Dzirkstele.lv ARHĪVS

Priekšsēdētājam darba auto varētu atļaut turēt dzīvesvietā

Diāna Odumiņa

2019. gada 25. oktobris 00:00

68
Priekšsēdētājam darba auto  varētu  atļaut turēt dzīvesvietā

Paredzams, ka tiks grozīti nosacījumi par Gulbenes novada domes priekšsēdētāja Normunda Audziša darba automašīnas “Toyota Corolla” atļautajām novietošanas vietām ārpus darba laika.
Līdz šim viņam darba automašīna obligāti pēc darba bija jānovieto pie novada domes (to paredzēja pagājušā gada 5.aprīļa domes sēdes lēmums). Ja 31.oktobra domes sēdē deputāti vienosies un nobalsos, turpmāk pēc darba priekšsēdētājs būs tiesīgs dienesta auto novietot arī divās savās dzīvesvietās – Lizumā vai Rīgā.

Konceptuāli jau ir vienojušies
Tautsaimniecības komitejas sēdē 23.oktobrī konceptuāli klāt bijušo deputātu vairākums jau vienojās par jaunas kārtības iedibināšanu. Komitejas vadītājs, vietējais deputāts Gunārs Ciglis akcentēja, ka šāds risinājums ir saskaņots ar Valsts kontroli, kā arī ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB).
Jau rakstījām, ka maijā KNAB noteica N.Audzišam 100 eiro administratīvo sodu par pašvaldības darba automašīnas lietošanu privātajām vajadzībām 11 mēnešu garumā. Domē tagad esot saņemts kompetento iestāžu ieteikums, ka priekšsēdētāja rīcībā nodotā dienesta automašīna ārpus darba laika nepieciešamības gadījumā tomēr varētu atrasties arī viņa dzīvesvietās (ja deputāti to akceptē), bet šī automašīna nedrīkst tikt izmantota privātām vajadzībām. Papildus tāpat ir paredzēts noteikt, ka N.Audziša darba automašīnas nobraukuma limits ir līdz 3500 kilometriem mēnesī, bet degvielas patēriņa limits - 4,8 litri uz 100 kilometriem vasaras sezonā un 5,3 litri ziemas sezonā.
Pašvaldības Juridiskās nodaļas vadītāja Sanita Mickeviča piebilda, ka tiks izskatīts vēl citu amatpersonu loks, kurām arī noteiktās situācijās būtu jāatļauj turēt darba automašīnu pēc darba ne tikai vienā noteiktā vietā, bet arī dzīvesvietā.
Pret vecās kārtības atcelšanu pagaidām izteikusies tikai deputāte Ilze Mezīte, kura uzskata – ja notiks izmaiņas, “sabiedrība nesapratīs”. Iznākšot, ka visu “var grozīt, kā ir izdevīgi”.

Aicina jautājumam pieiet loģiski
I.Mezītes viedoklis - domes priekšsēdētāja dienesta automašīnai pēc darba ir jāstāv tam paredzētajā vienā vietā, kura nav A.Audziša dzīvesvieta. I.Mezīte arī atgādināja – kad N.Audzišs stājās pie domes priekšsēdētāja pienākumu pildīšanas, viņš apsolījis, ka dzīvos Gulbenes novadā, nevis galvaspilsētā.
N.Audzišs teica, ka šonedēļ ir sazvanījis Valsts kontroles vadītāju Elitu Krūmiņu, kura teikusi, ka šim jautājumam esot “jāpieiet loģiski”. “Runājot par Rīgu - tur man ir ģimene. Ja es pirmdien strādāju Rīgā, tad es uz turieni braucu ar darba mašīnu vai nu pirmdien no rīta, vai jau piektdienas vakarā un mašīnu nolieku stāvvietā, par ko pašvaldība nemaksā, par to maksāju es pats. Es domāju, ka tas ir tikai normāli, cilvēciski,” sacīja N.Audzišs.
Viņš arī atgādināja, ka novada pašvaldībā ir civilās aizsardzības komisijas vadītājs, tas nozīmē, ka ikvienā ārkārtas situācijā viņam ir jāspēj būt mobilam un reaģēt nekavējoties. Iedzīvotājiem būtu “jāsaprot elementāras lietas” - pauda N.Audzišs.
Deputāts Normunds Mazūrs akcentēja ekonomiskos apsvērumus, ka reizēm domes priekšsēdētājam darba komandējumā ir jābūt divas dienas pēc kārtas. Neesot taču lietderīgi “dzenāt mašīnu” šurpu turpu.
I.Mezīte nepiekāpās un aicināja pierādīt, “cik ir šo gadījumu”, kad darba situācija veidojas tieši tāda, kā to apraksta abi Normundi. “Cik gadā ir šo krīzes situāciju?” vaicāja I.Mezīte.

