Bānīša svētkos - dažādi jaunumi

Septembra pirmajā sestdienā notiks tradicionālie Bānīša svētki, kurus
gaidot nozīmīgs remonts veikts tvaika lokomotīvei; atsvaidzinātas depo
telpas Gulbenē un tur tiek iekārtota ekspozīcija; pirmo reizi
apmeklētāji depo teritorijā varēs izmēģināt braucienu unikālā koka
drezīnā; bānītis svētkos aicinās baudīt kultūru, izklaidi un
mājražojumus ne tikai Gulbenes, Stāmerienas un Alūksnes stacijās, bet
arī mazajās pieturvietās; Alūksnē stacijas restaurētajā bagāžas šķūnī
apmeklētājiem pirmoreiz būs pieejama dzelzceļa vēstures ekspozīcija.
Gaida skolēnus ar ģimenēm
Šoreiz
Bānīša svētki iekrīt zīmīgā datumā. Tie notiks 1.septembrī, Zinību
dienā. SIA “Gulbenes-Alūksnes bānītis” darbinieki cer, ka skolēni
ieradīsies uz svētkiem kopā ar vecākiem, brāļiem, māsām, vecvecākiem.
“Mēs vēlamies atgādināt, ka šo svētku galvenais objekts ir bānītis un tā
ceļš ar visām pieturas vietām. Tāpēc gribam pamudināt cilvēkus ceļā no
Gulbenes doties līdz pašam galapunktam un atpakaļ, nevis palikt
Stāmerienā, kā tas bieži vien noticis līdz šim,” saka SIA
“Gulbenes-Alūksnes bānītis” pārvadājumu daļas vadītājs Raitis Melders.
Arī
Kalnienas, Papardes, Umernieku stacijā būs izklaides pasākumi, tautas
mākslas kolektīvu priekšnesumi. Jau šobrīd esot rezervētas gandrīz visas
sēdvietas svētku vilcienā posmā no Gulbenes līdz Alūksnei un atpakaļ
līdz Stāmerienai.
“Vēl aicinām veikt rezervācijas posmā no Stāmerienas
uz Gulbeni vakara reisā,” saka R.Melders. Svētku dalībniekiem būs
iespēja izmantot arī autobusus, kuri kursēs speciālajos reisos.
Piekto
gadu pēc kārtas Bānīša svētkos visus apmeklētājus priecēs tvaika
lokomotīve “Ferdinands” (būvēta Vācijā 1951.gadā). “Ferdinands” uz
svētkiem būs atguvis “otro elpu”, jo pašlaik pabeidz lokomotīves
apjomīgos remontdarbus. Būs nomainītas no Čehijas pasūtītās 73 caurules
tvaika katlam. Darbus pie lokomotīves sakārtošanas veicis SIA
“Gulbenes-Alūksnes bānītis” darbinieks Ivans Borisovskis. To, ko viņš
veicis, R.Melders dēvē par augstākās klases darbu mehānikā.
Bānīša
svētkos Gulbenē interesenti varēs arī darbībā testēt jaunumu – no
ozolkoka veidotu autentisku drezīnu. “Šis braucamrīks ir unikāls ne
tikai Baltijas valstīm, bet arī Eiropai. Vadījāmies no mūsu rīcībā
nonākušas vienas vienīgas vēsturiskas fotogrāfijas. 100 gadus vecas!
Šajā fotogrāfijā ceļu distances vadošie darbinieki drezīnā sēž uz soliņa
un divi strādnieki viņus stumj uz priekšu. Darboties ar šo drezīnu
varētu patikt ģimenēm,” saka R.Melders.
SIA “Īve” tika izgatavota drezīnas koka konstrukcijas virsbūve, bet visu konstrukciju kopā salika SIA “Gulbenes-Alūksnes bānītis” vīri. Drezīna ir tapusi tieši no Gulbenes novada ozolkoka un izgatavota pārrobežu industriālā mantojuma projekta gaitā INTERREG Igaunijas - Latvijas sadarbības programmā. Šajā projektā veikts arī bānīša depo telpu remonts Gulbenē, izveidoti tematiski sienu gleznojumi, kuru autore ir Mākslas akadēmijas studente Grieta Butjankova.
Divas ekspozīcijas par dzelzceļu
Gulbenes
depo telpās plānots izvietot ekspozīciju, kas jau 1.septembrī
apmeklētājiem stāstīs par svarīgākajiem notikumiem bānīša dzīvē.
