Izmaiņas OCTA likumā

Kādas izmaiņas no 1. maija ir Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jeb OCTA likumā?
Atbild Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins:
- 2019. gada 1. maijā stājās spēkā grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā. Grozījumu mērķis ir papildināt spēkā esošā OCTA likuma normas, jo piedāvātie risinājumi novērsīs konstatētās nepilnības un ieviesīs uzlabojumus ceļu satiksmes negadījumos cietušo personu, apdrošinājuma ņēmēju un autovadītāju interesēs.
Ieviesīs skaidrību par līgumu
Likums ir papildināts ar nosacījumu, ka OCTA līgums stājas spēkā ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā pēc apdrošināšanas līguma noslēgšanas. Tas nepieciešams, lai samazinātu tādu gadījumu skaitu, kad OCTA līgumi stājas spēkā pēc apdrošināšanas sabiedrības darbības apturēšanas. Līdz šim nebija noteikts, cik ilgā laikā pēc līguma noslēgšanas tam jāstājas spēkā.
Turpmāk būs skaidrs, ka par OCTA līguma slēgšanu tirdzniecībā pieņemtiem transportlīdzekļiem atbildīgs būs tirgotājs. Tādējādi transportlīdzekļa īpašniekam, kurš, piemēram, savu automašīnu būs nodevis pārdošanai, apdrošināšanas līgums automātiski zaudēs spēku un viņš varēs saņemt atpakaļ neizmantoto apdrošināšanas prēmijas daļu.
Ar jaunajiem likuma grozījumiem plānots novērst gadījumus, kad transportlīdzekļa īpašnieki pēc OCTA polises iegādes to pārreģistrē un saņem taksometra numura zīmes, lai transportlīdzekli izmantotu citiem mērķiem, nekā sākotnēji norādīts, slēdzot apdrošināšanas līgumu. Paredzēts, ka šādos gadījumos līgums automātiski zaudēs spēku un īpašniekam būs jāiegādājas jauna OCTA polise, savukārt apdrošinātājiem tādējādi tiks nodrošināta iespēja noteikt atbilstošu apdrošināšanas prēmijas apmēru atkarībā no patiesā transportlīdzekļa izmantošanas mērķa.
Jaunie grozījumi paredz, ka OCTA līgumu pirms termiņa varēs izbeigt arī tad, ja apdrošinātājam būs anulēta licence, uzsākta tā pašlikvidācija vai arī transportlīdzeklim mainīts identifikācijas numurs.
Paredzēts, ka OCTA nebūs jāiegādājas transportlīdzekļa tiesīgajam lietotājam, kas ir darba tiesiskajās attiecībās, papildus precizējot, ka OCTA nebūs jāiegādājas arī transportlīdzekļa tiesīgajam lietotājam, kas ir dienesta attiecībās ar transportlīdzekļa īpašnieku vai transportlīdzekļa līzinga gadījumā – ar transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādīto transportlīdzekļa turētāju.
Precizē abu pušu tiesības
Ar grozījumiem likumā precizēti personai, kā arī mantai nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas limiti. Likums paredz, ka tiesības uz apdrošināšanas atlīdzību par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem ir personiskas. Līdz ar to šādas tiesības nepāries uz cietušās personas mantiniekiem. Noteikts, ka netiks atlīdzināti zaudējumi, kuri nodarīti ar transportlīdzekli, kas izmantots terora akta veikšanai.
Ārstēšanās izdevumos ietilps arī ceļa izdevumi par nogādāšanu mājās no ārstniecības iestādes, kurā cietusī persona nogādāta vai vērsusies pati pēc ceļu satiksmes negadījuma, un to, ka atlīdzināmi ir izdevumi arī par neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes sniegto palīdzību cietušajam.
Cietušajai personai, kura negadījuma brīdī ir nepilngadīga vai mācās un kurai nav apgūta profesija, darbspēju zuduma gadījumā apdrošinātājs vai LTAB segs mācību maksu un citus ar profesionālās izglītības apguvi saistītus saprātīgus izdevumus.
Savukārt ar zagtu transportlīdzekli nodarītos zaudējumus kompensē saskaņā ar apdrošināšanas līgumu, nevis izmaksā no OCTA Garantijas fonda. Par zagtu transportlīdzekļu nodarītajiem zaudējumiem tiks veiktas izmaksas no Garantijas fonda, ja transportlīdzeklis nebūs apdrošināts. Savukārt apdrošinātājam un arī LTAB būs tiesības iesniegt regresa prasību pret transportlīdzekļa vadītāju, kurš vadījis noziedzīga nodarījuma rezultātā iegūtu transportlīdzekli.
Likumā precizētas normas par to, kā paziņot par apdrošināšanas gadījumu, ja transportlīdzekļa vadītājs to nav izdarījis, un attiecīgi precizētas apdrošinātāju tiesības vērst regresa prasību. Piemēram, apdrošinātājam ir tiesības iesniegt regresa prasību pret transportlīdzekļa vadītāju, ja tas negadījuma brīdī vadījis transportlīdzekli, kas neatbilst vadītāja apliecībā norādītajam ierobežojuma kodam, un ja ceļu satiksmes negadījumā nodarītajam zaudējumam ir cēlonisks sakars ar minēto pārkāpumu, piemēram, ir vadījis transportlīdzekli ar mehānisko pārnesumkārbu, bet vadītāja apliecību ieguvis tādas automašīnas, kas aprīkota ar automātisko pārnesumkārbu, vadīšanai. Apdrošinātājam ir regresa tiesības pret īpašnieku vai turētāju, ja tas pēc apdrošinātāja pieprasījuma nav iesniedzis viņa rīcībā esošo aizpildītu saskaņoto paziņojumu vai nav sniedzis informāciju par negadījuma apstākļiem.
Kategorijas
- Afiša
- Sporta pasākums
- Izstāde
- Koncerts
- Balle
- Teātris
- Pasākums
- Baznīcā
- Meistarklase
- Kino
- Izlaidums
- Jauniešiem
- Senioriem
- Bibliotēkā
- Bērniem
- Tirdziņš
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Mēs pamanījām!
- Citas ziņas
- Atbildam lasītājiem
- Reklāmraksti
- Veselība
- Kultūra un izklaide
- Dzīvespriekam
- Konkursi
- Horoskopi
- Sports
- Cope un medības
- Vietējās ziņas
- Kriminālziņas
- VĒLĒŠANAS 2017
- SAEIMAS vēlēšanas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Vārds deputāta kandidātam!
- Latvijas ziņas
- Noderīgi
- Interesanti
- Eiropas Savienībā
- Laika ziņas
- Skolēnu, jauniešu aktivitātes
- Statiskas lapas
- Ceļojumi
- Ēdamprieki
- Projekti
- Projekts "Riska bērni"
- Projekts "Saimnieko gudri"
- Projekts "Kam ticēt?"
- Projekts "Medijs vai mediju izstrādājums?"
- Projekts "Paver plašāk logu no senatnes"
- Projekts "Mediju kritika"
- Projekts "10 gadi Gulbenes novadā - vai veiksmes stāsts?"
- Projekts "Rūpēsimies par vidi!"
- Projekts "Mediju projekts"
- Projekts "Vide"