Valsts kontrole: pašvaldību gada pārskatos sniegtā informācija – nepilnīga un neprecīza
Pašvaldību
gada pārskatos iekļautā informācija ir nepilnīga un nesniedz
precīzas ziņas par pašvaldību ilgtermiņa ieguldījumiem (tai
skaitā to valdījumā nodoto zemi zem publiskiem ūdeņiem),
pašvaldību saistībām (tai skaitā aizņēmumiem, speciālo
budžetu un pamatbudžetu), ieņēmumiem no ziedojumiem un
pašvaldību deputātu mēnešalgām. To ir secinājusi Valsts
kontrole, veicot revīziju par Latvijas Republikas 2017. gada
pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem.
Tāpat kā iepriekšējos gados arī šajā revīzijā vairākos
gadījumos konstatētas būtiskas neatbilstības revīzijas izlasē
iekļautajās 30 pašvaldībās. Ņemot vērā iepriekšējo gadu
revīziju secinājumus, šogad īpaša uzmanība pievērsta
pašvaldību īpašumu uzskaitei, ziedojumu un dāvinājumu
pieņemšanas likumībai un pašvaldību deputātu atlīdzības
jautājumiem.
Kas īsti pieder pašvaldībām?
Lai arī jau vairākus gadus Valsts kontrole vērš uzmanību uz pašvaldību ilgtermiņu ieguldījumu uzskaiti, joprojām tajā konstatētas būtiskas neatbilstības un neprecizitātes. Turklāt šajā revīzijā Valsts kontrole secinājusi, ka valstī nav vienotas kārtības, kā tiek uzskaitīta zeme zem publiskajiem ūdeņiem, kas nodoti pašvaldību valdījumā un kuru kopējā kadastrālā vērtība ir vairāk nekā 107 miljoni eiro. Pašvaldību pieeja atšķiras, informācija nereti ir nepilnīga un grūti salīdzināma. Tā rezultātā pašvaldību gada pārskatos un līdz ar to arī valsts saimnieciskā gada pārskatā nav uzrādīta patiesa, salīdzināma un lietotājam saprotama informācija par katrai pašvaldībai valdījumā nodotajām un valstij kopumā piederošajām zemēm zem publiskajiem ūdeņiem.
Atšķirīgā
pieeja Valsts kontroles ieskatā rada risku, ka pašvaldības
grāmatvedības uzskaitē nepamatoti palielina savu aktīvu vērtību
un finanšu darbības rezultātus. Valsts kontroliere Elita Krūmiņa
skaidro: “Nesakārtotā uzskaites sistēma ietekmē arī kopējo
pārskatu par to, kas valstij īsti pieder, cik bagātas ir
pašvaldības. Tas rada risku kvalitatīvu lēmumu pieņemšanai,
piemēram, kā plānot pašvaldības budžetu vai cik naudas
pašvaldība var atļauties aizņemties, lai finansētu kādu
iedzīvotājiem būtiskas jomas sakārtošanu. Finanšu ministrijai
esam rekomendējuši izveidot skaidru uzskaites metodiku, lai šādas
kļūdas novērstu.”
Pamatbudžets un speciālais budžets jāapvieno
Arī
pastāvošā pašvaldību budžetu sistēma – dalījums
pamatbudžetā un speciālajā budžetā un atšķirīga pašvaldību
pieeja šī dalījuma izmantošanā – nenodrošina skaidru
priekšstatu par pašvaldību finansiālo darbību, vājina
objektīvas analīzes, salīdzināšanas iespējas gan pašvaldības,
gan nacionālā līmenī un līdz ar to kavē arī kvalitatīvu
lēmumu pieņemšanu. Valsts kontrole uzskata, ka pašvaldību
budžeta dalījuma pamatbudžetā un speciālajā budžetā jēga ir
zudusi un atteikšanās no tā mazinātu arī administratīvo slogu
gan pašvaldībām, gan informācijas apkopotājiem. Tāpēc Valsts
kontroles skatījumā Finanšu ministrijai ir jāsakārto normatīvais
regulējums par pašvaldības budžetu dalījumu, lai tas būtu
sabiedrībai skaidrs un saprotams, atbilstu pašvaldību ikdienas
vajadzībām un lēmumu pieņemšanai.
Pārkāpumi ziedojumu saņemšanā – neievērots likums un trīsstūra shēmas
Vērtējot
ziedojumu un dāvinājumu pašvaldībām tiesiskumu, Valsts kontrole
secinājusi, ka pašvaldību gada pārskatu skaidrojumos un ziedojumu
budžetā sniegtā informācija nav pilnīga un patiesa. Netiek
uzrādīti visi ziedojumi, tie netiek pareizi uzskaitīti, ziedojumu
budžetā uzrādīti ieņēmumi, ko pati pašvaldība
par ziedojumiem neatzīst. Konstatēts arī, ka daļa pašvaldību ir
pieņēmušas ziedojumus, neievērojot likumu “Par interešu
konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”.
Ventspils
Ventspils
pilsētas pašvaldība 2017. gada pārskatā uzrādījusi 2,5
miljonu eiro ziedojumu no SIA “”Ventspils nafta” termināls”,
kas likuma izpratnē nav neiesaistīta persona. Pašvaldība pati šos
ieņēmumus par ziedojumu neuzskata, tomēr uzskaita kā ziedojumu.
