Dzirkstele.lv ARHĪVS

Vai nepieciešams atcelt eksāmenus?

Inita Savicka

2020. gada 28. aprīlis 00:00

1091
Vai nepieciešams atcelt eksāmenus?

Sabiedrības iniciatīvu platformā “Manabalss.lv” tiek vākti paraksti, lai atceltu centralizētos eksāmenus, nevis katru nedēļu pārceltu tos uz vēlāku laiku vasarā.
Iniciatīvas autori norāda, ka nepieciešamo zināšanu pārbaudi pirms iestāšanās augstskolā varētu veikt pati augstskola ar pašu veidotiem eksāmeniem, bet priekšmetu atzīmes vērtēt pēc gada atzīmju vērtējuma. Tā visiem būtu skaidrība par notiekošo, nevis neziņa un pastāvīgi mainīgi plāni atkarībā no situācijas. Skolotājiem nebūtu tik liela slodze, jo nevar katram bērnam veltīt tik daudz laika, cik tas īstenībā vajadzīgs. Augstskolas varētu veidot iestājeksāmenus pēc saviem kritērijiem, kas labāk parādītu eksaminējamo atbilstību izvēlētajam mācību kursam. Skolēni varētu mācīties tos priekšmetus, kuri viņiem tiešām ir svarīgi, kā arī netiktu atņemts brīvais laiks. Vēl ir ļoti svarīgi, ka pašreizējos apstākļos visiem skolēniem nav vienādu iespēju gatavoties eksāmeniem. Tas paredzami - un nelīdztiesīgi - ietekmētu arī eksāmenu rezultātus. Pirmdien līdz pusdienlaikam bija parakstījušies jau 8442 cilvēki. Katra iniciatīva, ko paraksta vismaz 10 000 cilvēku un kas atbilst Saeimas juridiskajiem kritērijiem, nonāk Saeimā.

Trauksmi rada mainīgā informācija
Gulbenes novada Izglītības pārvaldes vadītāja Edīte Kanaviņa “Dzirkstelei” saka, ka šobrīd gan skolēniem, gan skolotājiem trauksmi rada dažādā un mainīgā informācija par to, kā tiek plānots mācību gada noslēgums - būs vai nebūs noslēguma pārbaudījumi, kādi tie būs un kad tie notiks.
Viņasprāt, šajā situācijā būtu atceļami valsts pārbaudījumi 9.klasei, īpaši, ja šobrīd tiek runāts, ka tie varētu būt citādi veidoti - būt kompleksi trīs mācību priekšmetos. “Neesmu pārliecināta, vai tik īsā laikā var kvalitatīvi sagatavot šādu darbu, kas ļautu objektīvi novērtēt skolēna zināšanas un prasmes katrā no pārbaudījumā ietvertajiem mācību priekšmetiem, turklāt tā būs jauna situācija skolēnam, kas pārbaudes procesā radīs nevajadzīgu trauksmi. Skolas, kuras 9. klases valsts pārbaudes darbu rezultātus ņēma vērā, uzņemot skolēnus 10.klasē, varētu organizēt iestājpārbaudījumus, ko var darīt arī attālināti,” uzskata E.Kanaviņa.
Savukārt 12.klases skolēniem centralizētie eksāmeni, viņasprāt, būtu jāorganizē, ja vien valstī nav ļoti sarežģīta situācija saistībā ar vīrusa izplatību, jo centralizētie eksāmeni būtiski ietekmē jauniešu tālāko izglītību. “Ja visi studēt gribošie jaunieši jau šogad apņemtos uzsākt studijas, turklāt ļoti pārdomāti, lai nav nepieciešams studiju procesā mainīt augstskolas, tad kā risinājums šīgada situācijā varētu būt arī iestājeksāmeni augstskolās, taču, ja kāds no jauniešiem izvēlēsies doties studēt pēc gada vai vēlāk vai vēlēsies mainīt studiju vietu un virzienu, tad tas, ka nav vērtējumu centralizētajos eksāmenos, ilgstoši jauniešiem var radīt apgrūtinājumu un ierobežojumus,” saka E.Kanaviņa.
Līdzīgās domās ir arī Gulbenes novada valsts ģimnāzijas direktore Lidija Ķeķere, kura uzskata, ka eksāmenus nevajadzētu atcelt. “Kas notiks ar šīgada 12.klases skolēniem nākamgad, aiznākamgad? Kad visi pārējie stāsies augstākajās mācību iestādēs ar sertifikātiem, bet viņiem sertifikātu nebūs? Vai tiks veiktas kādas izmaiņas normatīvajos aktos attiecībā uz šīgada absolventiem? Vai viņiem pēc gada, diviem vai desmit, ja kāds sadomās stāties augstskolā, šis sertifikāts būs vajadzīgs? Šobrīd man nav šādas atbildes, kā notiks un kā tiks pielīdzināts vērtējums pēc gadiem “n”, un kas notiks ar viņiem pēc gadiem “n”. Vai būs jākārto pārbaudes darbi, kas ir centralizēti eksāmeni? Tā kā šobrīd man nav informācijas, kā ar šiem bērniem rīkosies nākotnē, tad esmu pret centralizēto eksāmenu atcelšanu. Vēl viena lieta – es nerunāju tikai par mūsu skolas skolotājiem, bet kopumā skolotāji strādā intensīvi, un, ja skolēns domā par to, ka viņam ir jāpabeidz 12.klase, tad var daudz ko izdarīt patstāvīgi. Skolotājam ne vienmēr ir jābūt priekšā, un dzīvē skolotājs nebūs katru dienu priekšā, kad skolēnam būs jāizdara kaut kāda noteikta izvēle. Šoreiz tas arī parāda pilsonisko atbildību, pilsonisko drosmi pašam par savu nākotni. Esmu par centralizētajiem eksāmeniem, līdz ar to šīgada 12.klases skolēni būs līdzvērtīgi ar visiem pārējiem “spēlētājiem”, kuriem jau uz rokām ir centralizēto eksāmenu sertifikāti par citiem gadiem,” saka L.Ķeķere.

