Dzirkstele.lv ARHĪVS

Drīzumā var palikt bez internetbankas

Inita Savicka

2019. gada 9. jūlijs 00:00

1229
Drīzumā var palikt bez  internetbankas

Jau kādu laiku bankas brīdina par to, ka kodu kartes vairs nebūs spēkā, tāpēc jāizvēlas kāds cits autorizācijas līdzeklis, lai piekļūtu savai internetbankai.
Piemēram, Gulbenē 3024 “Swedbank” klienti var palikt ne tikai bez internetbankas, bet arī bez valsts e-pakalpojumiem.

Aicina neatlikt pāreju uz pēdējo mirkli
“Swedbank” mediju attiecību vadītājs Jānis Krops uzsver, ka “Swedbank” 9.septembrī pilnībā pārtrauks kodu karšu izmantošanu. Ja iedzīvotāji līdz tam neveiks kodu kartes nomaiņu pret citu autentifikācijas rīku, viņiem ne tikai nebūs piekļuves internetbankai, bet arī būs liegta iespēja saņemt dažādus valsts e-pakalpojumus, piemēram, portālos “Latvija.lv”, “Vid.eds.lv”, “Vsaa.gov.lv”, “E-veseliba.gov.lv” un citos.
Kodu kartes ērtākā alternatīva ir mobilā lietotne “Smart-ID”, ko savā viedtālrunī (vai planšetē) pāris minūšu laikā var lejupielādēt katrs klients patstāvīgi. Ja nav pieejama atbilstoša ierīce, noderēs kodu kalkulators, kuru var saņemt bankas filiālē. Arī tiem, kuri izmanto valsts izsniegto eID karti, ir iespēja to lietot darbībai internetbankā. Ja gadījumā karšu lasītājs eID lietošanai vēl nav pieejams, to var izmantot bankas filiālēs, bibliotēkās un valsts vienotajos klientu apkalpošanas centros.
Pēc kodu kalkulatora uz bankas filiāli jāiet tikai tad, ja nav pieejama viedierīce, kas atbalsta “Smart-ID”, un nav pieejama eID karte ar lasītāju. “Kopš kodu karšu migrācijas sākuma pagājušā gada augustā uz citiem autentifikācijas rīkiem pārgājuši 75 procenti klientu, no kuriem vairums priekšroku devuši lietotnei “SmartHYPERLINK “https://www.swedbank.lv/private/campaign/smart-id”-ID”. Lai gan migrācija norit pakāpeniski, līdz kodu karšu slēgšanai šis solis jāsper vēl apmēram 120 000 klientu visā Latvijā. Lai izvairītos no rindām un citām neērtībām, aicinām pāreju neatlikt uz pēdējo brīdi!” uzsver J.Krops.

Piedzīvo liekas problēmas
Kāds gulbenietis, kurš ir SEB bankas klients, jau piedzīvojis liekas problēmas, atliekot pāriešanu uz citu autorizācijas līdzekli līdz pēdējam mirklim. “Pazaudēju maku ar bankas karti. Zvanīju uz banku, lai bloķē karti. Nobloķēja. Bet pēc laika savu maku un arī bankas karti atradu. Zvanīju atkal uz banku, lai to atbloķē. Izrādījās, ka pa telefonu atbloķēt karti nevar, to var izdarīt tikai caur savu internetbanku vai bankas filiālē. Mana kodu karte vairs nebija derīga, jo notiek pakāpeniska pāreja uz kodu kalkulatoriem. Tā kā man nebija kodu kalkulatora, savā internetbankā netiku. Bija jābrauc uz tuvāko filiāli, lai karti atbloķē, jo Gulbenē filiāles vairs nav,” piedzīvoto stāsta gulbenietis.
Arī SEB banka savā mājaslapā atgādina, ka kodu kartes būs derīgas līdz 9.septembrim. Tos, kuri vēl nav izvēlējušies citu autorizācijas līdzekli, banka aicina laikus to saņemt, lai internetbankas pakalpojumi būtu pieejami. Pēc 9.septembra kodu kartes vairs netiks izmantotas vispār, līdz ar to nav nepieciešams tās saglabāt. Šobrīd, lai pieslēgtos internetbankai un apstiprinātu maksājumus, kodu kartes izmanto mazāk nekā 5 procenti aktīvo SEB bankas internetbankas lietotāju. Lielākā daļa lietotāju kā autorizācijas līdzekli izmanto “Smart-ID” aplikāciju viedtālrunī. Savukārt kodu kalkulatora lietotāju skaits sasniedzis apmēram 30 procentus no aktīvajiem klientiem.