Dzirkstele.lv ARHĪVS

Vai dodat priekšroku Latvijā ražotiem piena produktiem?

Mārīte Dzene

2019. gada 1. februāris 00:00

32
Vai dodat priekšroku Latvijā ražotiem piena produktiem?

Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome atzīst, ka ir pēdējais brīdis domāt par atbalstu vietējā tirgus aizsardzībai, rīkojot akciju “Godīgs piens”. Tā mudina pircējus dot priekšroku Latvijas izcelsmes pienam un piena produktiem. Tikai nedaudz vairāk kā puse mūsu valsts iedzīvotāju spēj atšķirt vietējos produktus no importētiem, tāpēc veikali tiek aicināti iekārtot atsevišķu plauktu vietējam pienam.
Jānis Šolks, Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības valdes priekšsēdētājs
Savienība iesaistās akcijā, jo ir ļoti būtiski aizsargāt vietējo tirgu. Nav nekāds noslēpums, ka vietējais tirgus ir pats izdevīgākais un vienkāršākais veids, kā atbalstīt savus ražotājus. Diemžēl Latvija ir izņēmums starp Eiropas valstīm, kur par to nedomā. Piena produktus varam paši saražot, taču to noietu kavē lielais importa produktu apjoms. Pēc aptuveniem aprēķiniem apmēram 44 % ir importa piens fasējumā un tikai 56 % ir vietējais piens, kam vajadzētu būt 90 %. Ar šo akciju vai citiem paņēmieniem ir jādara gals šādai situācijai, jo tā nes līdzi negatīvas sekas uzņēmējiem, kas ražo piena produktus. Piena pārstrādes jaudas netiek noslogotas, bet ārpus valsts katru dienu izved gandrīz 800 tonnas piena. Tās varētu pārstrādāt, bet nevar pārdot. Vietējais tirgus ir salīdzinoši mazs, tāpēc vienīgā iespēja ir eksports. Latvijā saražo gandrīz trīs reizes vairāk piena, nekā spēj pārdot vietējā tirgū. Ja panāktu, ka piena produkciju, kas ir identiska importētajai, varētu pārdot tepat, tad valstij tiktu vairāk nodokļu ieņēmumu. Vidēji katra pārstrādātā piena tonna valstij dod apmēram 30 eiro nodokļu veidā, bet izvestā piena tonna – tikai nedaudz vairāk par 3 eiro.

Liene Dupate-Ugule, SIA “Maxima Latvija” komunikācijas vadītāja

Akcijas ideja ir jāvērtē, taču “Maxima Latvija” jau līdz šim iestājās par vietējiem produktiem, it sevišķi par piena produktiem. To pārdošanu atbalstām ar mārketinga aktivitātēm. Par akciju “Godīgs piens” pagaidām neesam saņēmuši ne rakstisku, ne mutisku informāciju ar aicinājumu tajā iesaistīties. Katrā ziņā esam atvērti dažādiem piedāvājumiem un aktivitātēm, lai veicinātu vietējo piena produktu noietu veikalos “Maxima”. Tajos Latvijā ražoto piena produktu īpatsvars ir 77 % no kopējā produktu daudzuma. Mūsu uzņēmums dažādos veidos atbalsta Latvijā ražotos produktus, arī pienu, veikalos norādot, ka tie ir vietējie, kā arī nodalot tos atsevišķi.


Inga Freimane, Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centra Gulbenes konsultāciju biroja vadītāja

Protams, pircējiem ir svarīgi iegādāties pienu, kas ir iegūts no Latvijā audzētām govīm. Taču izvēli izdarām ar savu maciņu. Ja pirktspēja neļauj izvēlēties Latvijas produktus, kas nereti ir dārgāki, tad pērk to, ko var atļauties. Tiesa, ne visi produkti ir dārgāki, bet Gulbenes veikalos ir grūti izvēlēties Latvijas pienu. Zīmoli “Valmieras piens” vai “Limbažu piens” nav Latvijas pārstrādes uzņēmumi. Tie piedāvā piena pulvera izstrādājumus. No Latvijas piena ir Lazdonas, Cesvaines un Jaunpils produkti, taču tie ir dārgāki. Vajadzētu saprast, ka, piemēram, ar latvisku nosaukumu “Annele” nav vietējais produkts. Es pienu un piena produktus cenšos iegādāties ceturtdienās Zaļajā tirdziņā, kur ir skaidrs – tas ir Latvijas piens. Arī tas nav lēts, bet cilvēki stāv un gaida, kad atbrauks busiņš ar pienu, sviestu un biezpienu. Tas liecina, ka arvien vairāk cilvēkiem ir svarīgi zināt produktu izcelsmi. Ja veikalā izdalīs atsevišķi Latvijas piena produktus, tad tiem tiks pievērsta lielāka uzmanība un, iespējams, tos izvēlēsies ikdienas pirkumu grozā.