Dzirkstele.lv ARHĪVS

Sola funkciju auditu administrācijā un iestā dēs

Diāna Odumiņa

2019. gada 8. marts 00:00

1585
Sola funkciju auditu  administrācijā un iestā  dēs

Gulbenes novada pašvaldības administrācijā tikšot veikts funkciju audits, bet vietējie deputāti varot nākt arī “ēnot” pašvaldības administrācijas darbiniekus, lai konstatētu viņu noslodzi.
Tikšot sākts ar administrāciju, bet pēc tam funkciju audits notiks arī pašvaldības iestādēs. Funkciju audita veikšana būs ārpakalpojums, kuru pašvaldība uzticēs ekspertiem no malas. Par to 28.februārī publiski izteicās pašvaldības izpilddirektore Guna Švika un Finanšu un ekonomikas nodaļas vadītāja Lienīte Reinsone.
Novada domes priekšsēdētājs Normunds Audzišs sacīja – funkciju audits nozīmē dažādas darbības, arī katra pašvaldības darbinieka novērošanu divu nedēļu laikā.
“Funkciju audita rezultātā varētu sekot ieteikumi par funkciju pārdali. Tas nozīmē, ka var notikt pienākumu pārdale un var atbrīvoties kāds resurss,” skaidroja L.Reinsone. Šāds audits nozīmējot ne tikai slodžu izvērtējumu.
“Auditēt nozīmē pārbaudīt,” iesaistījās sarunā deputāte Ilze Mezīte. Viņa bija aizdomīga, vai tikai plānotā pārbaude nenotiks “pārbaudīšanas pēc”. “Vai tas tiešām ir vajadzīgs?” vaicāja I.Mezīte.
Tā publiski deputāti pauda viedokļus un izteica savas bažas par administratīvo sastāvu un izdevumiem 28.februārī, kad notika novada domes sēde un tika apstiprināts pašvaldības 31 miljonu eiro lielais budžets šim gadam.
N.Audzišs akcentēja, ka pašvaldība savas finanses saplānojusi un nodevusi deputātu apstiprināšanai ātrāk, nekā Saeimā spējuši vienoties balsojumā par visas valsts šāgada budžetu.

Administrācijai būs jāatskaitās
Sabiedrībā valda viedoklis - Gulbenes novada pašvaldības administrācijā un sevišķi Finanšu un ekonomikas nodaļā esot pārāk daudz darbinieku, kā publiski pauda deputāte Guna Pūcīte. Arī deputāte Larisa Cīrule daudz jautāja par administrācijas štatu sarakstā notikušām pārmaiņām un citu. Pašvaldības izpilddirektore Guna Švika mierināja – štati administrācijā nav palielinājušies, ir tikai mainījušies daži darbinieki. Joprojām ir arī atsevišķas vakances.
G.Pūcīte aicināja G.Šviku sagatavot un tuvākajā laikā sniegt deputātiem informāciju par to, cik iesniegumu pašvaldības administrācijā saņemti 2018.gadā un salīdzinājumam arī 2017.gadā, cik maksāšanas uzdevumu sagatavots, cik pavadzīmju izrakstīts un tamlīdzīgi. Tāpat arī deputāte vēlētos saņemt informāciju par tiesvedības procesu skaitu, kuros pagājušajā un aizpagājušajā gadā bijusi iesaistīta pašvaldība. G.Pūcīte norādīja – ir jāzina, cik tiesas procesos pašvaldību ir pārstāvējuši tās štata juristi un cik reižu bijis jāpieaicina jurists no malas.
Deputāti Lāsmu Gabdulļinu satrauc milzīgās budžeta pozīcijas novada bibliotēkai un novada vēstures un mākslas muzejam. Viņa aicināja izvērtēt, vai pašvaldība var atļauties uzturēt kultūras iestādes ar tik daudziem darbiniekiem laikā, kad novadā samazinās iedzīvotāju skaits un ir jālemj par skolu slēgšanu.
Novada bibliotēkas direktore Antra Sprudzāne, kura bija klāt, uzreiz paskaidroja – novada bibliotēkai ir 18 struktūrvienības pagastos ar vienu darbinieku katrā, bet Lejasciemā ar diviem darbiniekiem. Centrālajā bibliotēkā Gulbenē strādājot 18 darbinieki, ieskaitot tehnisko personālu.
L.Gabdulļina komentēja, ka novada bibliotēkas budžets ir tik liels, ka tādas summas pietiktu trīs skolu uzturēšanai. A.Sprudzāne pretī pauda – bibliotēka ir nepieciešama visiem novada lasītājiem, no kuriem jaunākajam ir 3 gadi, bet vecākajam - 103 gadi.
G.Pūcīte bija pārsteigta, ka no muzejam paredzētā gada finansējuma vairāk nekā 80 procenti atvēlēti 13 darbinieku algām, bet plānotie muzeja gada ieņēmumi ir tikai 1400 eiro. N.Audzišs pauda, ka ir runāts ar muzeja darbiniekiem. “Protams, skatāmies iespēju apvienot funkcijas, skatāmies, ko var izslēgt un kas ir obligātais, kas muzejam jāveic,” bilda domes priekšsēdētājs.
Samazināt darbinieku skaitu un pārskatīt funkcijas plānots arī novadā esošajiem daudzajiem kultūrvēsturiskā mantojuma centriem.

Var samazināt štatus iestādēs
Iepazīstinot deputātus ar jaunā pašvaldības budžeta skaitļiem, N.Audzišs iezīmēja arī tendenci stingrāk sekot finanšu izlietojumam un turpināt optimizāciju ne tikai skolu tīklā, bet arī citviet pašvaldībā. “Ir plānotas finanses atlīdzībai, kas saistās ar darbinieku skaita samazināšanu,” sacīja N.Audzišs. Piemēram, paredzēts darbinieku samazinājums pašvaldības aģentūrā “Gulbenes tūrisma un kultūrvēsturiskā mantojuma centrs” - informēja domes priekšsēdētājs. Un piebilda: “Pagaidām tiek plānoti divi cilvēki, iespējams, ka trīs. Tiks izvērtētas visu darbinieku funkcijas un iespējas apvienot darbus.”
N.Audzišs akcentēja, ka tiks izveidota pašvaldības iekšējās kontroles struktūrvienība un pieņemts darbinieks, kurš sekos līdzi domes lēmumu pieņemšanai un realizācijai, kā arī finanšu kārtībai. Atbildot uz deputāta Gunāra Cigļa jautājumu, kam būs pakļauts šis darbinieks, G.Švika sacīja: “Tas būs neatkarīgs darbinieks, kurš nav piederīgs nevienai nodaļai pašvaldības administrācijā.” Citu pašvaldību pieredze liecinot, ka iekšējās kontroles speciālists var būt pakļauts domes priekšsēdētājam vai izpilddirektoram. Tā ir katras pašvaldības izvēle.