Profesionāls, kvalitatīvs mediju darbs ir visas sabiedrības interesēs

Latvijas Žurnālistu asociācija ir uzsākusi projektu, kura mērķis ir
skaidrot, aktualizēt un veicināt mediju kritiku Latvijā. Kāpēc tas tiek
darīts? Tas ir būtiski ne tikai žurnālistiem, lai analizētu savu darbu,
lai uzklausītu vērtējumus un pastāvīgi savu darbu pilnveidotu. Tas ir
svarīgi ikvienam, kas medijus lasa, skatās, klausās. Mēs bieži pat
nemanām, cik ļoti mediju sniegtā informācija mūs ietekmē, tādēļ ir
būtiski, ka mēs spējam atšķirt labu darbu no slikta. Ar Latvijas Mediju
fonda atbalstu mēs šodien uzsākam vairāku mēnešu projektu, lai runātu ar
jums un arī savā starpā par to, ko, kāpēc un cik labi darām, cik tas
jums ir svarīgi, kā tas ietekmē jūsu dzīvi, mūsu valsti, pagastu un
novadu. Un ceram, ka iesāktais darbs neapstāsies un šis būs tikai
pirmais solis, kas vairos sapratni, uzticību un cieņu starp mediju un
sabiedrību.
Kas ir mediju kritika, kāpēc tā ir nozīmīga gan
sabiedrībai, gan žurnālistiem, intervijā stāsta Rīgas Stradiņa
universitātes asociētā profesore, Komunikācijas fakultātes dekāne,
sociālo zinātņu doktore Anda Rožukalne. - Pēdējā laikā arī Latvijā ir
aktualizēts jautājums par mediju kritiku, tās nozīmi un ieguvumiem no
tās. Kas tad īsti ir mediju kritika?
- Mediju kritika pieder pie
analītiskās, izglītojošās mediju daļas – visas publicistiskās esejas,
kas ir par mediju ietekmi, pieder pie mediju kritikas. Būtībā mediju
kritika ir žurnālistu un citu profesionāļu gatavība pašreflektēt par
mediju saturu un to ietekmi, protams, neaizmirstot, kā auditorija
izmanto medijus un dažādus mediju kanālus. Un Latvijā tam ir ļoti maz
vietas atvēlēts. No tā arī rodas dažādas problēmas.
- Piemēram,
cilvēki vai nu sociālajos medijos, vai pie medijiem vēršas ar tādiem
jautājumiem, kāpēc rādāt un stāstāt par kaut ko, bet par kaut ko
nestāstāt. Ja nav regulāras mediju kritikas, tad gan auditorijai, gan
pašiem medijiem nav skaidri kritēriji, kā vispār vērtēt. Un tad mēs
redzam vai nu dusmas par to, ka žurnālistiem ne vienmēr ir perfekta
valoda, portālos ir drukas kļūdas, vai aizkaitinājumu par
sensacionalizētu vai dzeltenu saturu, un tas viss tiek attiecināts tā,
ka ir slikti žurnālisti vai nav pietiekami kvalitatīvi mediji. Bet nav
skaidru kritēriju, ko nozīmē mediju kvalitāte arī dažādu līmeņu medijos.
Zinātniski to sauc par morālo paniku, uztraukumu par to, ko mediji dod vai nedod sabiedrībai. Faktiski šis uztraukums un cilvēku interesēšanās ne tikai par pašu saturu, sākot ar ziņām un beidzot ar filmām vai seriāliem, nozīmē, ka sabiedrība lieliski apzinās, cik milzīga ietekme ir medijiem uz viņu ikdienas dzīvi. Mēs visu laiku dzīvojam mediju piepildītā realitātē. Piemēram, mēs uztraucamies par ceļu vai gaisa kvalitāti, bet mediju kvalitāte mūs ietekmē vismaz tādā pašā, ja ne vēl lielākā mērā. Tāpēc mediju kritika mūsdienās tiek skatīta plašāk, ne tikai kā konvenciālo mediju satura vērtēšana un pašvērtēšana, bet dažādu komunikācijas jomu analīze. Savstarpēji saistīta ir mediju kvalitāte ar reklāmas apjomu un to kvalitāti, ar sabiedrisko attiecību jomas profesionāļu ietekmi uz to, ko mēs uzzinām, kurā brīdī un kādā apjomā. Tāpat sociālie mediji ir liels kanāls, caur kuru pie mums nonāk dažāda veida informācija. Līdz ar to mediju kritika būtu jāattiecina uz visām šīm publiskās komunikācijas jomām, skaidrojot to cilvēkiem.
