Dzirkstele.lv ARHĪVS

Deputāti varēs sēdēs piedalīties arī attālināti

Diāna Odumiņa

2020. gada 27. marts 00:00

913
Deputāti varēs sēdēs piedalīties arī attālināti

Daļa Gulbenes novada deputātu varēs komiteju un domes sēdēs piedalīties attālināti, ja tam būs pamatojums. Šobrīd tas ir sevišķi aktuāli, kamēr valstī turpinās ārkārtējā situācija sakarā ar COVID-19.
Šajā sakarā tiek ieviesti grozījumi pašvaldības nolikumā. Par to jau nobalsots 26.marta novada domes ārkārtas sēdē, atsaucoties uz iespējām, kādas paredz likums “Par pašvaldībām”.
Grozījumi pašvaldības nolikumā vēl ir jāsaskaņo ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un stāsies spēkā pēc to parakstīšanas.

Deputātiem jāapgūst jaunas prasmes
Novada domes priekšsēdētājs Normunds Audzišs sacīja, ka tā ir novitāte, pie kuras pašvaldībā ir strādāts jau agrāk, tomēr praktiskas pieredzes pagaidām nav bijis. Šobrīd esot rasti reāli risinājumi. N.Audzišs akcentēja, ka sevišķi svarīgi būt gataviem arī attālinātam deputātu darbam, “ja no valsts puses būs vēl stingrāki noteikumi par pulcēšanos”, piemēram, ne vairāk par trim cilvēkiem vienviet.  “Kā tad mēs sanāksim kopā? Tad viens no variantiem ir videokonferences. Tātad attiecīgi katram deputātam ir jābūt vismaz elementārajam nodrošinājumam – skaņas, video iespējai, iespējai ielādēt vajadzīgo datorprogrammu,” teica N.Audzišs.
Viņš pastāstīja, ka pašlaik pašvaldības administrācijā tiekot testēta šāda datorprogramma. Tā tikšot piedāvāta lietošanai visiem 17 novada deputātiem. “Eksperimentēsim reāli kaut kādā noteiktā laikā, lai situācijā, kad būs sasaucama komiteju vai domes sēde, spētu strādāt attālināti. Lai nav tā, ka jāsākas domes sēdei, bet mēs īsti nesaprotam, kā ir jārīkojas,” skaidroja domes priekšsēdētājs.  
Pagaidām ir runa par to, ka komiteju un domes sēdēs attālināti ar videokonferences palīdzību varētu piedalīties un balsot tikai daļa deputātu – sacīja pašvaldības Juridiskās nodaļas vadītāja Sanita Mickeviča. Arī N.Audzišs uzsvēra – pagaidām deputātu fiziska klātbūtne komiteju un domes sēdēs nav atcelta. Protams,
COVID-19 ienes savas korekcijas. Tomēr citos apstākļos, kad karantīnas ierobežojumi valstī vairs nebūs spēkā, attālinātai deputāta dalībai vienīgais iemesls varēs būt slimības lapa vai atrašanās izbraukumā darba komandējumā.
Deputāte Larisa Cīrule vaicāja, vai tad deputāts, kurš izmanto slimības lapu, vispār ir tiesīgs piedalīties domes darbā. Diskusijā noskaidrojās, ka piedalīties var, taču tādā gadījumā deputāta algu saņemt nebūs iespējams. “Bet balsojums būs leģitīms,” piebilda N.Audzišs.
“Un tomēr man liekas, ka šis formulējums “veselības stāvoklis” ir interpretējams ļoti dažādi. Nav rakstīts - slims vai vesels. Slikti jūtos! Nenāku...” sprieda deputāts Valtis Krauklis. Tādas pašas aizdomas viņš pauda par aizbildināšanos ar darba komandējumiem. “Taču mēs nepierādīsim, kur katrs ir. Un mēs sev “šaujam kājā”!” teica V.Krauklis. Viņaprāt, “viss ir no godaprāta atkarīgs”.   

