Reklāmai partijas izmanto vecās un rada jaunas metodes
Bānīša svētku laikā 1.septembrī Gulbenes centrā pie
pulksteņa bija uzslieta partijas “Latvijas Reģionu apvienība”
reklāmas telts, kurā rosījās cilvēki vienādos baltos krekliņos
ar partijas uzrakstiem, dalīja garāmgājējiem bukletus, avīzes un
balonus. “Dzirkstele” pēc tam dzirdēja, kā to savstarpējās
sarunās puspajokam komentēja kāda gulbeniete: “Man balonu
neiedeva, es par viņiem nebalsošu.” Bet viņas sarunbiedre
iebilda: “Viņi tev neuzbāzās, gribēji dabūt, pašai vajadzēja
iet paprasīt.”
Tiktāl tas bija ar pašvaldību saskaņots un
apmaksāts pasākums. Vēlāk šīs un arī citu partiju dalībnieku
ķermeņi zīmīgos krekliņos iejuka starp Bānīša svētku
apmeklētājiem Stāmerienā un citur. Kāds arī padalīja vēl pa
kādam partijas reklāmas bukletam. “Jā, tādos krekliņos
staigāja, redzēju. Kārtīgi gan neieskatījos. Man, godīgi sakot,
nebija laika,” “Dzirkstelei” saka Stāmerienas pagasta
pārvaldes vadītājs Ainārs Brezinskis. Viņš zināja stāstīt
atskaņas no Bānīšā svētku norises Alūksnē: “Cilvēki teica
– neesot paticis, ka vairākas partijas svētkus izmantoja savai
reklāmai. Bijušas vairāku partiju reklāmas teltis. Mums
Stāmerienā nebija nevienas partijas reklāmas telts. Nemanīju arī,
ka būtu dalīti partiju reklāmas bukleti.”
“Feiks”
ar reklāmas plakātiem uz ēkām
Arvien vairāk vēlētājs
tiek uzrunāts internetā, turklāt tas notiek arvien personiskāk.
Daudzi gulbenieši augustā savā “Facebook.com” ziņu plūsmā
vai pat vēstuļu sadaļā pamanīja politisko reklāmu – it kā
fotogrāfiju, kurā uz Gulbenes veikala “Santa” fasādes ir
izvietots partijas “KPV LV” plakāts ar līderu portretiem un
raksturīgo saukli. Taču ēkas īpašnieki to nemaz nebija
pamanījuši - “Dzirkstelei” saka SIA “S.Mednes SIA Santa”
direktore Santa Kundrate.
Tāpat to nepamanīja arī Normunds
Mazūrs, kura ģimenei daļēji piederošā ēka Gulbenē, Ābeļu
ielā 8, arī uz laiku bija kļuvusi par “KPV LV” virtuālās
reklāmas laukumu. “Neredzēju. Tiešām bija tāda fotogrāfija ar
reklāmu uz šīs ēkas? Fotomontāža, izmantojot konkrētu Gulbenes
ēku fonu. Interesanta versija. Acīmredzot kāds ir izmantojis
nepilnības likumos sev par labu,” viņš pārsteigts saka.
Šādā
pašā veidā “KPV LV” bija izmantojusi Gulbenes viesnīcu.
“Cilvēki, skatoties to reklāmu internetā, bija nesapratnē,
īstenībā Gulbenē tā reklāma stāv izvietota vai ne. Pat mana
meita bija samulsusi un man jautāja, vai es esmu devusi savu
atļauju,” “Dzirkstelei” saka SIA “Gulbenes viesnīca”
valdes priekšsēdētāja Jevgēnija Kallase. Viņa uzsver –
neviens nav lūdzis atļauju izvietot reklāmu uz minētās ēkas ne
reāli, ne virtuāli. “Negribas lamāties, bet... gribētos man
dažu labu pasūtīt. Partijas rīcība ir ļoti nekorekta. Ir
nepatīkami. Aizskaroši,” pauž J.Kallase.
Tie, kuri šo
reklāmu redzēja internetā, ātri vien fiksēja, ka šis ir tikai
“feiks”, joks jeb viltus ziņa. Dabā šādas politiskās
reklāmas plakāti Gulbenē ne uz vienas mājas fasādes izlikti
nebija. Interneta lietotāji gulbenieši uz to reaģēja dažādi –
vairums bija vienaldzīgi, daži jutās ieinteresēti, citi sāka
komentāros paust sašutumu.
