"Dzīvespriekam": Paņem savu «māju» līdzi!
Lai ar savu auto pārvadātu nelielu kravu, velosipēdu, laivu vai citas ceļojumam un aktīvai atpūtai nepiecie-šamas lietas, ļoti noderīgs ir jumta bagāžnieks. Kā izvēlēties piemērotāko un kā to veiksmīgāk izmantot, «Dzīvespriekam» padomus sniedz Jānis Dreiže, SIA «Autogross» direktors.
Jumta bagāžniekus var uzstādīt gandrīz visiem automobiļiem, izņēmums varētu būt sporta auto ar ļoti īsu jumtu, kabrioleti un tamlīdzīga «eksotika,» stāsta J.Dreiže. Viņš atgādina, ka par jumta bagāžnieku uzskatāms pats pamats - divas sijas, četri stiprinājumi un atslēgas. Uz tā uzmontē «aksesuārus», kas kravu notur, - jumta kastes, velosipēdu, slēpju un laivu turētājus, kravas platformas un atbalstus.
Jāievēro lietošanas instrukcija
Svarīgi, lai konstrukcijas tiktu pamatīgi nostiprinātas. «Noteikti jāievēro to lietošanas instrukcija. Tie nav greznuma priekšmeti,» uzsver speciālists.
Nevajadzētu pārsniegt jumta bagāžnieka instrukcijā norādīto maksimālo kravas svaru, kas parasti ir no 50 līdz 100 kilogramiem. Nav ieteicams, ka kravas izmērs pārsniegtu auto gabarītus. Vajag apsvērt arī to, vai visur, kur vajadzīgs, izdosies iebraukt, ja bagāža būs augsta. Problēmas varētu radīt grūti nostiprināmas lietas. Piemēram, velosipēdu, bērnu sēdeklīšus un citus viegli ar vēju noraujamus aksesuārus labāk noņemt un vest automašīnas salonā,» rosina J.Dreiže. Arī kas neizturīgāks diez vai nonāks ceļojuma galā vesels.
Var ņemt glītāku vai lētāku
Man ir zaļš «Audi» - ar šo informāciju var nepietikt, ja būs vēlēšanās iegādāties jumta bagāžnieku. Pircējam jāzina ne tikai mašīnas ražotājs, marka un izlaides gads, svarīgi noskaidrot arī virsbūves īpatnības - tad pirkums nesagādās nepatīkamus pārsteigumus un bagāžnieku varēs uzmontēt bez problēmām, atgādina J.Dreiže. Jāizpēta, vai jumtam ir lietus «kantes», garenstieņi jeb reliņi, varbūt ir speciālas stiprināšanas vietas. Iespējams, ka jumts ir paaugstināts, trīsdurvju auto var būt arī ļoti īss jumts. Viss, kas neietilpst minētajās kategorijās, dēvējams par «parastu jumtu» - tādiem bagāžnieks tiek stiprināts durvju ailēs. Esot gan izplatīts mīts, ka to nevar izdarīt.
Pērkot bagāžnieku, jāskatās, no kāda materiāla ražotas sijas, tas ietekmēs arī vizuālo pusi. No alumīnija darinātās sudrabkrāsas sijas būs vieglākas un vizuāli pievilcīgākas, taču cena - augstāka. Ne tik izskatīgas, toties lētākas jumta bagāžnieka sijas izgatavotas no galvanizēta un ar melnu plastmasu pārklāta tērauda. Bagāžnieka izmērus vairumā gadījumu nosaka automobiļa izmēri un stiprināšanas vietas - labāk pašam neimprovizēt, bet klausīt instrukcijai, brīdina J.Dreiže.
Pircēji var iegādāties komplektus, kur ietilpst viss nepieciešamais - stiprinājumi, sijas, atslēgas. Taču bagāžnieku iespējams komplektēt arī «pa gabaliem» - tad ir iespēja izvēlēties, pirkt vai nepirkt atslēgas, uzstādīt alumīnija sijas, nedaudz variēt to garumu. Tas ir arī vienīgais risinājums tiem auto, kuriem jumta komplekti nav pieejami.
Jumta bagāžnieku cenu amplitūda var būt visai plaša. Lētāko komplektu iespējams iegādāties nedaudz virs trīsdesmit latiem, dārgākie maksās ap 130. Visbiežāk pārdošanā komplektu cena ir no 60 līdz 90 latiem.
Bagāžnieks prasa uzmanību
Jumta bagāžnieku var mazgāt gan atsevišķi, gan arī kopā ar automobili, taču nedrīkst lietot automātiskās mazgātavas ar rotējošām sukām. Regulāri jākopj arī auto jumts zem bagāžnieka «pēdām» - jānomazgā tur iekļuvušie netīrumi. Nevajadzētu aizmirst par vītņu un atslēgu eļļošanu. Laiku pa laikam jānovērtē, vai kādas detaļas nav pazudušas, varbūt kāda jānomaina. Par sliktu nenāktu attiecīgās virsmas apstrādāt ar plastmasas kopšanas līdzekli.
Jārēķinās, ka jumta bagāžnieka izmantošana nedaudz palielinās degvielas patēriņu, nenoliedz J.Dreiže, - aptuveni par puslitru uz 100 kilometriem. Ja būs uzstādīta arī liela jumta kaste vai nostiprināti velosipēdi, tas degvielu var «apēst» pat litru vai nedaudz vairāk.
Ja uz jumta būs tikai bagāžnieks, braucējs var pat nepamanīt izmaiņas auto vadāmībā. Ja būs piestiprināta jumta kaste, velosipēdi, ledusskapis, tērauda sagataves vai kas cits, tad gan jārēķinās, ka auto vadāmība mainīsies - smaguma centrs būs augstāks un asā pagriezienā auto vairāk sasvērsies. Ja būs krava ar lielu virsmu, tad vējā mašīnu var lieku reizi sašūpot. Un noteikti nevajag aizmirst, ka automobilis ir kļuvis augstāks.
Kategorijas
- Afiša
- Sporta pasākums
- Izstāde
- Koncerts
- Balle
- Teātris
- Pasākums
- Baznīcā
- Meistarklase
- Kino
- Izlaidums
- Jauniešiem
- Senioriem
- Bibliotēkā
- Bērniem
- Tirdziņš
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Mēs pamanījām!
- Citas ziņas
- Atbildam lasītājiem
- Reklāmraksti
- Veselība
- Kultūra un izklaide
- Dzīvespriekam
- Konkursi
- Horoskopi
- Sports
- Cope un medības
- Vietējās ziņas
- Kriminālziņas
- VĒLĒŠANAS 2017
- SAEIMAS vēlēšanas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Vārds deputāta kandidātam!
- Latvijas ziņas
- Noderīgi
- Interesanti
- Eiropas Savienībā
- Laika ziņas
- Skolēnu, jauniešu aktivitātes
- Statiskas lapas
- Ceļojumi
- Ēdamprieki
- Projekti
- Projekts "Riska bērni"
- Projekts "Saimnieko gudri"
- Projekts "Kam ticēt?"
- Projekts "Medijs vai mediju izstrādājums?"
- Projekts "Paver plašāk logu no senatnes"
- Projekts "Mediju kritika"
- Projekts "10 gadi Gulbenes novadā - vai veiksmes stāsts?"
- Projekts "Rūpēsimies par vidi!"
- Projekts "Mediju projekts"
- Projekts "Vide"