Katram vajadzēs elektronisko parakstu
Deputātam attālināta dalība komiteju vai domes sēdē būs iepriekš jāpiesaka. Viens no priekšlikumiem ir pieteikt šādu nepieciešamību, elektroniski reģistrējoties.
S.Mickeviča sacīja: “Visticamāk, praktiski to mēs arī atrisināsim. Vai nu elektroniski būs jānosūta e-pasts attiecīgi komitejas vai domes sēdes vadītājam, vai arī jāapstiprina ar “linku”, kurā mums būs platforma, kur notiks videokonference. Un papildus vēl ir nosacījums, ka deputātam ir pienākums pusstundu pirms attiecīgās sēdes informēt tās vadītāju, ka viņš piedalīsies tiešsaistē, lai mēs tehniski būtu gatavi un varētu šajā laikā nosūtīt “linku” un pārliecināties, ka otrā pusē ir pietiekams aprīkojums, lai varētu piedalīties videokonferencē,” sacīja S.Mickeviča.
N.Audzišs sacīja – būs jāpiestrādā, lai deputātu dalīta dalība (daļa klātienē, citi neklātienē) komiteju vai domes sēdē ļautu saglabāt kopības sajūtu un lai šādā veidā lemtais iegūtu likumīgu spēku.
L.Cīrule gribēja zināt: “Kā būs ar balsojumu? Kā to pareizi aprobēt?” N.Audzišs sacīja: “Pašlaik ir “plus, mīnus” skaidrs, kā tas notiks. Bet kā juridiski – kā protokols tiks vēlāk uzrakstīts, šī forma mums vēl ir jāizstrādā.”
Pašvaldības izpilddirektores vietnieks Sandis Sīmanis teica: “Videokonferences režīmā, protams, deputāts var pacelt roku. Šajā platformā, kurā notiek šī videokonference, būs iespējams balsot par katru jautājumu - “par”, “pret”, “atturas”.” Katram deputātam pēc tam tikšot izsūtīts protokols, lai pārliecinātos par savu balsojumu. Deputāts ar elektronisko parakstu apstiprinās protokolu. Vēl viena iespēja - darīt to dokumentu vadības sistēmā “Namejs”. Katrā ziņā tikšot noskaidrots, kuriem deputātiem ir noformēts elektroniskais paraksts. Deputāti tikšot instruēti par visu saistībā ar attālinātu dalību, lemšanu un balsojuma apstiprināšanu. Šāda instrukcija pašvaldībā tikšot sagatavota sadarbībā ar informācijas tehnoloģiju speciālistiem.
L.Cīrule vaicāja, kā attālināti tiks fiksēts, ja deputāts kādā jautājumā izvēlas nepiedalīties balsojumā. S.Mickeviča sacīja – tādā gadījumā deputāts videokonferences laikā paziņo, ka nepiedalās balsojumā. Juridiskās nodaļas vadītāja akcentēja – šādam jaunam sēžu risinājumam pagaidām nevienam novada pašvaldībā nav pieredzes. “Mēs visi kopā mēģināsim,” viņa teica.
Pašvaldības izpilddirektori Lienīti Reinsoni visvairāk uztrauc, vai pietiekami labā kvalitātē būs skaņa videokonferences norises laikā. N.Audzišs piebilda – videokonferences veiksmīgai norisei ir nepieciešama arī laba disciplīna no dalībnieku puses. Svarīgi esot nerunāt reizē, bet ļaut katram izteikties.


Uzziņai

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) ir izstrādājusi vadlīnijas, kā izveidot virtuālas darba sanāksmes, vienlaikus attālināti iesaistot vairākas personas tiešsaistes komunikācijā – gan sanāksmēm mazās grupās, gan videokonferencēm līdz 250 dalībniekiem, ieteicamās risinājumu platformas, kā arī nepieciešamo tehnisko nodrošinājumu. Ieteikumi izveidoti, ņemot vērā iestāžu tehnisko nodrošinājumu, biroja programmatūru un iespējamās iestāžu atšķirības lietotņu izvēlē. Paskaidrots, kā izvēlēties risinājumus atbilstoši vajadzībām un pieejamajiem resursiem, kā arī detalizēti izskaidrots, kā tiešsaistes sanāksmes nodrošināt divos populāros risinājumos (“Microsoft Teams” un “Google Hangouts”), kas šobrīd pieejami bez maksas.
Avots: VARAM