S.Kundrate saka – acīmredzot
partija “KPV LV” pašreklāmas nolūkam izmantoja šaurās vietas
likumos. Protams, ja reklāmu gribētu izvietot reāli dabā, tas
maksātu dārgi. Pirmkārt, būtu vajadzīgs saskaņojums novada
būvvaldē, kā arī būtu jāsamaksā prāva nodeva, otrkārt,
vajadzīgs saskaņojums ar ēkas īpašnieku, kurš arī var prasīt
samaksu, bet var arī neprasīt, ja simpatizē konkrētajai partijai.
Pašvaldības juristi konsultējas
KNAB
Priekšvēlēšanu laikā ne tikai partiju pārstāvjiem,
bet ikvienam ir tiesības veikt politisko aģitāciju publiskās
lietošanas ārtelpās, dalīt bukletus, avīzes un citus
priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus bez saskaņošanas ar
attiecīgo pašvaldību vai attiecīgās publiskās ārtelpas
īpašnieku. Tātad to drīkstēja darīt arī Bānīša svētkos -
“Dzirkstelei” skaidro Gulbenes novada pašvaldības
Administratīvi juridiskās nodaļas vadītāja Vita Kravale,
atsaucoties uz Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu. Dalīt
bukletus atļauts arī publiskās iekštelpās, taču tādā gadījumā
tas ir jāsaskaņo ar telpu īpašnieku.
To, vai ir kādi
ierobežojumi politiskās partijas reklamējošu krekliņu
valkāšanai, V.Kravale skaidrojusi, sazinoties ar Valsts korupcijas
novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) darbiniekiem. Tur
skaidrots, ka šis neesot pirmais šāds jautājums, kas saņemts
birojā. Šajā priekšvēlēšanu laikā Latvijā bijis pārpratums,
kad kādā novadā apturēti cilvēki partijas krekliņos un viņiem
nav ļauts apmeklēt pasākumu. “Biroja darbiniece telefonsarunā
ar mani sāka smieties un atbildēja, ka partiju krekliņus valkāt
ir tiesības jebkuram. Viņa sacīja, ka uz šīm vēlēšanām mēs
jau nu cilvēkus neizģērbsim kailus,” saka V.Kravale.
Tāpat
birojā viņa vaicājusi par reklāmas virtuālu izvietošanu uz
reālām Gulbenes ēkām bez saskaņošanas un šādas reklāmas
izmantošanu internetā. Atbilde bijusi: “Ja ir iebildumi
attiecīgās ēkas īpašniekam, tas attiecīgi reaģē, bet KNAB –
nē.” V.Kravale saka: “Tur ir jāsaspringst ēku īpašniekiem.
Varbūt viņiem ir jāvēršas policijā. Novada pašvaldībā mēs
sekojam līdzi notikušajam dabā un tad ceļam trauksmi, ja reklāma
izvietota bez saskaņojuma ar pašvaldību. Ja dabā reklāmas nav,
tad tā ir viltus ziņa. Tam, kas notiek internetā, mēs līdzi
nesekojam.”
Ir reāla iespēja juridiski
skaidroties?
Novada deputāte Guna Pūcīte “Dzirkstelei”
saka – viņa arī “Facebook.com” ievēroja viltus ziņu ar
politisko reklāmu uz ēku fasādēm Gulbenē. “Tas nav nekas,
salīdzinot ar “feika” ziņu par it kā notikušu veikala
sabrukšanu Rīgā,” viņa spriež. Turklāt šai partijai tāds
reklāmas triks izmantots ne tikai ar Gulbenes, bet arī ar citu
Latvijas novadu pavisam reālām ēkām. “Domāju, ka visa šī
reklāma bija tikai virtuāla. Fotošopā uztaisīta. Piesieties tur
īsti nevarēs... Reāli šādā veidā izmantot ēkas reklāmai –
tās ir ļoti lielas izmaksas. Bet dabā tās reklāmas arī nav!
Visas mūsu ielas taču ir filmētas un katrs var atvērt informāciju
“Google.com” sadaļā “Maps” un paņemt no interneta kādu
bildi vien vēlas, lai darītu tālāk, ko grib. Tur jau nekādu
autortiesību nav! Tas, ko izdarīja “KPV LV”, ir kaut kas jauns,
neviens neko tādu nebija vēl darījis. Bet mūsu valstī ir tā:
tas, kas ar likumu nav aizliegts, ir atļauts. Teorētiski to ēku
īpašnieki, ar kuriem virtuālā reklāma nebija saskaņota, var
mēģināt juridiski aizstāvēt sevi. Taču domāju, ka tas būs
bezcerīgi,” uzskata G.Pūcīte.