Vārds “kritika” šajā ziņā ir neitrāls vai vispārīgs,
tas nenozīmē, ka visu laiku ir jākritizē. Svarīgi ir saprast arī
pozitīvās puses vai kādu labo ieguldījumu. Sabiedrībai svarīgi ir
uzzināt to, ko īsti neviens bez pētījumiem nezina par to, kā mediji mūs
ietekmē.
- Kā šis tukšums tiek aizpildīts citās valstīs? Kādos formātos notiek mediju kritika?
-
Varat atvērt jebkuru pasaules medija tīmekļa vietni, kur būs izeja uz
dažādām apakštēmām. Ja tas ir tiešām ietekmīgs medijs, jūs ieraudzīsiet
kādu sadaļu, kas visbiežāk tā arī saucas - “Mediji”, bet var būt arī
sīkāk, kā “Radio un televīzija” un “Sociālie mediji”.
Piemēram,
“The Guardian”, BBC, “New York Times”, “Newyorker” ārkārtīgi detalizēti
un regulāri ir formāti – un tie ir ne tikai teksta formāti, bet arī īsi
videoblogi. Tāpat Austrālijas sabiedriskajā medijā ABC katru dienu pēc
ziņām ir šāds īss videoblogs, kurā viens autors analizē visus tās dienas
medijus. Redzam, ka tiek analizēti, piemēram, visi vāki vai lappuses
ietekmīgiem medijiem, kad ir noticis kāds liels notikums.
Mediju
kritika palīdz saprast mediju valodu. Katram medijam ir sava unikāla
valoda, ar kuras palīdzību tas nodod informāciju un kurai ir savi
ietekmes faktori. Formāti ir ļoti dažādi. Bet, ja sabiedrība netiek
iepazīstināta ar šo valodu, tad no tā satura var saņemt tikai nelielu
daļu, jo, piemēram, varbūt saproti attēlu, bet īsti neizproti, kāpēc tas
tā ir.
Mediju vide ir mainīga. Tajā notiek daudzas
interesantas, aizraujošas lietas, bet, ja netiek skaidrots, kāpēc mēs to
darām, tad rodas tā sajūta - jā, mums ir dažādi mediji un reizēm
žurnālisti izdara lielu darbu politiķu, amatpersonu vietā un ārkārtīgi
pašaizliedzīgi strādā, bet kopumā ir ļoti daudz jautājumu, par kuriem
neviens nerunā vai nespēj parunāt. Manuprāt, būtu ļoti svarīgi, ja
mediju redaktori stāstītu, ko viņi grib izdarīt un ko viņi īstenībā var.
Šis virziens, ko sauc par jauno objektivitāti, nozīmē, ka žurnālisti un
arī redaktori regulāri sarunājas ar savu auditoriju par to, kāpēc mēs
to darām, nevis vienkārši “re, kur ir mūsu foršais raidījums, raksts,
spožā intervija vai modes sesija”. Tas arī ir viens no mediju formātiem,
tā arī ir daļa no mediju kritikas. Tas arī palīdzētu sabiedrībai labāk
saprast gan katra medija valodu, gan iespējamo ietekmi.
- Runājot par sabiedrisko attiecību un reklāmas jomu, kam, jūsuprāt, būtu jāveic analīze par tās kvalitāti?
-
Negribētu izslēgt no sarunas nevienu no avotiem. Tajā noteikti būtu
jāpiedalās pašiem profesionāļiem, kas skaidrotu, atbildētu uz
jautājumiem. Piemēram, mani un droši vien katru, kas vēlas izdarīt
apzinātu izvēli vēlēšanās, interesē reklāmistu un politiskās
komunikāciju meistaru – un mums ir tiešām talantīgi cilvēki šajās jomās –
atbildes uz jautājumiem, ko jūs darāt, kad klients liek manipulēt, ja
jūs redzat, ka jūsu darbs var sabiedrībai ilgākā laikā nodarīt
kaitējumu.
