Dzirkstele.lv ARHĪVS

Gulbenes - Rēzeknes šoseja klāta ielāpiem

Vanda Jurita Bariņa

2019. gada 16. augusts 11:20

1967
Gulbenes - Rēzeknes šoseja klāta ielāpiem

2013.gadā tika pabeigti ceļa seguma atjaunošanas darbi autoceļa P36 Rēzekne – Gulbene posmā no tilta pār Pededzi līdz Gulbenei. Lai gan ir pagājuši nepilni seši gadi, ceļš izskatās kā palags ar neskaitāmiem ielāpiem. Vai tiešām ceļa seguma garantija ir tikai pieci gadi?

Labākais risinājums - papildu asfalta kārta
VAS “Latvijas Valsts ceļi” sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Ieva Niedra “Dzirkstelei” atbild, ka reģionālā autoceļa Rēzekne-Gulbene (P36) posms no 76,3. līdz 86,5. kilometram tika rekonstruēts 2013.gadā. Darbi tika veikti ar ERAF līdzfinansējumu. Pirms rekonstrukcijas ceļa posms bija ar grants segumu.
“Jāpiemin, ka ceļa posmā pēc rekonstrukcijas (periods no 2014. līdz 2018. gadam) būtiski palielinājās satiksmes intensitāte: vidējā satiksmes intensitāte pieauga 2,7 reizes - no 524 līdz 1426 automašīnām diennaktī, savukārt kravas transporta intensitāte pieauga 2,8 reizes. Tik liela, neparedzēta ceļa noslodze kļuva par defektu rašanās iemeslu. 2018.gadā būvnieks garantijas laikā veica seguma defektu labošanu. Tomēr veiktie labošanas darbi neapstādināja plaisu un iesēdumu veidošanos. Tika piesaistīti Autoceļu kompetences centra speciālisti, kuru veiktās pārbaudes apstiprināja, ka iemesls ir satiksmes intensitātei neatbilstoša nestspēja. Arī šogad šajā P36 posmā tika veikti defektu vietu labošanas darbi. Tos veica VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs”. Kā labākais risinājums tiek ieteikta papildu asfalta virskārtas izbūve. Posms ir iekļauts 2021. gada programmā, lai veiktu periodiskās uzturēšanas darbus – virsmas atjaunošanu, ” skaidro I. Niedra.

Kā ekspluatē, tā kalpo
Savukārt Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Jānis Butāns, kurš ir pievērsies autoceļu kvalitātes jautājumiem, saka, ka, vizuāli neredzot ceļa apstākļus, ir grūti pateikt iemeslus, kāpēc ceļš  bojājas.
“Visiem ceļiem vidēji tagad ir  pieci gadi garantijas termiņš. Šāda ceļa apstrāde, kas ir dubultā – ar emulsiju un šķembām, ir lētākais variants. Ja pa šo ceļu pārvietojas smagais transports, tad ilgmūžības šim ceļam nebūs. Tas pārsvarā paredzēts vieglajam transportam. Protams, smagie auto var braukt, bet ir jāskatās uz laika apstākļiem un to nevar ekspluatēt mitrā laikā. Kā šo ceļu ekspluatē, tā tas arī kalpo,” skaidro J.Butāns.
SIA “Ceļu eksperts” valdes priekšsēdētājs Aigars Strežs atsakās komentēt vienu ceļa posmu bez iepriekš veiktām pārbaudēm un mērījumiem. Vispirms ceļš esot jātestē un tikai tad jāizdara secinājumi, kāpēc ceļa segums bojājas. Tomēr ziņu portālam “Delfi” A.Strežs ir komentējis, ka ceļu segums arvien vieglāk sabojājas brīdī, kad tā ekspluatācijas ilgums pārsniedz septiņus vai desmit gadus. Ceļu segumu kvalitāti un izturību būtiski pasliktina arī ziemas periodā ceļu uzturēšanai izmantotās vielas, kas tiek kaisītas uz ceļiem. Vēl viņš piebilst, ka lielā mērā ceļu stāvokli ietekmē arī klimats, kas ir bijis mainīgs un tāds būs vienmēr. Viņš ir uzsvēris arī to, ka autoceļu būvniecība un uzturēšana prasa lielus finansiālus ieguldījumus. Tāpat arī piemin, ka ik gadu uzlabojas ceļu būvniecības kvalitāte. Tiekot sekots līdzi aktuālajām tendencēm, lai ceļu būvniecības darbi būtu augstā kvalitātē.
Valsts 1.šķiras autoceļa P36 Rēzekne – Gulbene posma no tilta pār Pededzi līdz Gulbenei (76,30. – 86,12.kilometrs), tajā skaitā tilta pār Pededzi rekonstrukcijas, projekta attiecināmās izmaksas bija 6 677 966,10 eiro, tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 5 676 271,19 eiro, valsts budžeta finansējums 1 001 694,91 eiro.