Kārlis Šadurskis: No 2020.gada septembra ikvienā skolā mācīsies pēc jaunā satura un mācību pieejas
Valdība
otrdien, 2018.gada 27.novembrī, apstiprināja Izglītības un
zinātnes ministrija (IZM) pilnveidoto vispārējās pamatizglītības
mācību saturu un mācīšanās pieeju, kas skolēnos attīstīs
21.gadsimtam svarīgās kompetences un skolā iegūtās zināšanas
un prasmes spēs veiksmīgi pielietot dažādās dzīves situācijās.
Laikmeta un sabiedrības pieprasītās pārmaiņas izglītībā
skolās pakāpeniski ieviesīs jau no 2020.gada 1.septembra.
“Mēs
esam raudzījušies, lai tiktu ievērotas kopējās intereses un
vajadzības, primāri fokusējoties uz to, ko mēs vēlamies sniegt
skolēniem, lai viņi kā personības spētu veiksmīgi realizēt
savus dzīves plānus, veidot pārtikušu sabiedrību un veiksmīgu
valsti. Pamatizglītības standarts nosaka pamatprincipus, lai
skolēni iegūtu labu un laikam atbilstošu izglītību arī
2030.gadā un tālākā nākotnē. Tas sniedz daudz plašākas
iespējas piemērot mācību programmas un pieeju mainīgai pasaulei,
nekā tas bijis līdz šim. Jaunā pieeja piedāvās skolēniem tādu
mācīšanās pieredzi, kuras rezultātā viņi spēs lietot
zināšanas, prasmes un ieradumus, kas balstīti vērtībās, risinot
problēmas mainīgās, reālās dzīves situācijās,” akcentē
izglītības un zinātnes ministrs, profesors Kārlis Šadurskis,
norādot, ka izmaiņas izglītības sistēmā, mācību saturā un
pieejā veic daudzas attīstītas valstis.
“Skolām
būs lielāka brīvība un vienlaikus lielāka atbildība mācību
darba plānošanā. Tām būs iespēja elastīgi skolas līmenī
plānot mācību saturu un organizēt mācību procesu atbilstoši
skolēnu vajadzībām. Kopējais stundu skaits mācību priekšmetā
būs noteikts trim gadiem, turklāt izglītības iestāde varēs
mainīt stundu skaitu mācību priekšmetā līdz 10%, bet valsts
ģimnāzijās 7.-9.klasē līdz 25% no kopējā stundu skaita
konkrētajā priekšmetā,” skaidro Valsts izglītības satura
centra vadītājs Guntars Catlaks.
Pamatizglītības
standarts un iepriekš valdībā apstiprinātās pirmsskolas
vadlīnijas nodrošina pilnveidotā mācību satura un pieejas
ietvaru, definējot sasniedzamos rezultātus katrā no mācību
jomām. Vadoties no tā, skolas var izmantot jau sagatavotus mācību
programmu paraugus vai veidot tos pašas, ietverot tajos skolas
sagatavotus mācību priekšmetu plānus un skolotāju izstrādātos
stundu plānus. Jaunajā mācību saturā skolotājs ir mācību
procesa vadītājs, kurš ne tikai sniedz zināšanas, bet aizved
skolēnus līdz atbildēm, nevis dod tās gatavas. Tāpat liela loma
ir skolotāju savstarpējai sadarbībai un kopīgai darba plānošanai.
Jaunajā
standartā mācību saturs organizēts septiņās cilvēka dzīves
darbībai nozīmīgās mācību jomās: valodu, sociālajā un
pilsoniskajā, kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā,
dabaszinātņu, matemātikas, tehnoloģiju, veselības un fiziskās
aktivitātes. Katrā no tām izvirzīti būtiskākie pamatjēdzieni,
kas skolēnam jāapgūst, lai viņam veidotos vienota izpratne par
apkārtējo pasauli un sevi tajā, kā arī mācību jomai
raksturīgas prasmes. Īpaša uzmanība veltīta mācību satura
pārskatīšanai kopumā, vērtējot, lai zināšanas, temati un
prasmes dažādos mācību priekšmetos nepārklātos, pēc iespējas
mazinot līdzšinējo satura sadrumstalotību.
Saglabājot
fundamentālās zināšanas, izpratni un pamatprasmes daudzveidīgās
cilvēka darbības jomās, saturs papildināts ar caurviju prasmēm
un ieradumiem, kas balstīti vērtībās, lai skolēns iemācītos
mācīties visa mūža garumā un ikdienā rīkotos saskaņā ar
savām vērtībām. Visu mācību saturu caurvij tādas prasmes kā
kritiskā domāšana un problēmrisināšana, jaunrade un
uzņēmējspēja, sadarbība, pilsoniskā līdzdalība, digitālās
prasmes. Kā svarīgākās vērtības un tikumi tiek akcentēta
atbildība, centība, drosme, godīgums, gudrība, laipnība,
līdzcietība, mērenība, savaldība, solidaritāte, taisnīgums,
tolerance.