Otra grupa ir klienti. Šīs nozares balstās spēcīgā
atkarībā no klienta vēlmēm. Mēs Latvijā profesionāļu vidē zinām, ka ir
klienti, kas ir atbildīgi, un ir klienti, kas ir gatavi samaksāt par,
teiksim, sociāli bezatbildīgu produktu. Ļoti apbrīnoju “Re: Baltica”
cīņu pret viltus ziņu portāliem, un pati arī esmu vienu bloga ierakstu
veltījusi reklāmdevējiem, kas tos baro, taču neesmu dzirdējusi nevienu
skaidru atbildi ne no autotirgotājiem, mazo kredītu devējiem vai citiem
ietekmīgiem reklāmdevējiem, kāpēc barot šos viltus ziņu portālus. Tātad
svarīgi būtu arī klienti, bizness, kas uztur daļu no medijiem.
Tie
būtu arī pētnieki, lai cik bēdīga būtu mūsu situācija ar
individuālajiem projektiem. Protams, tas arī palīdzētu veidot politiku
pētījumu jomā. Ir ļoti daudz jautājumu, piemēram, par ietekmi, tostarp
jautājums par reklāmas un mediju satura ietekmi nav atbildams bez
pētījumiem.
Protams, jāiesaista arī amatpersonas, politiķi, kas izlemj dažādus jautājumus.
Šādā diskusijā noteikti būtu visām pusēm jāiesaistās un jāparāda sava pozīcija. Katrs tāds skaidrojums mums varbūt reizēm liekas kā sevis attaisnošana vai savas darbības atklāšana, kā aizkulisēs tas notiek, bet būtībā tas ir stāsts par mediju kultūru. Visa mediju kritika parāda to kultūras vidi, kādā mēs darbojamies, un faktiski parāda gan uzņēmumu komunikācijas kultūru, gan cita veida kultūru.
- Runājot tieši par sevis attaisnošanu, vai, jūsuprāt, Latvijas mediji paškritiski izvērtē savu darbu?
- Domāju, ka tad, kad neviens neredz, diezgan paškritiski. Es to zinu pēc savas pieredzes, jo palaikam es tieši jautāju kolēģiem, kas bija tās idejas, kāpēc jūs darījāt to vai to, un lielākoties tas viss šausmīgais, par ko cilvēki uztraucas, ir izdarīts apzināti. Ļoti reti ir, teiksim, nejaušības vai neveiksmes. Katrs var kļūdīties, bet cilvēki apzināti rīkojas un var arī to izskaidrot, tam ir kaut kāds pamatojums. Tas nebūs attaisnojums, bet profesionāļi ir paškritiski, jo viņi ir milzīga spiediena mutulī. Viņiem ir spiediens visu laiku būt veiksmīgiem, un tas nozīmē gan būt spožiem, oriģināliem, aizraujošiem, gan arī nepazaudēt auditoriju un to visu laiku audzēt, pat līdz absurdam. Kā zinām, tai ir kaut kādas robežas, vismaz no cilvēku skaita un teritorijas viedokļa. Viņi ir paškritiski un norūpējušies par to, kādā veidā vispār pastāvēt.
Palaikam
notiek mediju pētījumi, piemēram, tiek izpētīts, kāds ir saturs, cik
tas ir daudzveidīgs, kādā pakāpē ir plurālisms, cik pilnvērtīgi ir
atspoguļotas kādas problēmas. Tiesa gan, ka pētījumus žurnālisti īpaši
neņem vērā, bet tā ir globāla problēma. Tā ir pašaizsardzība. Ja
profesionālis ir ārkārtīgi dinamiskā vidē strādājis, un, kā zināms,
žurnālisti ir vieni no tiem, kas pastāvīgi ir uz pārstrādāšanās robežas,
viņi uzskata, ka neviens neizprot situāciju, apkopojot gada darbības
datus tik dziļi kā pats profesionālis. Taču esmu bijusi patīkami
pārsteigta par kolēģiem dažādos medijos, cik viņi atklāti un labprāt
stāsta par notiekošo. Es to tulkoju, ka īstenībā neviens neuzprasa “Kā
tev iet darbā?” un “Kāpēc tu to dari?”, un tās domas “Kā man strādāt?”,
“Cik es varu?” paliek katra iekšējām pārdomām, un tās nav tās vieglākās
domas.
- Latvijā, manuprāt, nav bijis īpaši daudz pētījumu veikts par mediju vidi, par problemātiku, ar ko tie ikdienā saskaras.