Apskatei būs izlikta arī karte, kurā varēs redzēt, kā laika posmā no
1903.gada līdz mūsdienām no sākotnējiem 210 kilometriem līdz 33
kilometriem ir sarāvies bānīša šaursliežu dzelzceļa līnijas garums. Depo
telpas pirmajā stāvā gar sienām būs autentiski ozolkoka soli, kādi
agrāk bija vilcienos.
“Cilvēkiem patīk apsēsties, atpūsties, izjust seno
industriālo mantojumu. Mēs, veicot remontu, esam centušies telpās
saglabāt vēstures elpu. Betona grīda ir noslīpēta, nolakota, bet tā pati
vecā. Starp citu, tā ir praktiska un izturīga. Vienā vietā uz grīdas
salasāms, ka tā lieta 1958.gadā. Mēs domājam par to, lai depo telpas
nepazaudē savu odziņu,” saka R.Melders.
Ekspozīcijas zālē ir arī
lielais ekrāns un ikviens var noskatīties 11 minūtes ilgu filmu par
bānīti un citiem interesantiem tūrisma objektiem tā tuvumā. Filma ir
gatavota Rietumu tirgum, tā ir angļu valodā, filmas autori ir no
Lielbritānijas – SIA “Gulbenes-Alūksnes bānītis” draugi.
Ekspozīcija
par dzelzceļa vēsturi izveidota arī Alūksnes stacijas bagāžas
restaurētajā šķūnī un apmeklētājiem durvis pirmoreiz vērs 1.septembrī.
Dizaina biroja “H2E” veidotās ekspozīcijas vizuālā tēla pamats ir
unikālā Alūksnes stacijas bagāžas šķūņa arhitektonika, kā arī tā galvenā
funkcija – bagāžas novietošana. Ekspozīcija apmeklētājus iepazīstinās
ar dzelzceļa vēsturi trijās dimensijās.
Eiropas dimensijas stāstā būs
attēloti Eiropas dzelzceļa attīstības scenāriji kontekstā ar mūsu
bānīti. Lokālās dimensijas stāsts attēlos vēstīs par desmit
Gulbenes-Alūksnes bānīša stacijām. Trešās dimensijas stāsts stāstīs par
dzelzceļa tehniskajiem aspektiem.
Aktuāli
◆ Pirmie Bānīša svētki tika organizēti 2000.gadā.
◆ Bānīša svētkos tvaika lokomotīve parasti velk piecus vagonus.
◆
Šaursliežu vilciena pakalpojumi ir pieejami arī cilvēkiem ar speciālām
vajadzībām. Šobrīd šaursliežu vagoni vēl nav aprīkoti ar īpašām
palīgierīcēm, tomēr vairumā gadījumu, izmantojot vilciena brigādes
darbinieku palīdzību, ir iespējams iekļūt bānītī.
◆ Visos vagonos ir tualete.
Kategorijas
- Afiša
- Sporta pasākums
- Izstāde
- Koncerts
- Balle
- Teātris
- Pasākums
- Baznīcā
- Meistarklase
- Kino
- Izlaidums
- Jauniešiem
- Senioriem
- Bibliotēkā
- Bērniem
- Tirdziņš
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Mēs pamanījām!
- Citas ziņas
- Atbildam lasītājiem
- Reklāmraksti
- Veselība
- Kultūra un izklaide
- Dzīvespriekam
- Konkursi
- Horoskopi
- Sports
- Cope un medības
- Vietējās ziņas
- Kriminālziņas
- VĒLĒŠANAS 2017
- SAEIMAS vēlēšanas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Vārds deputāta kandidātam!
- Latvijas ziņas
- Noderīgi
- Interesanti
- Eiropas Savienībā
- Laika ziņas
- Skolēnu, jauniešu aktivitātes
- Statiskas lapas
- Ceļojumi
- Ēdamprieki
- Projekti
- Projekts "Riska bērni"
- Projekts "Saimnieko gudri"
- Projekts "Kam ticēt?"
- Projekts "Medijs vai mediju izstrādājums?"
- Projekts "Paver plašāk logu no senatnes"
- Projekts "Mediju kritika"
- Projekts "10 gadi Gulbenes novadā - vai veiksmes stāsts?"
- Projekts "Rūpēsimies par vidi!"
- Projekts "Mediju projekts"
- Projekts "Vide"