Pētnieciskā žurnāliste
Inga Spriņģe “Dzirkstelei” pauž viedokli: “Jā, tā ir “KPV
LV” reklāmas kampaņa. Nezinu, man tas nešķiet nekas aizdomīgs
vai nelikumīgs, bet arī mēs saņemam no cilvēkiem neizpratnes
pilnas vēstules. Varbūt partijai vajadzēja kaut kā skaidrāk
norādīt, ka šī ir virtuāla reklāma, kas neatbilst reālajā
telpā. “KPV LV” ir šādas reklāmas par vairākām
pilsētām.”
Sabiedriskās politikas centra “Providus”
direktore un vadošā pētniece Iveta Kažoka “Dzirkstelei” pauž:
“Šeit nav ne likuma problēma, ne ētiska problēma, bet tikai
pašas partijas risks nokaitināt vēlētājus, publicējot šādas
bildes, kurām nav sakara ar realitāti. Vai zināms, ka šos foto
izvietojuši tieši “KPV LV”, jo tikpat labi tas varētu būt arī
kāds šīs partijas konkurents, mēģinot aizkaitināt vēlētājus?”
Ieteiktu skatīties LTV debates
Inga Spriņģe, pētnieciskā žurnāliste (“Re:Baltica”)
Man neliekas, ka 13.Saeimas priekšvēlēšanu laikā politiskajā reklāmā kaut kas būtiski ir mainījies. Kā vienmēr – saukļi. Mainījusies ir forma un kanāli. Šajās vēlēšanās aktīvāk izmanto “Facebook.com” un tam piemēroto formātu – video. Vēlētājiem es ieteiktu skatīties LTV debates, kas ir ļoti labas, jo tur žurnālisti nedēļām ir gatavojušies, lasījuši un pārbaudījuši informāciju, uzdod pretjautājumus. Bet “Facebook.com” ikviens politiķis var stāstīt, ko vēlas, jo neviens neuzdos pretjautājumu.
Svarīgi, kas ir informācijas avots
Gunta Sloga, baltijas mediju izcilības centra izpilddirektore
Šogad politiķi pastiprināti saziņai un komunikācijai ar
vēlētājiem izmanto sociālos tīklus un citas multimediālās
platformas. No vienas puses tas vērtējams pozitīvi, jo tādējādi
tiek panākta tieša saikne ar potenciālo vēlētāju. Taču no
otras puses - vēlētāji viegli var tikt pakļauti manipulācijām.
Politiķi var izmantot manipulatīvas metodes vai pat klajus melus.
Tāpat bijuši fiksēti vairāki gadījumi, kad kādai atsevišķai
partijai par labu informācija tiek izplatīta sociālo mediju
profila vietnēs, kas pašas par sevi ir neitrālas. Tādējādi tiek
gan maldināts vēlētājs, gan apgrūtināta tiesībsargu spēja
apkopot partiju priekšvēlēšanu tēriņus.
Tajā skaitā tiek
izmantoti nepatiesi vai sagrozīti fakti, kas ļauj manipulēt ar
vēlētājiem. Pieļauju, ka tuvākā mēneša laikā apmelojoša
informācija un nepatiesi fakti tiks izplatīti vēl vairāk. Ir
redzams, ka atsevišķu partiju interesēs tiek ekspluatēti
atsevišķi mediji, piemēram, avīze “Dienas Bizness”.
Galvenais
ieteikums vēlētājiem ir neuzticēties tikai vienam avotam vai
“Facebook.com” redzamajiem partiju video, kas var būt klaji
maldinoši. Šobrīd pirms vēlēšanām ļoti daudzi mediji un
nevalstiskās organizācijas piedāvā gan politiķu teiktā faktu
pārbaudes, gan dažāda formāta diskusijas. Iesaku izmantot pēc
iespējas dažādus avotus, vērtēt un analizēt. Pats galvenais -
ja redzat sociālajos tīklos kādu informāciju, kas liekas
skandaloza vai neticama, mēģiniet saprast, kas ir šīs
informācijas avots.