-
Piekritīšu, ka nav daudz - vidēji reizi gadā tiek veikts viens nopietns
pētījums, un tas pats faktiski ir pēc pašu pētnieku iniciatīvas. Ir
ļoti maz pētījumu, kuriem būtu finansējums. Dati ir par auditorijām, bet
tikai par mediju lietojumu. Būsim godīgi, tie ir reklāmdevējiem
nepieciešami dati, lai saprastu, kam adresēt savu preču un pakalpojumu
reklāmu. Padziļinātu datu par dažādiem auditorijas raksturlielumiem,
savienojot kopā ar cilvēku vērtībām, ir ļoti maz. Mums jābūt godīgiem un
jāsaka, ka mēs par sabiedrības un mediju mijiedarbību zinām ļoti maz.
Līdz ar to pieņemtie lēmumi tiek balstīti uz salīdzinoši nabadzīgām
zināšanām.
Es un vēl daži kolēģi palaikam tiekam aicināti
piedalīties starptautiskos pētījumos Eiropas Savienībā, kuros dodam
datus par savu valsti. Piemēram, par digitālajiem medijiem ir liels
projekts, arī par mediju plurālismu, bet nav par tādiem dziļiem
jautājumiem. Piemēram, Tartu universitātei bija ļoti interesants
pētījums par minoritāšu mediju auditorijām, kuras kaut kādu iemeslu dēļ
vai nu izmanto vietējo mediju saturu, vai ne. Un Latvijā mēs joprojām
dzīvojam kaut kādos stereotipos par cilvēkiem, kuru smadzenes ir
aizpūstas Kremļa virzienā vai kuri ir tik stagnātiski, ka ir iesprūduši
pirms 10 gadiem varenajās Krievijas televīzijās, kuru skatīšanās
īstenībā samazinās, par ko liecina arī mums pieejamie dati. Tartu
universitātes pētījumā ir ļoti detalizēti dati. Kad šos pētniekus
satiekam kādās konferencēs, viņi saka - cik slikti, ka mums Latvijā nav
šāda pētījuma, jo tad varētu datus salīdzināt. Tos varētu kopā izprast
un risināt, bet mums šādu datu nav.
Arī tagad, piemēram, Eiropas
Savienībā ir ļoti interesanti dati par populistu ietekmi, kas visus
uztrauc. Viens ir tas, ka mēs dažreiz smejamies par dažādiem
komunikācijas brīnumiem, ko radījuši populistiski politiķi, un
nostājamies kaut kādās radikālās, polarizētās pozīcijās pret viņiem, bet
neviens nezina atbildi uz jautājumu, kas būs pēc tam. Tāpat ir pētījumi
par dezinformāciju. Latvijā ir veiktas aptaujas, ka cilvēki ir par to
norūpējušies, bet reālo ietekmi mēs nezinām. Es varu studentiem rādīt
datus par, piemēram, 9 vai 14 Eiropas valstīm, bet katru reizi ir
jāatvainojas, ka vienā ir Igaunija, otrā - Lietuva, bet Latvija atkal
nav iekritusi sarakstā. Tas ir zināšanu robs. Patiesībā šādi dati visus
interesē. Ārkārtīgi daudzās jomās ir būtiski šie dati, bet mums viņu
vienkārši nav. Mēs atpaliekam zināšanās par savu sabiedrību un
nesaprotam, ka neviens, izņemot mūs, to neizpētīs. Te ir unikāla
situācija – mūsu mediji, mūsu sabiedrība, mūsu vērtības un mūsu
informācijas kvalitāte, bet par to mums ir ļoti fragmentāras zināšanas.
- Runājot par kritiku, paškritiku, tas viss kaut kādā mērā nonāk līdz atbildībai par saražoto produktu, mediju saturu. Kā šobrīd izpaužas mediju atbildība un vai vispār izpaužas?
- Teikumi, kas sākas ar
“visi” vai “vispār”, ir pilnīgas muļķības. Problēma ir tā - ja mēs
nerunājam par mediju kvalitāti un atbildīgumu, tad mēs nespējam nošķirt,
ka Latvijā ir dažādi mediji. Ir ārkārtīgi augstas kvalitātes,
pašaizliedzīgi, profesionāli žurnālisti un mediji, un ir tādi, lai pārāk
bieži nelietotu vārdu “prostitūcija”, ko akadēmiski sauc par
instrumentālajiem medijiem, kuri vienkārši ir instrumenti kāda rokās.