Valsts kontroles ieskatā šī pretrunīgā informācija norāda uz
to, ka finanšu līdzekļi saņemti, neievērojot valsts amatpersonu
interešu konflikta novēršanas likumu, vai ka, neatbilstoši
klasificējot ieņēmumus, tiek ietekmēts pašvaldību budžetu
kopsavilkums, kas ir daļa no valsts saimnieciskā gada pārskata.
Par šo situāciju Valsts kontrole ir informējusi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju, bet Finanšu ministrijai lūgts skaidrot, vai šādi ieņēmumi ir pieļaujami, kā tie uzrādāmi budžetā un vai nepieciešams pilnveidot ieņēmumu klasifikāciju.
Jelgava un Liepāja
Revīzijā
konstatēts, ka Jelgavas un Liepājas pašvaldības, pārkāpjot
normatīvos aktus, darbojas kā starpnieki starp privātiem
uzņēmumiem un biedrībām ziedojumu un dāvinājumu saņemšanā.
Saskaņā ar noslēgtajiem ziedojumu līgumiem Jelgavas pašvaldība
no dažādām juridiskajām personām 2016. un 2017. gadā kopā
ziedojumos saņēmusi 249 tūkstošus eiro, bet Liepāja – 64
tūkstošus eiro trešo personu vajadzībām vai mērķiem. Neilgi
pēc ziedojumu saņemšanas pašvaldības tos pārskaitījušas tālāk
ziedojumu līgumos norādītajām biedrībām vai sporta klubiem.
Liepājas pašvaldības gadījumā ziedotājs ir arī ziedojumu
saņēmušās biedrības un tās sporta komandas sponsors. Ziedojumu
veicējiem – uzņēmējiem – ar šīs shēmas palīdzību
radīta iespēja saņemt uzņēmuma ienākuma nodokļa atlaidi 85 %
apmērā no ziedojuma summas, ko viņi nesaņemtu, ja ziedotu
biedrībām, kam nav sabiedriskā labuma organizācijas statusa.
Savukārt, ja biedrībai ir sabiedriskā labuma organizācijas
statuss, šādi caur pašvaldību saņemti ziedojumi tiek klasificēti
kā dotācija, kam atskaitīšanās un ierobežojumi nav tik stingri
kā ziedojumu gadījumā.
Aprakstīto trīsstūra shēmu Valsts kontrole pirms gada konstatēja Tukuma pašvaldībā, tāpēc šajā revīzijā jautājumam par pašvaldību ziedojumiem biedrībām tika pievērsta pastiprināta uzmanība.
Valsts kontrole revīzijas laikā par saviem secinājumiem informēja Valsts ieņēmumu dienestu, un sešiem komersantiem jau ir papildus aprēķināti gandrīz 13 tūkstoši eiro uzņēmuma ienākuma nodokļa maksājumi valsts budžetā.
Vairākās pašvaldībās Valsts kontrole konstatējusi arī dotāciju piešķiršanu biedrībām un nodibinājumiem bez pašvaldības funkcijām atbilstoša pamatojuma, bez pietiekamas uzraudzības pār piešķirtās dotācijas izlietojumu un nenodrošinot vienlīdzīgu attieksmi pret citiem potenciālajiem dotāciju saņēmējiem. Piemēram, Jūrmalas pašvaldība apmaksājusi zolītes čempionāta dalībnieku ēdināšanas pakalpojumus restorānā, bet maratona līdzfinansējumu biedrībai apmaksājusi, balstoties uz nepilnīgi sniegtu informāciju un uz maksājuma dokumentiem no ar biedrību saistītiem komersantiem.
Šajā revīzijā Valsts kontrole nevērtēja Rīgas pilsētas pašvaldības piešķirtās dotācijas biedrībām un nodibinājumiem, jo par Rīgas pilsētas piešķirto dotāciju biedrībām un nodibinājumiem likumību, lietderību un efektivitāti jau ir uzsākta atsevišķa revīzija.
Revīzijas ziņojums “Par Latvijas Republikas 2017. gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem” https://ej.uz/7k6a Kopsavilkums par pašvaldībām https://ej.uz/4ddr
Kategorijas
- Afiša
- Sporta pasākums
- Izstāde
- Koncerts
- Balle
- Teātris
- Pasākums
- Baznīcā
- Meistarklase
- Kino
- Izlaidums
- Jauniešiem
- Senioriem
- Bibliotēkā
- Bērniem
- Tirdziņš
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Mēs pamanījām!
- Citas ziņas
- Atbildam lasītājiem
- Reklāmraksti
- Veselība
- Kultūra un izklaide
- Dzīvespriekam
- Konkursi
- Horoskopi
- Sports
- Cope un medības
- Vietējās ziņas
- Kriminālziņas
- VĒLĒŠANAS 2017
- SAEIMAS vēlēšanas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Vārds deputāta kandidātam!
- Latvijas ziņas
- Noderīgi
- Interesanti
- Eiropas Savienībā
- Laika ziņas
- Skolēnu, jauniešu aktivitātes
- Statiskas lapas
- Ceļojumi
- Ēdamprieki
- Projekti
- Projekts "Riska bērni"
- Projekts "Saimnieko gudri"
- Projekts "Kam ticēt?"
- Projekts "Medijs vai mediju izstrādājums?"
- Projekts "Paver plašāk logu no senatnes"
- Projekts "Mediju kritika"
- Projekts "10 gadi Gulbenes novadā - vai veiksmes stāsts?"
- Projekts "Rūpēsimies par vidi!"
- Projekts "Mediju projekts"
- Projekts "Vide"