Dzirkstele.lv ARHĪVS

re:Baltica: pēcvēlēšanu galvenie secinājumi

Re:Baltica

2018. gada 9. oktobris 13:59

187
re:Baltica: pēcvēlēšanu galvenie secinājumi

13.Saeimas vēlēšanas beigušās. Šeit mūsu galvenie secinājumi, divus mēnešus monitorējot sociālos tīklus.

1. Uz šīm Saeimas vēlēšanām politiķi bija sapratuši, ka sociālajiem medijiem ir spēks. Ja vasaras vidū ar pilnu jaudu tos izmantoja vien dažas partijas (Saskaņa, KPV LV, Progresīvie), tad uz beigām arī - Attīstībai/PAR!, Jaunā vienotība, JKP un pat nedaudz iekustējās ZZS un NSL. Visas reklāmas apkopotas šeit.

2. Saskaņā ar KNAB informāciju, partijas kopumā bija deklarējušas, ka FB reklāmām tērēs 160 355 eiro, YouTube 29 025 eiro, bet Instagram 19 234 eiro.

3. Konstatējām, ka dienu pirms vēlēšanām, kad apmaksāta aģitācija sociālajos tīklos bija aizliegta, reklāmas FB izvietoja privātspersona un divu partiju kandidāti. Gunārs Kurlovičs, KPV LV kandidāts Andris Kivičs un Štābs XXI. Pirmais Re:Baltica atbildēja, ka neesot bijis Latvijā, tādēļ nav paspējis laikus apturēt kampaņu. Kivičs un ŠtābsXXI uz mūsu jautājumiem nereaģēja. Saskaņā ar likumu, priekšvēlēšanu un vēlēšanu dienā par maksu aizliegta jebkura veida aģitācija.

4. Saskaņā ar KNAB sniegto informāciju Re:Baltica, līdz šim daļēju informāciju par politiķu apmaksātajām reklāmām sniedzis Facebook. Ar Google notiekot sarakste.

5. Sociālo tīklu saturā nekonstatējām citas valsts iejaukšanos, taču novērojām vairākas anonīmas FB lapas, kas uzkrītoši izplatīja negatīvu vai pozitīvu saturu, pārsvarā mēmes, par konkrētām partijām. Konkrēti piemēri šeit

6. Atsevišķos gadījumos radās sajūta, ka konkrētas FB lapas pārvalda vieni un tie paši cilvēki, jo lapas pārkopēja vienus un tos pašus ierakstus un vērsās pret konkrētām partijām. Piemēram, 101.km, Urlas un Brīvības bulvāris (praktiski nav kritikas pret Saskaņu un KPV LV).

7. Politiskās reklāmas parādījās arī ar partijām nesaistītās populārās FB lapās. Izskaidrojums - vai nu šo lapu administratori patiešām atbalstīja konkrēto partiju, vai arī pārdeva iespēju reklamēties šajās platformās. Piemēram. Arturss Kaimiņš kļuva par administratoru pērk/pārdod lapai Liepājā. Īsi pirms vēlēšanām aģitācija par KPV LV notika arī lapā Jelgavas sludinājumu dēlis. Saskaņas deputāti reklamējās lapā Kur paēst? ar 43 000 sekotāju. Aforismu lapa Pārdomu pērles ar 35 000 sekotāju popularizēja KPV LV.  Šeit ir darbs KNAB.


SECINĀJUMS

Lai arī no partiju kopējiem priekšvēlēšanu tēriņiem sociālajos medijos proporcionāli tērēts salīdzinoši maz, šīs Saeimas vēlēšanas parādīja, ka tas ir spēcīgs instruments cīņā par vēlētāju prātiem. Uzskatāmākais piemērs ir partija Progresīvie, kura pusi no salīdzinoši mazā kampaņas budžeta (33 tūkstoši) iztērēja sociālajiem tīkliem, un, profesionāli nomērķējot auditoriju, vēlēšanās sasniedza 2%, kas ļāva iegūt valsts finansējumu. Arī KPV LV galvenais uzsvars bija uz sociālajiem tīkliem, kur tās līderi ļoti veiksmīgi strādāja ar auditoriju, veidojot “dzīvos” video un bez maksas sasniedzot lielu auditoriju.

Brīdinājums priekšdienām: KNAB spēja izkontrolēt anonīmās FB lapas un to veidotāju motīvus, atbalstot vai nomelnojot konkrētus politiskos spēkus. Pirms lemt par konkrētām izmaiņām likumdošanā, mūsu ieteikums būtu nogaidīt, cik atsaucīgi KNAB informācijas pieprasījumiem būs FB un Google.