Trīs priekšmeti vienā darbā – nav saprātīgi
Gulbenes 2.vidusskolas skolotāja Daiga Tipāne, kura māca latviešu valodu un literatūru šogad 9.klasei, atzīst, ka ir daudz domājusi par šo tēmu. Viņa uzskata, ja trīs mācību priekšmetus grib apvienot vienā pārbaudes darbā, vienā eksāmenā, tad tomēr tas nav saprātīgi darīts, jo skolēnam tas radīšot lieku stresu. Ja izvēlas kādu konkrētu mācību priekšmetu vai divus, bez kā nevar iztikt, tad var mēģināt eksāmenu kārtot.
“Bet es tomēr domāju, ka 9.klasei jau nu noteikti var atcelt eksāmenus. Nekas nenotiks, ja bērni šobrīd aizies no savas skolas ar gada vērtējumu, jo tomēr viss gads ir strādāts, viņi ir rakstījuši iepriekšējo gadu pārbaudes darbus. Zināšanas viņiem ir. Tagad, kad mēs strādājam attālināti, viņiem tomēr pietrūkst skolotāja skaidrojumu un klātesamības, jo tā viņi jūtas drošāk. Jā, mēs, skolotāji, dodam atgriezenisko saikni, paslavējam par labiem darbiņiem, bet tomēr skolēni mums visu nepajautā, ko viņi mums pajautātu, ja stunda notiktu klasē. Man šķiet, ka 9.klašu skolēni šajā situācijā eksāmenus varētu nekārtot. Tās klases, ar kuru es strādāju, skolēni ir atbildīgi un labi strādā. Ko viņi zaudētu, ja nepārbaudītu savas zināšanas eksāmenā? Gada vērtējumu neviens skolotājs no gaisa neķer. Skolēns ir strādājis jau cik gadus, un mēs viņus pazīstam. Zinām, ko viņš zina un ko nezina. Gada vērtējums būtu objektīvs, un skolēniem nebūtu lieka stresa. Ar 12.klases skolēniem gan ir mazliet citādāk, jo viņiem dod procentuālo vērtējumu eksāmenā, un, ja vienu gadu nestudē, tad, lai atgrieztos studiju sistēmā, viņiem ir svarīgi, lai ir šis procentuālais vērtējums katrā no pārbaudes darbiem, proti, ka viņiem ir sertifikāts,” saka D.Tipāne.

Skolēni atzīst – ir parakstījušies
“Dzirkstele” sazinājās ar Lejasciema un Lizuma 12.klases skolēniem un noskaidroja, ka daļa jau ir parakstījušies par centralizēto eksāmenu atcelšanu, kā biežāko iemeslu minot, ka “nejūtoties tik gatavi un pārliecināti šiem eksāmeniem dēļ situācijas, kāda tagad ir izveidojusies”.
Lizuma vidusskolas 12.klases skolniece Amanda Glāzniece uzskata, ka vajadzētu atcelt eksāmenus, ņemot vērā to, ka eksāmenu vērtējums, mācoties tagad attālinātā režīmā, nebūs tas labākais un tas savukārt varot ļoti daudz ko mainīt. Savukārt viņas klasesbiedrene Samanta Ozoliņa domā, ka, mācoties attālināti, skolēni nespēj visu apgūt un saprast, kā būs eksāmenos, līdz ar to tā īsti nespēj sagatavoties eksāmeniem, lai rezultāti būtu viņiem pašiem pieņemami. Bet to nevarot attiecināt uz visiem skolēniem, jo citiem neesot nekādu problēmu. Pārsvarā viss esot atkarīgs no ieguldītā darba.


Uzziņai

Gulbenes novada izglītības iestādēs 9.klasē mācās 173 skolēni, 12.klasē - 102 skolēni.