Saeimas vēlēšanas: Šogad partiju reklāmās trūkst radošuma

Saeimas vēlēšanas
strauji tuvojas un pavisam drīz mēs visi dosimies pie vēlēšanu
urnām. Līdz tam, kā ieraksts, norisinās aktīva priekšvēlēšanu
kampaņa, kuras laikā politiski spēki ar dažādām reklāmām un
mārketinga trikiem cenšas pievērst vēlētāju uzmanību un
pārliecināt balsot tieši par viņiem. Vērtējot un analizējot šī
gada priekšvēlēšanu kampaņu, Biznesa augstskolas Turība
docente Renāte Cāne uzsver, ka šogad politiķi reklamējas
mazāk uzbāzīgi un agresīvi, taču pietrūkst radošuma. Tāpat
viņa uzsver, ka sabiedrība nav pārsteigta arī ar skaļiem melnā
PR gadījumiem, lai gan iepriekš bija izskanējušas prognozes, ka
šī būs melnākā priekšvēlēšanu kampaņa.
Nav primitīva melnā
PR
Nevarētu teikt, ka šī
priekšvēlēšanu kampaņa kopumā iezīmējas ar ļoti gudru
mārketingu, taču jāsaka, ka ir viens politiskais spēks, kurš
šajā jomā ir galvas tiesu pārāks par citiem. Tajā pašā laikā
dažas politiskās partijas izmanto ļoti novecojušas metodes, par
ko 21. gs. atliek tikai pabrīnīties. Lai gan medijos tiek
publicētas kandidātu savstarpējas telefona sarunas, kas parāda
viņus neglaimojošā gaismā, vai arī informācija par aizdomīgiem
finanšu darījumiem, tāda izteikti primitīva melnā PR nav.
Nomelnojošās kampaņas jau nekur nav pazudušas, taču tās paliek
elegantākas un rafinētākas. Atlikuši tikai daži politiķi, kas
konkurentus atklāti sauc par zagļiem.
Vecmodīgie vides plakāti un sociālie tīkli
Pārsteidzošākais ir
tas, ka, neraugoties uz mūsdienu tehnoloģiju iespējām, aizvien
tiek liktas lietā arī ļoti novecojošas metodes. Par to iedomājos
katru reizi, kad ceļa malā redzu milzīgos banerus ar kandidātu
bildēm. Vēl vairāk, protams, pārsteidz vientuļie plakāti liela
lauka vidū, kuros attēlotie kandidāti pat nav no politiskā spēka,
kas pozicionē sevi kā zemnieku interešu pārstāvi.
Viena no mūsdienu
efektīvākajām metodēm ir sociālo tīklu izmantošana. Pagaidām
ir tikai viens politiskais spēks, kas to dara ļoti augstā līmenī.
Ļoti pārdomāta komunikācija, precīzi noteikta mērķauditorija
un atrasti efektīvākie instrumenti, kā uzrunāt katru no tās
grupām. Politiskais spēks ir izkalkulējis, kurus vēlētājus
uzrunāt no autobusu aizmugurēm Rīgā, kurus – Facebook vietnē,
un pie kuriem doties klātienē.
Kandidāti ceļa malās un ēdienkartēs
Pozitīvi, ka šajā vēlēšanu kampaņā parādās arī partizānu mārketinga iezīmes, proti, netradicionālas metodes, kas pārsteidz auditoriju. Piemēram, cilvēki ar lieliem plakātiem ceļa malās. It kā nekas sarežģīts, taču pamanāmi un bez liela finansējuma.
Runājot par
priekšvēlēšanu reklāmu, protams, jārunā arī par to trauslo
robežu, pēc kuras pārkāpšanas reklāma jau kļūst uzbāzīga.
Ja iecienītākajā pusdienu vietā no ēdienkartes izkrīt kāda
kandidāta bilde, tas jau ir bezgaumīgi. Par to noteikti der
aizdomāties arī ēdināšanas iestādēm, kas piekrīt šādam
reklāmas veidam. Šeit gan jāpatur prātā, ka iespējams ir
situācijas, kad restorāns vai kafejnīca par to nemaz nezina, un
kandidāts savas reklāmas ir salicis bez saskaņošanas.
Šogad bez kurioziem
Ja kaut kas ir par daudz,
tas sāk kaitināt – šo patiesību diemžēl vai par laimi neviens
nav atcēlis arī attiecībā uz priekšvēlēšanu reklāmām.
