5 izplatīti pieaugušo mīti par kibermobingu
Lai
gan kibermobings ir kļuvis par aktuālu problēmu bērnu un pusaudžu
lokā, pieaugušo vidū joprojām valda iesakņojušies mīti par to.
Piemēram, 17% pieaugušo ir pārliecināti, ka bērniem, saskaroties
ar kibermobingu, ir pašiem jātiek ar to galā, un tā ir tikai
normāla, pārejoša parādība viņu attiecībās, liecina aptaujas
dati*. Savukārt katrs trešais uzskata, ka, atrisinoties
kibermobinga situācijai, bērns ātri atlabst un pārdzīvojums
pazūd pats no sevis. Mobilo sakaru operatora BITE iniciatīvas
“Iekod pirkstā!” eksperte, Latvijas Drošāka interneta centra
vadītāja Maija Katkovska ir apkopojusi un skaidro populārākos
pieaugušo mītus par kibermobingu.
#
Kibermobings ir normāla bērnu un pusaudžu attiecību sastāvdaļa
Kibermobings ir emocionālā pazemošana
internetā, kas visbiežāk izpaužas kā riebīgi komentāri
sociālajos tīklos, rupjas ziņas sarakstēs, piemēram, “WhatsApp”,
aizvainojošas īsziņas, izķēmotas un internetā publicētas otra
bildes vai video u.tml. Tomēr bieži vien pieaugušie nepievērš
uzmanību tam, ka bērns ir saskāries ar kibermobingu, jo uzskata,
ka tās ir tikai bērnu “spēlītes” – tātad, normāla viņu
savstarpējo attiecību parādība, kas drīz vien pāries.
Dzīvojot
ar šo pārliecību, pieaugušie pakļauj bērnu diviem nopietniem
riskiem. Pirmkārt, viņš, kļūstot par kibermobinga upuri, var
noslēgties sevī, justies vientuļš, pazemots un emocionāli
ievainots, nevēlēties darīt to, kas iepriekš sagādāja prieku,
atteikties iet uz skolu u.tml. Otrkārt, saskaroties ar kibermobingu,
bērns pats var kļūt par pāridarītāju un izvērst emocionālo
pazemošanu internetā pret citiem skolasbiedriem, jo agresija bieži
vien izraisa agresiju.
#
Bērns pats tiks galā ar kibermobingu
Ļoti
bieži pieaugušie ir pārliecināti, ka bērniem ir jāmācās sevi
aizstāvēt, jācenšas pašiem atrisināt problēmas, tā it kā
gatavojot viņus “pieaugušo dzīvei”. To apliecina arī aptaujas
dati - 17% respondentu ir
pārliecināti, ka bērniem, saskaroties ar kibermobingu, ir pašiem
jātiek ar to galā, un tā ir tikai normāla, pārejoša parādība
viņu attiecībās.
Iespējams, ka daļa bērnu patiešām prot sevi aizstāvēt un zina,
ko darīt tādā situācijā. Taču ne lielākā daļa.
Patiesībā
bērniem nemaz nebūtu jāpaliek vieniem pašiem ar savu problēmu,
savukārt pieaugušajam būtu nekavējoties jāiesaistās tās
risināšanā – jāuzklausa bērns, sniedzot viņam atbalstu,
kopīgi jāizrunā nākamie soļi, kas tiks veikti, lai atrisinātu
problēmu u.tml.
#
Bērna digitālā dzīve ir viņa privātā darīšana
Pieaugušajiem
ir jāizrāda iniciatīva un jāinteresējas par bērnu, ik dienas
pajautājot, kā viņam iet, kā arī interesējoties par to, kas
notiek viņa digitālajā dzīvē. Piemēram, vaicājot, kas jauns
sociālajos tīklos un mobilajās lietotnēs? Ko tur dara tavi
draugi?
Pieaugušo
interese par notiekošo bērna dzīvē ļaus krietni ātrāk pamanīt
problēmas tostarp kibermobingu. Vienlaikus – ikdienišķa saruna
veicina savstarpējo uzticēšanos, kas ir ļoti būtisks aspekts,
sevišķi tad, ja saskaroties ar emocionālo pazemošanu internetā,
bērns nezina, kur vērsties pēc palīdzības un var izstāstīt par
to pieaugušajam, kuram uzticas.