Der lasīt “Re:Baltica” mājaslapu
Iveta Kažoka, domnīcas “Providus” direktore
Pirms šīm vēlēšanām tiek izmantotas jaunas politiskās reklāmas metodes. Šajās vēlēšanās agrāk nebijusi loma ir sociālajiem tīkliem, informācijai, kuru vēlētāji iegūst “Facebook.com”, “YouTube” un citās platformās. Lielā mērā tās ir aizstājušas Latvijā tik tradicionālo reklamēšanās formu - videorullīšus televīzijā. Tāpat dažas partijas savas kampaņas veido, ne tik daudz paļaujoties uz apmaksātām reklāmām, cik mēģinot vēlētājus sasniegt ar pašu veidotiem video vai emocionāliem rakstiem. Manuprāt, šādas pārmaiņas ir labas par spīti tam, ka internetā klīst daudz tādas informācijas, kurai nevar ticēt. Es domāju, ka vēlētājs, dažas reizes uzķeroties uz nepatiesu informāciju, iemācīsies domāt ar savu galvu un labāk filtrēt informāciju, kurai var un kurai nevar uzticēties. Manuprāt, labāko ieskatu tajā, kā notiek kampaņa sociālajos tīklos, šogad sniedz pētnieciskās žurnālistikas centrs “Re:Baltica” - katram vēlētājam novēlu palasīt “Re:Baltica” mājaslapā atrodamos regulāros pārskatus par nozīmīgākajām priekšvēlēšanu manipulācijām un padomāt līdzi, vai arī paši uz šīm manipulācijām neesam uzķērušies.
Jāizmanto arī vecās metodes
Ginta Alberte, laikraksta “Dzirkstele” galvenā redaktore
Tā nu tas ir, ka vairums politiķu šoreiz acīmredzot uzskata, ka lielākā cīņa par vēlētāju balsīm jākoncentrē sociālajā tīklā “Facebook.com”. Vismaz man ir tāda sajūta. Kur palikušas piebāztās pastkastītes vai reklāmas gandrīz uz katru stūra? Laikam noiets etaps! Jāatklāj viņiem patiesība, ka ne tuvu sociālajā tīklā nav viss vēlētāju kontingents, ja, piemēram, runājam par lauku cilvēkiem, bet domāju tā ir arī ar pilsētniekiem. Viena daļa vienkārši nav sociālajā tīklā, jo to ignorē, vēl citi pieļauju - laimīgi dzīvo, jo nezina, kas tas ir. Tā kā, lai sasniegtu pēc iespējas lielāku auditoriju, manuprāt, tik un tā būtu jāizmanto arī vecās metodes, ko arī viena daļa, vismaz jauno partiju, arī dara: izplata savus izdevumus pastkastītes, rīko tikšanās, brauc uz pasākumiem, to starp arī partiju līderi, lai būtu tuvāk cilvēkiem. Jāsaprot jau arī tas, ka iedzīvotāji reāli var partiju sarakstus sajaukt! Nosaukumi - līdzīgi, pazīstamas sejas politisko pārliecību maina vairākkārtīgi, kas to zina, ko pārstāv tagad? Interesanti, ka maz kustības, reklamējoties vai atgādinot par sevi, mūsu pusē ir no tā saucamajām, vecajām partijām, kas šobrīd ir Saeimas koalīcijā. Acīmredzot “zemnieki” par sevi ir pārliecināti, “nacionāļi” – kaut ko nogaida, bet “Vienotība” vispār ne uz ko necer?
Materiāls ir sagatavots ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem
Kategorijas
- Afiša
- Sporta pasākums
- Izstāde
- Koncerts
- Balle
- Teātris
- Pasākums
- Baznīcā
- Meistarklase
- Kino
- Izlaidums
- Jauniešiem
- Senioriem
- Bibliotēkā
- Bērniem
- Tirdziņš
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Mēs pamanījām!
- Citas ziņas
- Atbildam lasītājiem
- Reklāmraksti
- Veselība
- Kultūra un izklaide
- Dzīvespriekam
- Konkursi
- Horoskopi
- Sports
- Cope un medības
- Vietējās ziņas
- Kriminālziņas
- VĒLĒŠANAS 2017
- SAEIMAS vēlēšanas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Vārds deputāta kandidātam!
- Latvijas ziņas
- Noderīgi
- Interesanti
- Eiropas Savienībā
- Laika ziņas
- Skolēnu, jauniešu aktivitātes
- Statiskas lapas
- Ceļojumi
- Ēdamprieki
- Projekti
- Projekts "Riska bērni"
- Projekts "Saimnieko gudri"
- Projekts "Kam ticēt?"
- Projekts "Medijs vai mediju izstrādājums?"
- Projekts "Paver plašāk logu no senatnes"
- Projekts "Mediju kritika"
- Projekts "10 gadi Gulbenes novadā - vai veiksmes stāsts?"
- Projekts "Rūpēsimies par vidi!"
- Projekts "Mediju projekts"
- Projekts "Vide"