Reklāmu ir par daudz, bet tā ir pirms katrām vēlēšanām. Šīs
vēlēšanas raksturo vairākas būtiskas iezīmes – priekšvēlēšanu
aktivitātes ir mazāk uzbāzīgas un ne tik agresīvas, kā
iepriekš. Tāpat pagaidām esam iztikuši arī bez kurioziem, kādi
nereti iezīmējušies iepriekš. Šogad nav redzētas arī kandidātu
bildes, kas tik ļoti pārveidotas un uzlabotas, ka vairs nav
iespējams atpazīt cilvēku.
Šogad pārsteidz arī
politiskās reklāmas radio. Nevis paša radio izvēle, kas ir viens
no tradicionālākajiem reklāmas rīkiem, bet gan tas, ka pat
pieredzējuši politiķi, kas pabijuši gan Saeimā, gan Eiropas
Parlamentā, ierunājuši gaužam nepievilcīgas reklāmas. Tajās
nav stila, toties ir papilnam saukļu un uzsaukumu, kas tiek izteikti
tādā tonī un intonācijā, kas nereti iedveš stresu un bailes.
Arī radio reklāma apliecina, ka šogad partijām pietrūkst
radošuma. Viens politiskais spēks gan būtu izskatāms kā
atsevišķs gadījums, taču tas nav saistīts nedz ar radošu, nedz
partizānu mārketingu. To visdrīzāk var dēvēt par īpašu
gadījumu.
Aktivizējas aģitbrigādes
Šī priekšvēlēšanu
kampaņa iezīmējas arī ar aizvien aktīvāku kandidātu došanos
uz ārvalstīs, lai tiktos ar tur dzīvojošajiem pilsoņiem. Tas ir
tikai normāli, jo ārpus Latvijas dzīvo ļoti liela mūsu
sabiedrības daļa. Ja pirms desmit gadiem, pie ārvalstu latviešiem,
lielākoties uz ASV un Austrāliju, brauca tikai viena vai divu
politisko spēku pārstāvji, kuri uzrunāja nacionāli domājošos
trimdiniekus, tad šobrīd, kad ir mainījies ārvalstīs dzīvojošā
vidējā latvieša portrets un arī ģeogrāfija, politiskās
partijas kļūst aizvien aktīvākas.
Aktualizējusies arī senā, bet nedaudz piemirstā metode – teltis un busiņi, kas aģitbrigādes pavadībā ceļo pa visu Latviju. Jo lielāks akcents uz sociālajiem tīkliem, jo vairāk partijas cenšas nodrošināt arī klātienes tikšanos ar vēlētājiem. Tas šogad jūtams daudz vairāk, nekā citus gadus. Līdz vēlēšanām atlicis nedaudz vairāk par divām nedēļām un esmu pārliecināta, ka daži melnā PR gadījumi vēl parādīsies plašsaziņas līdzekļos. TV vairāk izmantot nevar, tāpēc tiks meklēti citi rīki. Informācijas un reklāmu ir daudz, skatīties vai neskatīties tās ir katra paša izvēle, taču ikvienu informāciju noteikti vajadzētu rūpīgi izvērtēt un visu redzēto vai dzirdēto nevajag uztvert par absolūtu patiesību.
Kategorijas
- Afiša
- Sporta pasākums
- Izstāde
- Koncerts
- Balle
- Teātris
- Pasākums
- Baznīcā
- Meistarklase
- Kino
- Izlaidums
- Jauniešiem
- Senioriem
- Bibliotēkā
- Bērniem
- Tirdziņš
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Mēs pamanījām!
- Citas ziņas
- Atbildam lasītājiem
- Reklāmraksti
- Veselība
- Kultūra un izklaide
- Dzīvespriekam
- Konkursi
- Horoskopi
- Sports
- Cope un medības
- Vietējās ziņas
- Kriminālziņas
- VĒLĒŠANAS 2017
- SAEIMAS vēlēšanas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Vārds deputāta kandidātam!
- Latvijas ziņas
- Noderīgi
- Interesanti
- Eiropas Savienībā
- Laika ziņas
- Skolēnu, jauniešu aktivitātes
- Statiskas lapas
- Ceļojumi
- Ēdamprieki
- Projekti
- Projekts "Riska bērni"
- Projekts "Saimnieko gudri"
- Projekts "Kam ticēt?"
- Projekts "Medijs vai mediju izstrādājums?"
- Projekts "Paver plašāk logu no senatnes"
- Projekts "Mediju kritika"
- Projekts "10 gadi Gulbenes novadā - vai veiksmes stāsts?"
- Projekts "Rūpēsimies par vidi!"
- Projekts "Mediju projekts"
- Projekts "Vide"