#
Kibermobings nav sodāma rīcība
Kā
stāsta eksperte, bieži vien bērni un pusaudži internetā uzvedas
agresīvi, izvēršot kibermobingu pret citiem, jo uzskata, ka paliks
nesodīti.
“Digitālā
vide un “slēpšanās aiz ekrāna” rada visatļautības un
nesodāmības sajūtu. Tā mudina pateikt vairāk, ļaunāk,
aizskarošāk, nekā mēs to spētu izdarīt dzīvē. Tomēr
jāatceras, ka digitālajā pasaulē darbojas tieši tie paši
likumi, kas reālajā pasaulē – par pazemošanu un emocionālo
vardarbību, goda un cieņas aizskaršanu, nelikumīgām darbībām
ar personas datiem u.c. Arī kibermobings ir sodāma rīcība, par ko
paredzēta atbildība likuma priekšā,” stāsta M. Katkovska.
Viņa
papildina, ka, vēršoties pie Latvijas Drošāka interneta centra
kibermobinga gadījumā, katra situācija tiek individuāli
izvērtēta, nosakot, vai tās risināšanā nepieciešams iesaistīt
arī Valsts policiju.
#
Kibermobings nav nekas nopietns – tas ātri aizmirstas
Trešā
daļa aptaujas dalībnieku uzskata, ka, atrisinoties kibermobinga
situācijai, bērns par to ātri aizmirst un pārdzīvojums pazūd
pats no sevis. Tomēr, kā liecina iniciatīvas “Iekod pirkstā!”
ekspertu pieredze, bērna emocionālais atkopšanās process var ilgt
gadu un pat vairāk. Savukārt mācību iestādes maiņa ne vienmēr
ir risinājums, jo viss, kas nonāk internetā, tur arī paliek.
Proti, to, kas publicēts internetā, nav iespējams izdzēst pavisam
- pat izdzēšot, piemēram, izķēmotu bildi vai pazemojošu video,
tas joprojām ir pieejams, tikai nedaudz grūtāk atrodams.
Papildus
tam, bērns var būt spiests ik dienu satikt pāridarītāju un viņa
atbalstītājus skolā. Tāpat viņš atcerēties pāridarījumus un
pazemojumus vēl ilgu laiku, baidīsies, ka varmāka var atkārtoti
izvērst kibermobingu u.tml.
*Aptauja
veikta 2019. gada oktobrī sadarbībā ar "Norstat Latvija",
un tajā piedalījās vairāk nekā 1000 vecāku visā Latvijā.
Kategorijas
- Afiša
- Sporta pasākums
- Izstāde
- Koncerts
- Balle
- Teātris
- Pasākums
- Baznīcā
- Meistarklase
- Kino
- Izlaidums
- Jauniešiem
- Senioriem
- Bibliotēkā
- Bērniem
- Tirdziņš
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Mēs pamanījām!
- Citas ziņas
- Atbildam lasītājiem
- Reklāmraksti
- Veselība
- Kultūra un izklaide
- Dzīvespriekam
- Konkursi
- Horoskopi
- Sports
- Cope un medības
- Vietējās ziņas
- Kriminālziņas
- VĒLĒŠANAS 2017
- SAEIMAS vēlēšanas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Vārds deputāta kandidātam!
- Latvijas ziņas
- Noderīgi
- Interesanti
- Eiropas Savienībā
- Laika ziņas
- Skolēnu, jauniešu aktivitātes
- Statiskas lapas
- Ceļojumi
- Ēdamprieki
- Projekti
- Projekts "Riska bērni"
- Projekts "Saimnieko gudri"
- Projekts "Kam ticēt?"
- Projekts "Medijs vai mediju izstrādājums?"
- Projekts "Paver plašāk logu no senatnes"
- Projekts "Mediju kritika"
- Projekts "10 gadi Gulbenes novadā - vai veiksmes stāsts?"
- Projekts "Rūpēsimies par vidi!"
- Projekts "Mediju projekts"
- Projekts "Vide"