Tāpēc īsā atbilde būs, ka situācijas ir ļoti dažādas.
Atbildības
līmenis ir ļoti dažāds, bet, kamēr mums nav skaidrības par kritērijiem,
protams, atbilstoši mūsu ikdienas iespaidiem mēs vai nu visus ceļam
debesīs un prasām no žurnālistiem to, ko viņi nevar izdarīt, vai pie
katra sīkuma visus nokritizējam un sakām, ka tie ir nekam nederīgi,
negodīgi cilvēki. Protams, atbildību ietekmē ārkārtīgi augstais
komercializācijas līmenis. Žurnālisti un mediji dzīvo trūcīgos apstākļos
un izaicinājumu pilnos džungļos, kur tiešām daļa lēmumu nav par labu
atbildībai, bet par labu izdzīvošanai. Tas ir viens no galvenajiem
faktoriem, kas atbildīgumu samazina.
- Vai ir kādi normatīvie akti,
kas apgrūtina mediju darbu, attiecīgi rada nevēlēšanos “rakt” dziļāk, jo
var rasties tiesvedības utt.?
- Īpaši daudz nevaru nosaukt. Mums ir
liberāla mediju regulācijas sistēma, mediji ir diezgan brīvi, tas arī
mazliet samazina atbildīgumu. Elektroniskajiem medijiem ir augstākas
prasības un arī regulācija. Protams, ir sava veida ierobežojumi, bet es
neredzu šķēršļus ārkārtīgi kritiskām publikācijām pret augsta līmeņa
amatpersonām, ja tas viss ir precīzi.
Tas, ko es redzu kā
problēmu un ko grasās risināt jaunais mediju regulējums, ir saistīts ar
to, ka drīzāk ir jānostiprina mediju brīvība, nosakot daudz skaidrākas
brīvības un privilēģijas profesionāliem žurnālistiem un atšķirot
postpadomju un instrumentālos medijus, kas būtībā piesārņo visu
komunikācijas vidi ar savu divkosību un liekulību un arī neskaidriem
profesionāliem principiem. Tādā ziņā mums ir ļoti novecojuši normatīvie
akti. Būtu svarīgi arī dekriminalizēt neslavas celšanu presē. Daudzās
valstīs tas nav noteikts Krimināllikumā, ka žurnālistu var ielikt
cietumā par to, ka viņš ir aizskāris kādu un kļūdainu informāciju
izplatījis.
- Vienlaikus kriminālatbildība par nepatiesas informācijas publicēšanu nepastāv.
-
Jā, tāda nepastāv. Eiropas cilvēktiesību deklarācija, kas paredz
tiesības saņemt informāciju, neparedz tiesības saņemt tikai patiesu
informāciju. Tas var saniknot, bet tā ir daļa no brīvības. Atgriežoties
pie pamatjautājuma, ja cilvēki neizprot informācijas sarežģītību un
daudzveidību, un kritērijus, tad, protams, pieaug pieprasījums visu
regulēt, ielikt likumos, bet ir milzīgs risks nonākt pie tā, ka
samazināsies brīvas informācijas apjoms.
- Ko vajadzētu darīt, lai attīstītu mediju kritiku?
-
Vajadzētu skaidri nolemt jauku kolēģu redakcijās, ka līdzās laika
ziņām, kaut vai horoskopiem un citai svarīgai informācijai par
uzņēmējdarbību un sociālajiem jautājumiem, ir regulāri formāti, kuros ir
iespēja runāt par medijiem nebaidoties. Esmu redzējusi, ka viens medijs
baidās publicēt ko kritisku par otru. Tas ir vienkāršoti iztulkots
Komerclikums, ka konkurenti cits citu neaizskar, bet mediju jomā,
manuprāt, to nevar tā attiecināt. Ir vajadzīgi resursi, un Mediju
atbalsta fondam, kas strādā jau otro gadu, tam ir paredzēti resursi,
taču ir pieteikts ļoti maz projektu. Tāpat kā pētnieciskā, analītiskā
žurnālistika šis izglītojošais, diskusijās balstītais saturs nav viegli
un ātri izveidojums, kā, piemēram, jauki portretstāsti par brīnišķiem
cilvēkiem Latvijas simtgades kontekstā. Tas ir daudz vieglāks formāts,
nekā iedziļināties, meklēt avotus, datus, tos salīdzināt, domāt. Taču
katra tradīcija var pastāvēt.
