Projekts "Kam ticēt?": Medijpratība – ikviena “izdzīvošanas minimums”

Kāpēc tieši saistībā ar viltus ziņām pieminam vienu citu terminu –
medijpratība un ko tas nozīmē? Eiropas Komisijas formulējumā
medijpratība attiecas uz cilvēka spēju piekļūt, saprast, veidot un
kritiski izvērtēt dažādus mediju veidus. Kāpēc šodien katram cilvēkam ir
tik svarīgi apzināties, izkopt un pielietot prasmi orientēties mediju
pasaulē, lietot tos un piedalīties satura veidošanā?
Vai jūs ēstu mušmiri?
“Vai
jūs ēstu mušmiri?” jautā žurnāla “Ir” galvenā redaktore Nellija
Ločmele. “Pirms vairākiem gadiem milzīgu vētru sociālajos medijos
izraisīja kāda fotogrāfija. Tajā ātrās ēdināšanas ķēdes “Burger King”
darbinieks bija ar abām kājām iekāpis salātu traukā, noknipsējis to ar
mobilo tālruni un aizsūtījis draugiem. Drīz vien bilde izplatījās un
“Burger King” nācās skaidroties — kā viņi nodrošina kārtību virtuvēs,
lai pircēji būtu droši, ka neviens nav bradājis pa to burgeru, kuru viņi
apēd. Sabiedriskā ēdināšana balstās uz klientu uzticību, un tā bija
nopietni iedragāta. Mediji lielā mērā līdzinās sabiedriskajai ēdināšanai
— arī šeit svarīgi ir skaidri redakcijas spēles noteikumi un cilvēku
uzticēšanās, ka žurnālisti savu darbu dara godprātīgi un neviens, tā
teikt, nebradā pa salātiem.
Taču līdz ar sociālo tīklu
izplatību arvien vairāk informācijas mēs iegūstam no ļoti dažādiem
avotiem — gan meli, gan patiesība mūsu “Facebook.com” jaunumu lentē ir
rakstīta ar vieniem un tiem pašiem burtiem. Šajos apstākļos mums katram
nākas uzņemties lomu, ko parasti dara mediju redakcijas: filtrēt
informāciju, pārbaudīt avotus, neuzķerties uz meliem vai puspatiesībām.
Vai esam tam gatavi? Vai ik reizi, atverot savu sociālo tīklu profilu, saprotam — neviens žurnālists un redaktors nav pārbaudījis šīs informācijas patiesumu un mums pašiem ir jāspēj saprast, kas te ir ēdama sēne un kas smuka, bet indīga mušmire?”
N.Ločmelei ir trīs
konkrēti ieteikumi, kā šajā informācijas plūsmā nepazaudēt jēgu.
“Pirmais: vienmēr pievērsiet uzmanību, kas ir informācijas pirmavots —
vai gluži neticamai ziņai vispār ir autors, vai to publicējis reāls
medijs vai varbūt izplata interneta troļļi? Otrais: internets jau ir
pilns ar drazām un muļķībām, tāpēc padomājiet vēlreiz, pirms spiest
«like» un palaist tālāk. Trešais: mēs uzskatām par pašsaprotamu, ka
maize mums veikalā jāpērk un arī mašīnu neviens par brīvu neremontēs.
Tad kāpēc lai patiesa un uzticama informācija kristu no gaisa par
brīvu?”
Kuras ziņas ir visdrošākās?
“Saprast, vai informācija,
ko lasām, ir patiesa vai viltus, nav viegli. Kā to atšķirt – tikai ar
apdomu lasot, salīdzinot un domājot ar veselo saprātu,” saka Augstākās
tiesas komunikācijas nodaļas vadītāja Rasma Zvejniece. Viņa uzskata, ka
medijpratība ir prasme informācijas telpā ieiet tā, “lai nenomaldītos un
neiekļūtu bīstamās vietās”. R.Zveijniece saka: “Es ieteiktu nepaļauties
tikai uz dažādiem portāliem un ziņu vietnēm, bet ieskatīties arī valsts
iestāžu, pašvaldību, iestāžu un uzņēmumu oficiālajās vietnēs, ne tikai
“Facebook.com” un “Twiter.com” kontos, bet arī oficiālajās mājaslapās.
Diemžēl valstij nav oficiālas ziņu aģentūras, kuras ziņas būtu
visdrošākās. Būtu vajadzīgs arī mediju reģistrs, varbūt pašu mediju
akceptēts, kurā būtu tie mediji, kuru īpašnieki uzņemas atbildību par to
saturu.”
Šobrīd – pirms vēlēšanām
“Latvijas Radio”
žurnāliste novadniece Paula Gulbinska “Dzirkstelei” par medijpratības
tēmu saka tā: “Ikdienā neaizdomājamies, cik ļoti mūsu viedokļus,
attieksmes, zināšanas, pat vērtības ietekmē mediji, kurus lietojam, un
runa nav tikai par radio vai televīziju, par šādu mediju kļuvuši arī
sociālie tīkli un izklaides interneta vietnes.”
Tā kā ne visi
mediji darbojas ar mērķi veicināt sabiedrības izglītotību, īpaši
šobrīd, pirms vēlēšanām, pēc P.Gulbinskas domām, ikvienam mediju
lietotājam ir “ļoti skrupulozi un kritiski jāvērtē tas, kas šajos mediju
tekstos ir pateikts, kurš to teicis, kāpēc un kādu interešu vadīts”.
Viņa arī skaidro, kāpēc ir svarīgi prast orientēties informācijas telpā.
“Informācija, ko saņemam no medijiem, nosaka to, cik pārdomātas, gudras
būs mūsu izvēles gan personīgajā, gan sociālajā dzīvē, gan jo īpaši -
izvēloties par ko balsot. Jo kritiskāk izvērtēsim mediju saturu, jo
mazāks risks, ka pieņemsim lēmumus, kas ir ērti konkrētām interešu
grupām, nevis mums un sabiedrībai kopumā,” saka P.Gulbinska.
Motivācijas ir atšķirīgas
“Man
šķiet, ka Latvija, līdzīgi kā citas postpadomju valstis, ir nonākusi
sarežģītākā situācijā nekā Rietumu lasītāji. Padomju laikā prese bija
patiesības balss, un viss, ko tā ziņoja, bija tā jāuztver. Līdz ar to
vecākā paaudze ir pieradusi ticēt it visam, ko tā izlasa,” “Dzirkstelei”
saka “Latvijas Radio” žurnālists Aidis Tomsons.
Viņš
akcentē, ka “jaunākās tehnoloģiskās tendences nodrošina milzīgas
manipulācijas iespējas, ka internets un līdz ar to ļoti vienkāršā
informācijas apmaiņa automātiski radījusi platformu visdažādākām
variācijām”. Viņš arī iezīmē tendenci: “Šodien izteikties un izveidot
savu platformu var jebkurš. Motivācijas ir ļoti atšķirīgas. Kāds grib
popularitāti, kāds grib pelnīt naudu. Kādu interesē patiesība, cits grib
pamēģināt, cik daudz cilvēku viņš var izāzēt. Tāpēc šajā laikā
medijpratība kļūst ļoti aktuāla. Labākajā gadījumā, noticot meliem vai
puspatiesībām, mēs tiekam vienkārši apmuļķoti. Taču pasaules prakse
rāda, ka sekas var būt arī gaužām traģiskas. Cilvēki, noticot
nepatiesībai, briesmām pakļauj gan savas, gan savu tuvinieku dzīvības.”
A.Tomsons
uzskata, ka “domājoši, zinoši un saprātīgi cilvēki ir ne tikai stabilas
un drošas valsts pamats, tas ir jautājums par pašu drošību un dzīves
kvalitāti”. Pēc viņa domām, manipulācija ar informāciju un cilvēku
zināšanām ir izprovocējusi visasiņainākos karus vēsturē. “Tāpēc mums ir
jāzina, ko mēs lasām, kāpēc mēs to lasām un cik droši varam uzticēties
tam, ko izlasām,” saka žurnālists.
Materiāls ir sagatavots ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem
Kategorijas
- Afiša
- Sporta pasākums
- Izstāde
- Koncerts
- Balle
- Teātris
- Pasākums
- Baznīcā
- Meistarklase
- Kino
- Izlaidums
- Jauniešiem
- Senioriem
- Bibliotēkā
- Bērniem
- Tirdziņš
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Mēs pamanījām!
- Citas ziņas
- Atbildam lasītājiem
- Reklāmraksti
- Veselība
- Kultūra un izklaide
- Dzīvespriekam
- Konkursi
- Horoskopi
- Sports
- Cope un medības
- Vietējās ziņas
- Kriminālziņas
- VĒLĒŠANAS 2017
- SAEIMAS vēlēšanas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Vārds deputāta kandidātam!
- Latvijas ziņas
- Noderīgi
- Interesanti
- Eiropas Savienībā
- Laika ziņas
- Skolēnu, jauniešu aktivitātes
- Statiskas lapas
- Ceļojumi
- Ēdamprieki
- Projekti
- Projekts "Riska bērni"
- Projekts "Saimnieko gudri"
- Projekts "Kam ticēt?"
- Projekts "Medijs vai mediju izstrādājums?"
- Projekts "Paver plašāk logu no senatnes"
- Projekts "Mediju kritika"
- Projekts "10 gadi Gulbenes novadā - vai veiksmes stāsts?"
- Projekts "Rūpēsimies par vidi!"
- Projekts "Mediju projekts"
- Projekts "Vide"