Skolēnu, jauniešu aktivitātes
- Statiskas lapas
- Ceļojumi
- Ēdamprieki
- Projekti
- Projekts "Riska bērni"
- Projekts "Saimnieko gudri"
- Projekts "Kam ticēt?"
- Projekts "Medijs vai mediju izstrādājums?"
- Projekts "Paver plašāk logu no senatnes"
- Projekts "Mediju kritika"
- Projekts "10 gadi Gulbenes novadā - vai veiksmes stāsts?"
- Projekts "Rūpēsimies par vidi!"
- Projekts "Mediju projekts"
- Projekts "Vide"