Kā vērtējat politisko diskusiju atspoguļojumu medijos?
Zigrīda Imanta Kručena no Druvienas
Esmu diezgan pasīva uz vēlēšanu procesa pētīšanu, bet palaikam
paskatos kādu videosižetu “Facebook.com”, gan arī debates, gan reklāmu
par konkrētu partiju, sarakstu. Jāteic, ka žurnālistu jautājumi bieži
vien ir āķīgi, bet, cik āķīgs ir jautājums, tikpat āķīga ir deputāta
atbilde. Tas mani mulsina un īpaši kā balsotājai neatļauj veikt pareizos
secinājumus. Debatēs es cenšos neieslīgt, jo beigu beigās tās man
liekas pilnas ar agresivitāti un konkurenci, bet saprotams jau kādēļ.
Komentētāju viedokļi ir dažādi, tādēļ tas arī īpaši nepalīdz izlemt.
Pareizāk būtu skatīties uz paveikto, nevis uz solīto, un tas ir
pētīšanas jautājums. Bet esmu izlēmusi vēlēšanās piedalīties un mudinu
arī citus to darīt.
Maija Simone no Galgauskas
Nedaudz skatos raidījumus, kuros notiek politiskās diskusijas. Nepatīk klausīties viņu solījumos, kurus nevar izpildīt. Žurnālisti strādā profesionāli, uzdodot āķīgus jautājumus. Bet klausīties politiķu runās, jo īpaši tagad, nav patīkami. Vēlēšanas ir tik tuvu! Iedzīvotāji pareizi saka, ka vajadzētu mainīt pašu vēlēšanu sistēmu, lai nav tā, ka viena cilvēka dēļ, par kuru balso, aiziet visa partija. Ja mainītu sistēmu, tad varbūt kaut ko normālu kopā savāktu. Uz vēlēšanām iešu. Ļoti grūti izlemt par ko balsot, un es neesmu vēl izdomājusi. Droši vien pēdējās dienās izlemšu. Partiju ir ļoti daudz, bet vajadzētu trīs spēcīgas partijas un tad lai cīnās. Mūsējie nav spējīgi vienoties, tikai kašķēties. Domāju, ka vēlēšanu rezultāti nesīs pārsteigumus.
Vilis Grasis no Stāķiem
Es klausos, kas notiek vispār - gan ko runā sabiedrībā, gan ko runā
televīzijā, radio, ko saka reklāmas. Secinājums? Interesanta spēle.
Katrs sevi paceļ vienu plauktiņu augstāk. Bet laikam tā tam ir jābūt.
Televīzijā paskatos diskusiju raidījumus, bet kaut kā mani tās sarunas
neinteresē. Reklāmas ir ļoti daudz, īpaši radio. Visi sevi liela. Uz
vēlēšanām noteikti iešu. Esmu gājis visu mūžu kopš 18 gadu vecuma. Nevar
citādāk, esmu Latvijas pilsonis, šī ir mana tēvu zeme, un tas taču ir
mans pienākums. Esmu gandrīz izlēmis, par ko balsot. Man patīk taisnība
un taisnīgi cilvēki.
Antoņina Ziediņa no Stradu pagasta
Manuprāt, politisko diskusiju atspoguļojums medijos ir pat pārāk
plašs un pat par daudz. Jau pat ir apnicis. Vairs citu neko nemaz
nedzird. Raidījumu klausīšanās, reklāmas bukletu lasīšana nav
palīdzējusi izdarīt man izvēli, kam atdot savu balsi Saeimas vēlēšanās.
Runā jau visi politiķi labi. Taču neticu gan gandrīz nevienai partijai,
bet jābalso ir par kaut ko. Par daudz partiju, un tas nav labi. Cilvēki
nevar izlemt. Uz vēlēšanām iešu un vienmēr esmu gājusi. Bet izlemt
grūti, kaut gan šķiet, ka zinu, par ko balsošu. Vai mans lēmums ir
pareizs, to es nezinu. Dzīve pēc vēlēšanām diezin vai mainīsies. Varbūt
skolotājiem pieliks pie algas, varbūt pie pensijām pieliks, varbūt par
kādu procentu uz labo pusi arī mainīsies dzīve, bet nezin vai.
- Inita Savicka
Materiāls sagatavots ar Sabiedrības integrācijas fonda finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem