Viedokļu krustpunktā – rotācijas aplis

Rotācijas apļa izbūve raisījusi diskusijas autovadītāju vidū. Daļa autovadītāju ir nesaprašanā, kāpēc rotācijas apļa iekšmalā ir tik augsta apmale? Citi savukārt spriež, ka smagajiem auto aplis ir izbūvēts par šauru.
Izbūvēts atbilstoši standartiem
Gulbenes novada pašvaldības Attīstības un projektu nodaļas vadītājs Jānis Barinskis “Dzirkstelei” stāsta, ka 10.septembrī tika uzsākta trešās kārtas asfaltbetona ieklāšana rotācijas aplī. Asfalta kārta 4 centimetru augstumā tiks ieklāta arī Brīvības ielā. Ir atlikuši darbi pie nobrauktuvju sakārtošanas – asfalta apakškārtas un virskārtas ieklāšana. Ir uzsākts darbs pie ceļa zīmju izvietošanas un zaļās zonas sakārtošanas. Rit darbs apmaļu, ietves bruģa ieklāšanā gan rotācijas aplī, gan Brīvības ielā. Ir pabeigta apgaismojuma, visa veida komunikāciju: lietus kanalizācijas, ūdensvada, sadzīves kanalizācijas izbūve.
J.Barinskis uzsver, ja runa ir par apmali, kas atrodas starp granīta bruģi un asfaltu rotācijas aplī, tad augstums izregulēsies, ieklājot trešo kārtu. “Rotācijas aplis ir izbūvēts atbilstoši noteiktajiem standartiem un autotransporta izgriešanās rādiusiem ar vislielākajiem gabarītiem. Šeit būtiskākais ir ātrums. Pats esmu vērojis, kādā ātrumā mašīnas šeit pārvietojas. Brauktuves platums ir 5,55 metri, neskaitot granīta joslu, kas ir – 1,5 metri, bet kopējais apļa platums – 7 metri,” skaidro J.Barinskis.
Arī SIA “Marten projekti”, kuri izstrādāja būvprojektu rotācijas apļa izveidei, uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Valdis Caune “Dzirkstelei” uzsver, ka apļveida krustojumā šobrīd vēl joprojām norit aktīvi būvdarbi. “Būvdarbi nav pilnībā pabeigti un daudzviet darbu zonas ir jānorobežo ar speciālajām ceļa zīmēm un to konstrukcijām, tā ierobežojot autovadītāju pārvietošanās ērtumu. Autovadītāji šobrīd nevar pilnībā izmantot satiksmei paredzēto telpu un trajektorijas. Iespējams, tādēļ daļai autovadītāju ir radies maldīgs priekšstats, ka apļveida brauktuvē ceļa segas izbūves darbi ir pabeigti, brauktuves iekšmalā paredzot paaugstinātas apmales. Ne Brīvības ielas pārbūvējamā posmā, ne arī rotācijas aplī šobrīd vēl nav izbūvēta nosedzošā asfaltbetona dilumkārta, kā arī tiek veikti citi būvniecības un labiekārtošanas darbi,” stāsta V.Caune.
Viņš arī norāda, ka atbilstoši veiktajai ģeotehniskajai izpētei un satiksmes noslogojumam Brīvības ielā un rotācijas aplī ir aprēķināts un tiek izbūvēta ielas segas konstrukcija no trīs asfaltbetona kārtām. “Apļveida brauktuves iekšmalas risinājums ir līdzīgs kā Smiltenes un Madonas apļos. Tiek izbūvēts satiksmes kustībai paredzēts bruģakmens seguma paplašinājums, kas no asfaltbetona brauktuves atdalīts ar pazeminātajām ielu betona apmalēm. Šāds risinājums tiešām nevarētu radīt nekādus sarežģījumus, arī ziemas uzkopšanas darbu veikšanai,” saka V.Caune.
Tiek realizēti pat lielāki un ērtāki
Smago automašīnu vadītāji “Dzirkstelei” ir izteikušies, ka izbraucamās vietas rotācijas aplī ir par šauru. V.Caune skaidro, ka Brīvības ielas rotācijas apļa risinājums ir projektēts atbilstoši Latvijā spēkā esošajai būvniecības likumdošanai, projektēšanas uzdevumam un ceļu projektēšanas standartiem. Krustojuma pārbūves būvprojektam tika veikts arī CSDD ceļu drošības audits, kura gaitā tiek izvērtēta arī ģeometrisko elementu piemērotība no satiksmes drošības viedokļa. Atsevišķi rotācijas apļa parametri - brauktuves platums, ārējais diametrs - būvprojektā ir paredzēti un tiek realizēti pat lielāki un autovadītājiem ērtāki nekā to nosaka ceļu projektēšanas standarti. Arī sadalošo “saliņu” risinājums apļveida krustojuma zaros tiek izbūvēts kravas transporta manevrēšanai draudzīgs – pazemināta sadalošās “saliņas” konstrukcija, kas virs brauktuves seguma tiek pacelta 2 centimetru augstumā.
“Pārbūvēto ielas infrastruktūru izmantos arī kājāmgājēji un velobraucēji, tādēļ, veicot kādus uzlabojumus autovadītājiem, nedrīkstam pasliktināt mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku drošību. Jo lielāks ātrums būs apļveida krustojumā, jo mazāk droša ielu šķērsošana būs kājāmgājējiem un velobraucējiem,” secina V.Caune.
Divas iespējas: luksofors vai “saliņa”
Brīvības ielas (Madonas šosejas krustojums) vidū top drošības “saliņa”. Arī par to no daudziem autovadītājiem “Dzirkstele” saņēmusi jautājumu, vai tiešām “saliņa” ir vajadzīga?
J.Barinskis skaidro, ka “saliņai” ir divas funkcijas: viena – tā kalpo kā gājēju pāreja, otra – kā trešā josla drošam kreisajam pagriezienam no Brīvības ielas uz Baložu ielu jeb Madonas šoseju. “Savukārt ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka trīs joslu gadījumā nedrīkst būt neregulēta gājēju pāreja. Ir divas iespējas: liekam luksoforu vai izbūvējam šādu “saliņu”,” skaidro J.Barinskis.
V.Caune norāda, ka esošā transporta plūsma virzienā no Brīvības ielas pa kreisi uz Baložu ielu sastāda proporcionāli lielu daļu no kopējās transporta plūsmas Brīvības ielā. Atbilstoši šim sadalījumam tiek izbūvēta atsevišķa kreisā pagrieziena josla, kas ievērojami atvieglos transporta kustību šajā virzienā sastrēgumstundās. “Šajā ielas posmā ir jānodrošina arī mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku nokļūšana pār Brīvības ielu uz Baložu ielas apvidū esošajām dzīvojamām mājām un uzņēmumiem, izbūvējot gājēju pāreju,” uzsver V.Caune. Arī viņš norāda, ka atbilstoši Latvijā spēkā esošajām projektēšanas normām nav pieļaujams veidot neregulējamas gājēju pārejas ielu posmos, kuros ir vairāk par vienu braukšanas joslu katrā virzienā. V.Caune apliecina, ka drošības “saliņa” tiks izbūvēta ar nelielu – 2 centimetru pacēlumu virs ielas seguma, un tā būs draudzīga gan kravas transporta vadītājiem, gan ziemas uzkopšanas darbiem, gan vienlaikus nodrošinās ielas šķērsošanas iespējas gājējiem.
J.Barinskis stāsta, ka viņam autovadītāji ir uzdevuši arī jautājumu, vai, uzlejot trešo asfalta kārtu, kanalizācijas aku vāki paliks iedobē. “Nē, nekad tā nav bijis, jo, ja tiek klātas vairākas kārtas, tad aku vāki tiek celti uz augšu,” saka J.Barinskis. Projekts noslēgsies šā gada beigās. Fiziski darbi noslēgsies oktobra beigās, tad tiks veikti horizontālie apzīmējumi, visbeidzot - dokumentācijas sakārtošana pēc plānotā grafika.
Viedokļi
Auto pazinējs un TV raidījuma “Zebra” vadītājs Pauls Timrots: - Rotācijas apļa iekšējās malas apmalīte domāta lielajām, smagajām mašīnām, kuras nevar izgrozīties. Tām ir tik lieli riteņi, ka šī maliņa netraucē. Savukārt ar vieglajiem vienkārši nevajag braukt virsū. Vieglajai automašīnai tā apmalīte ir tikpat svarīga kā puķes vidū. Tas nav objekts, kuram jābrauc virsū. Par to, vai smagajiem auto tur ir par šauru? Smago automašīnu šoferi ir ļoti čābīgi autovadītāji, viņi ļoti slikti jūt mašīnas gabarītus. Cik nav dzirdēts, ka “smagie” nemāk izbraukt šaurā vietā, nemāk ostās “noparkoties”. Viņi slikti jūt gabarītus, mūžīgi izbraukā malas. Viņi ir arī diezgan pavirši. Ja viņiem liktu apgriezties šaurā noliktavā, visdrīzāk padotos vai nonestu noliktavai stūri. Tā ir kravas auto vadītāju apmācības problēma. Viņi nemāk braukt, un tieši tāpēc, ka viņi nemāk braukt, ir šī te augstā apmalīte, lai, ja nemāk trāpīt joslā ar savu piekabi, lai var uzlaist uz tās grumbuļainās maliņas, un saprast, ka jau ir aizņēmis visu ceļa platumu. Speciāli priekš lempjiem ir šī maliņa, lai viņi justos drošāk. Citādāk tiešām izbradās visas puķes un brauks pa taisno. Ceļu leņķus inženieri ir apstiprinājuši kā standartu – pie tik garas mašīnas konkrētā ātrumā tur iegriezties var. Ja iemācās, tad var izbraukt!
Autovadītājs, Guntis Grīnšteins: - Aplis bija vajadzīgs, tas ir fakts. Tas, ka aplis ir liels diametrā, ir ļoti labi, jo lielajām mašīnām vieglāk izgriezties. Runājot par ārējām apļa apmalēm, mani satrauc tas, ka, lielajām mašīnām tur griežoties, tās tiek nobrauktas. Uzliek vienreiz apmali, to nobrauc. Uzliek otrreiz, atkal nobrauc, kaut gan esmu redzējis, ka šoferi cenšas. Te es gribu teikt kritiskus vārdus darbu vadītājam vai uzraugam. Redzot, ka mašīnas vienreiz un otrreiz izbojā paveikto darbu, tad bija jāskatās. Ja šoferi neapzinīgi, jāaicina policija un jāstāda akts, bet, ja tiešām nevar izbraukt, tad speciālistam vajadzēja izdarīt secinājumus – nevis ļaut bojāt apmalītes. Savukārt, iekšējai apļa apmalītei, manuprāt, nevajadzēja būt kantainai, bet noapaļotai, tad to nebojātu, tīrot sniegu. Tagad gadīsies, ka izdauzīs robiņus un ātri to sabojās. Runājot par apļa līmeni, jāsaka, ka varēja būt izsvērtāki līmeņi. Vajadzēja pacelt nedaudz Naglenes ielu augšā, lai aplis nav tik ļoti slīps, bet tie jau atkal ir ieguldījumi. No Brīvības ielas, kad uzbrauc, ir labi, no Smiltenes puses - tur nav kur palikt gājējiem. Drošības “saliņas” no gājēju viedokļa, ja ir liela gājēju plūsma, ir labas. No mašīnu viedokļa - kā būs ziemā, tīrot sniegu?
Raitis Ķikusts, autovadītājs, nodarbojas ar kravu pārvadājumiem: - Rotācijas aplis varēja būt platāks. Ar smago automašīnu ir grūti izbraukt. Braucot iekšā aplī, sanāk uzbraukt virsū uz apļa iekšējās apmales, lai iegrieztos. Ja aplis nebūtu tik šaurs, tad tādas problēmas nebūtu. Prasītos platāka brauktuve tieši pašā aplī, kādi divi metri uz iekšu. Pagaidām gan nav tur vēl viss pabeigts – ir ierobežojumi, būvdarbi vēl notiek. Būvdarbu laikā noteikti ir par šauru, cerams, ka būvnieki paši to redz. Jaunās apmales tiek lauztas. Par drošības “saliņu” uz Brīvības ielas pie krustojuma uz Madonu – tā ir muļķīga “saliņa”. Projektētajam esmu gatavs iedot savu smago automašīnu, lai viņš izgriežas no degvielas stacijas “Neste” (no “Car wash” puses) uz Rīgu, neuzbraucot uz “saliņas”. Varam organizēt eksperimentu. Lai izbrauc! Tur būs regulāri izlauztas apmales un izbraukta zaļā zona.
Kategorijas
- Afiša
- Sporta pasākums
- Izstāde
- Koncerts
- Balle
- Teātris
- Pasākums
- Baznīcā
- Meistarklase
- Kino
- Izlaidums
- Jauniešiem
- Senioriem
- Bibliotēkā
- Bērniem
- Tirdziņš
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Mēs pamanījām!
- Citas ziņas
- Atbildam lasītājiem
- Reklāmraksti
- Veselība
- Kultūra un izklaide
- Dzīvespriekam
- Konkursi
- Horoskopi
- Sports
- Cope un medības
- Vietējās ziņas
- Kriminālziņas
- VĒLĒŠANAS 2017
- SAEIMAS vēlēšanas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Vārds deputāta kandidātam!
- Latvijas ziņas
- Noderīgi
- Interesanti
- Eiropas Savienībā
- Laika ziņas
- Skolēnu, jauniešu aktivitātes
- Statiskas lapas
- Ceļojumi
- Ēdamprieki
- Projekti
- Projekts "Riska bērni"
- Projekts "Saimnieko gudri"
- Projekts "Kam ticēt?"
- Projekts "Medijs vai mediju izstrādājums?"
- Projekts "Paver plašāk logu no senatnes"
- Projekts "Mediju kritika"
- Projekts "10 gadi Gulbenes novadā - vai veiksmes stāsts?"
- Projekts "Rūpēsimies par vidi!"
- Projekts "Mediju projekts"
- Projekts "Vide"