Varbūt vadībai vajag šoferi?
N.Audzišs sacīja, ka, piemēram, pagājušajā nedēļā viņam Rīgā vajadzēja būt ceturtdien un piektdien. Viņš vaicāja, kā tad šādā gadījumā, pēc deputātes domām, ir jārīkojas ar darba mašīnu. I.Mezīte aicināja atbalstīt sabiedrisko transportu.
Novada domes priekšsēdētāja vietnieks Andis Caunītis aicināja vērtēt no lietderības pozīcijām, jo šis esot uztveres jautājums saistībā ar to, kā to izskaidro sabiedrībai. Viņš pauda, ka vajadzētu “saprātīgi pieņemt lēmumus”, kurus dzīvē “var arī izpildīt”.
Novada pašvaldības izpilddirektore Lienīte Reinsone sacīja, ka šis ir jautājums, par kuru nākas domāt ne tikai domes priekšsēdētājam, bet arī citām pašvaldības amatpersonām. Viņa rosināja domāt, ka varbūt pašvaldībā vajadzētu algot šoferi. Tad tiktu atrisināts jautājums par darba automašīnu stāvvietu. Tas arī mazinātu stresu, jo nav nemaz viegli gan pildīt tiešos darba pienākumus, gan sēsties pie automašīnas stūres. “Šis jautājums ir kompleksi risināms,” rosināja L.Reinsone.
N.Mazūrs iebilda, ka tās būtu papildu izmaksas – šofera alga. I.Mezīte komentēja, ka tā būtu “vēl viena darba vieta” un līdz ar to kāda “uzturēta ģimene”.
Pašvaldības administrācijā ir divi šoferi, kas pamatā brauc ar mikroautobusu vai vieglo mašīnu. “Pašvaldības vadība ļoti reti izmanto šoferus. Tāpat arī administrācijas darbinieki pārsvarā pie stūres sēžas paši. Nevar apgalvot, ka šoferi ved tikai administrācijas darbiniekus vai vadību, ja tas ir nepieciešams. Vajadzības gadījumā tiek vesti arī iestāžu vadītāji un darbinieki, arī skolēni, pedagogi uz dažādām olimpiādēm un pasākumiem,” “Dzirkstelei” saka Gulbenes novada pašvaldības sabiedrisko attiecību vecākā speciāliste Gunta Kalmane. Viņa stāsta – administrācijā strādājošie šoferi, vedot cilvēkus, piemēram, uz Rīgu, neaizbrauc uz galamērķi un vienkārši negaida mašīnā, bet laiks tiek aizpildīts, lai nogādātu vai paņemtu dokumentus institūcijās, pie viena tiek risināti arī saimnieciski jautājumi, ja ir kaut kas jāatgādā uz novadu (ir vesti eksponāti izstādēm muzejā). “Pašvaldība nereti šādā veidā ir atbalstījusi arī nevalstiskās organizācijas, ja ir nepieciešams kaut kur nokļūt, tad brauc visi kopā vai arī izlīdzas, atgādājot vai nogādājot nepieciešamo,” saka G.Kalmane.