Dzirkstele.lv ARHĪVS

Bānītis – centrālais objekts “Zaļo dzelzceļu” tūrisma maršrutos

Diāna Odumiņa

2019. gada 31. maijs 17:29

2080
Bānītis – centrālais  objekts “Zaļo dzelzceļu”  tūrisma maršrutos

Pat lietus un vējš 29.maijā nespēja mazināt igauņu draugu azartu un interesi par Gulbenes dzelzceļa staciju, depo, iespēju braukt ar rokas drezīnu, velodrezīnu, kā arī tvaika lokomotīves vilktajos vagonos aizbraukt līdz pašai Alūksnei. Tā Gulbenē noritēja Latvijas-Igaunijas pārrobežu programmas projekta “Zaļie dzelzceļi” noslēguma pasākums.
Kopā ar savējiem gandarījumu par īstenoto projektu Gulbenē šajā dienā izbaudīja arī SIA “Gulbenes-Alūksnes bānītis” līdzīpašnieks Andris Biedriņš. “Dzirkstelei” viņš sacīja, ka bānītis šajā projektā ir kā savienojošais elements. Visapkārt funkcionējoša šaursliežu dzelzceļa vairs nav, palikuši tikai dzelzceļa uzbērumi, tāpēc Gulbene ir tāds kā punkts, kur vēl var redzēt bānīti, braukt šaursliežu vilciena vagonā. Vienlaikus te ir bāze atpūtai, naktsmītnēm, ēdināšanai, uzziņai. A.Biedriņš redz, ka Gulbene šajā virzienā var turpināt attīstīties plašāk. Būtu labi padomāt par velosipēdu piedāvāšanu nomai, par servisa pakalpojumiem.
Vidzemes tūrisma asociācijas sabiedrisko attiecību speciāliste Alise Plaude “Dzirkstelei” teica, ka projekts “Zaļie dzelzceļi”, kas Vidzemē un Dienvidigaunijā ir noritējis divus gadus, ir noslēdzies. Vēl tikai atliekot izvietot dabā dažas informatīvās zīmes. Aktīvai atpūtai – pārgājieniem, velobraucieniem – ikviens var izmantot kādreizējās dzelzceļa līnijas, piemēram, Gulbene-Ieriķi, kā arī reklamēt šos maršrutus, lai veicinātu tūristu pieplūdumu. “Rudenī sāksim jaunu iniciatīvu Latvijas un Krievijas pārrobežu sadarbībai, veidojot šādu pašu maršrutu no Gulbenes līdz Balviem un tālāk līdz Krievijas robežai,” stāstīja A.Plaude.
Gulbenes novada un iedzīvotāju ieguvumi, pašvaldībai iesaistoties projektā “Zaļie dzelzceļi”, ir vērā ņemami. Stāmerienā ir izveidota unikāla skatu platforma. SIA “Gulbenes-Alūksnes” bānītis tika pie jauna braucamrīka – sliežu velosipēda. Ir sakārtota bijušā dzelzceļa tilta virsma pār Tirzas upi, Galgauskas pagastā, nodrošinot drošu un izbraucamu maršrutu velosipēdistiem. Kā lieliska iespēja “zaļajam” tūrismam ir reklamēta un izcelta 1916.gadā būvētā Gulbenes-Ieriķu dzelzceļa līnija, kura ir bez sliedēm kopš 2009.gada, šobrīd palicis vien uzbērums. Šī “Zaļā dzelzceļa” līnija stiepjas 105 kilometru garumā un ir izmantojama aktīvai, veselīgai atpūtai.
Kopuma projektā “Zaļie dzelzceļi” ir apzināti un tūrisma maršrutos iezīmēti 750 kilometri pa dzelzceļa uzbērumiem gan Vidzemē, gan Dienvidigaunijā. Vidzemē pilnībā atjaunoti vairāki dzelzceļa tilti bijušajā sliežu ceļā Ainaži-Valmiera.
Projekta kopējais budžets bija 1 174 938,10 eiro, no tiem Igaunijas – Latvijas programmas atbalsts - 998 697,36 eiro. Tika piešķirts arī Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums.