Dzirkstele.lv ARHĪVS

"PNB bankas" klientiem garantētās atlīdzībās izmaksās apmēram 279 miljonus eiro

Leta

2019. gada 16. augusts 14:19

45
"PNB bankas" klientiem garantētās atlīdzībās izmaksās apmēram 279 miljonus eiro

Pēc Eiropas Centrālās bankas lēmuma par "PNB Bankas" darbības apturēšanu bankas klientiem garantētās atlīdzībās izmaksās apmēram 279 miljonus eiro, bet tie klienti, kuriem noguldījumu summa pārsniedz valsts noteiktās garantētās atlīdzības griestus, varēs pretendēt uz naudas atgūšanu kā kreditori, piektdien žurnālistiem sacīja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) pārstāvji.

Kā norādīja FKTK Noregulējuma un garantiju fondu daļas vadītāja Jeļena Ļebedeva, patlaban Noguldījumu garantiju fondā ir noguldīti 206 miljoni eiro, bet pieejamā naudas summa ir 506 miljoni eiro.

"PNB bankas" klientiem garantētās atlīdzības izmaksās banka "Citadele". Tās garantēto atlīdzību izmaksu mehānisms jau ir noregulēts, kā arī tika piedāvāti vislabvēlīgākie nosacījumi, sacīja Ļebedeva.

Viņa piebilda, ka vienas-divu darbadienu laikā vēl tiks precizēts izmaksu mehānisms un FKTK cer, ka garantēto atlīdzību izmaksa sāksies ātrāk nekā 27.augustā.

No Noguldījumu garantiju fonda "PNB bankas" klientiem varētu tikt izmaksāti aptuveni 279 miljoni eiro, kurus saņems tie, kuriem noguldījumu apmērs nepārsniedz 100 000 eiro, kā arī valsts un pašvaldību uzņēmumi un iestādes ar budžetu līdz 500 000 eiro.

FKTK priekšsēdētāja Kristīne Černaja-Mežmale norādīja, ka jau tuvākajās dienās 99,2% bankas klientu tiks izmaksātas garantētās atlīdzības. Pērējiem 0,8% klientu bankā noguldīti kopumā 135 miljoni eiro, un viņi varēs pretendēt uz naudas atgūšanu kā kreditori.

Savukārt tiem aptuveni 40 000 Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) klientiem, kuri patlaban pensiju un pabalstus saņem "PNB bankā", nepieciešams atvērt kontu citā bankā un sazināties ar VSAA. Pašlaik norit FKTK sarunas ar VSAA, lai klientiem piedāvātu iespēju nākamo pensiju vai pabalstu izmaksu saņemt garantēto atlīdzību izmaksu kontā. Par to FKTK un VSAA informēs tuvākajā laikā.

Savukārt pensiju un pabalstu saņēmējiem, kuriem ir konts citā bankā, nepieciešams paziņot VSAA par citas bankas kontu, uz kuru turpmāk pārskaitīt pensiju vai pabalstu.

"FKTK izstrādātais mehānisms paredz ne tikai garantēto atlīdzību saņemšanu, bet arī nodrošinās, lai iespējami ātrāk klienti varētu piekļūt pabalstiem. Ja kādiem "PNB bankas" klientiem būs radušās būtiskas finanšu problēmas bankas darbības apturēšanas dēļ, FKTK aicina viņus vērsties pie sociālajiem dienestiem vai saviem tuviniekiem," norādīja Černaja-Mežmale.

Savukārt pensiju plānu līdzekļus pārvalda "PNB bankas" meitasuzņēmums - ieguldījumu pārvaldes sabiedrība "PNB Asset Management", kas ir atsevišķa juridiska persona un pensiju plānu līdzekļu turētājbanka ir nevis "PNB banka", bet "Swedbank", kurā šie līdzekļi tiek turēti šķirti no citiem līdzekļiem. "PNB Banka" darbības apturēšana nekādā veidā neietekmē pensiju plānu līdzekļu pārvaldīšanas un turēšanas procesu. "Swedbank" turpina veikt turētājbankas funkcijas un līdzekļu pārvaldītājs turpina līdzekļu pārvaldīšanu. Ja kādu iemeslu dēļ pārvaldītājs vairs nevarēs veikt pārvaldīšanu, pārvaldīšanu nodos citam līdzekļu pārvaldītājam vai to uz laiku pārņem turētājbanka - šajā gadījumā "Swedbank".

Kopumā no 99 600 "PNB bankas" klientiem 91 400 ir iekšzemes klienti, no tiem 38% ir ar nulles konta atlikumu.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka no ceturtdienas, 15.augusta, plkst.21 apturēta "PNB bankas" darbība. Šāds lēmums pieņemts, lai nepieļautu bankas līdzekļu aizplūšanu.

Eiropas Centrālā banka kā "PNB bankas" tiešais uzraugs, 15.augustā nolēma atzīt "PBN banku" par tādu finanšu iestādi, kas ir nonākusi vai nonāks finanšu grūtībās. Savukārt Eiropas Vienotā noregulējuma valde pieņēma lēmumu neveikt "PNB bankas" noregulējumu, kas nozīmē neveikt pasākumus, lai bankas darbību stabilizētu. Ņemot vērā minēto un rūpējoties par bankas klientu noguldījumu aizsardzību, FKTK padome ārkārtas sēdē nolēmuma apturēt finanšu pakalpojumu sniegšanu "PNB bankā" un lēma par noguldījumu nepieejamību.

Eiropas Centrālā banka kā "PNB bankas" tiešais uzraugs pieņēmis šādu lēmumu, konstatējot, ka banka nav ievērojusi regulējošās prasības un izvērtējot bankas finansiālo situāciju.