Ņemot
vērā aktuālās tendences pētniecībā un izglītībā, jaunā
mācību satura piedāvājumā ir iekļauta arī tehnoloģiju joma,
kurā ir vairāki satura bloki, tajā skaitā inženierzinātnes un
datorika, kas atbilstoši skolēnu vecumam un izglītības iestādes
īstenotajai izglītības programmai mācāmi jomas ietvaros vai kā
atsevišķi mācību priekšmeti. Līdzšinējā mācību priekšmeta
“Mājturība un tehnoloģijas” vietā tiek piedāvāts mācību
priekšmets “Dizains un tehnoloģijas” visās pamatskolas klasēs,
par centrālo mērķi izvirzot dizaina procesa apguvi un pieredzi ar
dažādām tehnoloģijām. 7.klasē būs iespēja apgūt jaunu
priekšmetu “Inženierzinības”. Datorikas mācību saturs būs
jāapgūst no 1. klases, 1.-3. klasē to mācot integrēti, bet 4.-9.
klasē kā atsevišķu mācību priekšmetu, nozīmīgi palielinot
datorikas stundu skaitu. Savukārt 7.-9.klašu posmā visi skolēni
apgūs programmēšanas pamatus.
Otrās
svešvalodas apguve paredzēta divus gadus agrāk – no 4.klases,
savukārt Latvijas un pasaules vēsture tiks mācīta vienotā
priekšmetā no 7.klases. Sākot no 2. klases, sportam un veselībai
palielināts stundu skaits vidēji no divām uz trim nodarbībām
nedēļā. Pirmajā klasē nav noteikta papildus stunda, jo bērniem
ir paredzētas kustību pauzes. Līdztekus tradicionālajiem mācību
priekšmetiem tiks piedāvāts jauns mācību priekšmets “Teātra
māksla”, kā mērķis ir attīstīt bērnos apzinātas
intelektuālās, emocionālās, fiziskās un verbālās darbības
spējas, izmantojot savas ķermeņa kustības, žestus un mīmiku.
Skolās, kuras īsteno mazākumtautību izglītības programmas,
pastiprināta latviešu valodas loma.
Lai
noteiktu skolēnu stiprās un vājās puses, arī turpmāk tiks
organizēti diagnosticējošie darbi. Pamatizglītības pakāpes
beigās skolēni kārtos līdzšinējos trīs obligātos valsts
pārbaudījumus – latviešu valodā, svešvalodā un matemātikā,
savukārt kā ceturtais tiks veidots starpdisciplinārais valsts
pārbaudes darbs sociālajā un pilsoniskajā, dabaszinātņu un
tehnoloģiju mācību jomā. Jaunajā standartā vērtēšana
akcentēta kā neatņemama mācību sastāvdaļa, kas svarīga
skolēnu snieguma uzlabošanai un nodrošina efektīvu atgriezenisko
saiti attiecībā uz sasniedzamajiem rezultātiem. 1.- 3.klašu posmā
visos mācību priekšmetos plānots noteikt rakstisku skolēna
snieguma vērtējumu.
Pilnveidotais
pirmsskolas izglītības saturs stāsies spēkā 2019.gada
1.septembrī. Jaunā mācību satura ieviešana skolās sāksies
2020.gada 1.septembrī 1., 4. un 7. klasē, 2021. gada 1. septembrī
– 2., 5.un 8. klasē, bet 2022. gada 1. septembrī – 3., 6. un 9.
klasē.
Kopš
sabiedriskās apspriešanas sākuma mācību satura un pieejas
pārmaiņas mērķtiecīgi skaidrotas Latvijas skolu vadību komandām
un to pedagogiem, visu pašvaldību mācību jomu koordinatoriem,
visu Latvijas pašvaldību izglītības jomas vadītājiem vai viņu
pārstāvjiem, tiekoties ar dažādām interešu grupām. Šajā
laikā savus priekšlikumus izteikušas skolas un profesionālās
organizācijas.
Ar valdībā apstiprināto Ministru kabineta noteikumu projektu “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” iespējams iepazīties MK mājaslapā.
Kategorijas
- Afiša
- Sporta pasākums
- Izstāde
- Koncerts
- Balle
- Teātris
- Pasākums
- Baznīcā
- Meistarklase
- Kino
- Izlaidums
- Jauniešiem
- Senioriem
- Bibliotēkā
- Bērniem
- Tirdziņš
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Mēs pamanījām!
- Citas ziņas
- Atbildam lasītājiem
- Reklāmraksti
- Veselība
- Kultūra un izklaide
- Dzīvespriekam
- Konkursi
- Horoskopi
- Sports
- Cope un medības
- Vietējās ziņas
- Kriminālziņas
- VĒLĒŠANAS 2017
- SAEIMAS vēlēšanas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Vārds deputāta kandidātam!
- Latvijas ziņas
- Noderīgi
- Interesanti
- Eiropas Savienībā
- Laika ziņas
- Skolēnu, jauniešu aktivitātes
- Statiskas lapas
- Ceļojumi
- Ēdamprieki
- Projekti
- Projekts "Riska bērni"
- Projekts "Saimnieko gudri"
- Projekts "Kam ticēt?"
- Projekts "Medijs vai mediju izstrādājums?"
- Projekts "Paver plašāk logu no senatnes"
- Projekts "Mediju kritika"
- Projekts "10 gadi Gulbenes novadā - vai veiksmes stāsts?"
- Projekts "Rūpēsimies par vidi!"
- Projekts "Mediju projekts"
- Projekts "Vide"