Dzirkstele.lv ARHĪVS

Kāpēc dažus gadus pēc ielu remonta tām jau ir defekti?

Inita Savicka

2020. gada 30. aprīlis 00:00

1924
Kāpēc dažus gadus pēc ielu remonta tām jau ir  defekti?

Gan kanalizācijas, gan lietusūdeņu aku vāki pēc ceļu remontiem nav vienā līmenī ar asfaltu - tie iekrīt vai uzceļas. Šādi aku vāki rada arī bīstamību autovadītājiem, var bojāt mašīnas - visbiežāk gadās pārsist karteri. Arī vāku radītais troksnis nav patīkams iedzīvotājiem. Viskatastrofālākā ir Vidus iela, kā arī Līkā iela. Savukārt ne tik sen taisītajai Dzelzceļa ielai viss asfalts ir saplaisājis.

Nav vainīga pilsētas atrašanās vieta un esošā grunts
Autovadītāji “Dzirkstelei” ne reizi vien pauduši neizpratni, kāpēc dažus gadus pēc ceļa remonta tam rodas defekti. Viņi kā iespējamos iemeslu min, ka nav kārtīgi noblīvēta grunts, varbūt tāpēc ir izveidojusies šāda situācija ar aku vākiem. Varbūt pie vainas esot tas, ka Gulbene atrodas purvainā vietā. Bet varbūt tam ir pavisam cits iemesls un kāds tam būtu risinājums?
“Dzirkstele” sazinājās ar Gulbenes pilsētas pārvaldes vadītāju Gintu Āboliņu, kurš skaidro, ka Gulbenes pilsētas pārvaldes atbildībā ir ielu un ceļu uzturēšana atbilstoši pašvaldības piešķirtajiem finanšu līdzekļiem. “Visu piešķirto finansējumu gada griezumā arī šim mērķim izlietojam. Arī man tāpat kā iedzīvotājiem ir tieši tādi paši jautājumi par pārbūvēto/rekonstruēto ielu asfalta seguma stāvokli pēc būvdarbu pabeigšanas un nodošanas ekspluatācijā. Arī man nav pieņemama situācija, ka pēc 5 līdz 7 gadiem (Baložu ielas gadījumā jau pēc gada!) uz pārbūvētajām ielām parādās plaisas, asfalta seguma izdrupumi, aku vāki iekrīt, klaudz vai saplīst pavisam. Man nav pieņemami, ka Dzelzceļa ielā īsi pēc garantijas termiņa beigām asfalta segums ir saplaisājis, uz ielas ir iesēdumi. Tas nozīmē, ka pašvaldībai, vēl vairākus gadus turpinot maksāt kredītu par ielas pārbūvi, jau atkal ir nepieciešami līdzekļi ielu seguma remontam! Tā nedrīkst būt! Jautājums - kas vainīgs? Naudas taupīšana, jo nebija paredzēts nomainīt visu grunti? Pielietotie materiāli? Būvuzraudzība nesekoja līdzi ielas pārbūves kvalitātei, materiālu atbilstībai? Pasūtītājs (pašvaldība), projektētājs izvēlējās nepareizus materiālus? Varbūt “Publisko iepirkumu likums”, jo jāuzvar lētākajam piedāvājumam? Nu noteikti nav vainīga Gulbenes pilsētas atrašanās vieta un šeit esošā grunts, jo būvnieku “nedarbi” nav tikai Gulbenes pilsētā. Uzskatāmākais piemērs ir nesen noasfaltētais Rēzeknes ceļš P36 - jau ielāps uz ielāpa,” saka G.Āboliņš.

Pie vainas vairāki faktori
Gulbenes novada pašvaldības vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Gunta Kalmane “Dzirkstelei” skaidro, ka uz šo jautājumu nav viennozīmīgas atbildes, kāpēc tas tā notiek. Ir vairāki faktori, kas var ietekmēt procesus. Piemēram, Vidus ielā un Līkajā ielā pirms vairāk nekā desmit gadiem tika veikta ūdensvada un kanalizācijas tīklu izbūve, bet netika veikta pilna ielu pārbūve. Ņemot vērā toreiz pieejamos finanšu resursus, projektā netika paredzēta tur esošās mālainās augsnes nomainīšana uz smilšaino, kuru ir iespējams sablīvēt. Svārstoties klimatam, šī mālainā augsne “staigā”, līdz ar to ceļa segumā rodas pacēlumi/iesēdumi. Savukārt Dzelzceļa ielā tika atjaunota ceļa seguma virskārta, jo arī šajā reizē bija jāņem vērā pieejamie finanšu resursi un to efektīvākais izlietojums. Veicot būvdarbus dažādās pilsētas vietās, secināts, ka Gulbenē reljefs un grunts ir dažāda – tā nav visur vienāda. Būtībā ir jāņem vērā, kāda ir grunts attiecīgajā vietā, kāda ir klimatisko apstākļu ietekme, būvdarbu kvalitāte, kā arī tas, vai projektā ir paredzēta pilna grunts nomaiņa, un, protams, pieejamie finanšu līdzekļi. “Iesēdumi atsevišķās pilsētas ielās, kur to ir lietderīgi darīt, tiek laboti, izmantojot garantiju. Ja tā ir beigusies – tad pašvaldības resursus,” saka G.Kalmane.

Kārtīga zemes dzīļu izpēte un teicams projektētāja darbs
“Dzirkstele” sazinājās ar kādu ceļu būves speciālistu, kurš izsaka savas domas, kāpēc pilsētā ar ielām rodas šādas problēmas.
“Runājot par Vidus ielu, ir jāizpēta, kāda apakšā ir grunts, jo varbūt akas ir izbūvētas pareizi, bet ielas konstrukcija nav mainīta. Tad skaidrs, ka ielas segums sēžas un akas paliek augšā. Es neatceros, ka Vidus iela būtu pārbūvēta normālā stadijā, tā, kā tas pienāktos. Jā, asfalts ir uzklāts, bet apakšā jau nekas nav darīts. Un tas pilsētas reģions ir purvains. Ko tad var gribēt? Nopietni ir jāstrādā pie ielu projekta, esošās situācijas un grunts izpētes, ko un kā tur labāk darīt, lai, veicot ceļa remontu, tas kalpotu gadiem ilgi. Kāpēc Dzelzceļa ielā plaisā asfalts? To man grūti pateikt. Ir ne tikai viena šāda konkrēta iela, kurai plaisā asfalts, bet tas notiek arī uz citiem ceļiem. Paiet divi vai trīs gadi, un pats brīnies, kāpēc tur ir saplaisājis, kāpēc ir šķērsplaisa pāri ceļam. Zinātnieki saka, ka ir zemes lūzuma punkti, kur tomēr zeme svārstās un staigā. Mēs jau nezinām, kas tur zem zemes notiek, ja konstrukcija tiek pārbūvēta metra biezumā. Ir jāveic liels darbs projektētājiem, un, pirmkārt, ir jāveic kārtīga ielas vai ceļa zemes dzīļu izpēte, lai saprastu, kas tur notiek apakšā. Bieži pārmet būvniekiem, ka viņi pie vainas. Bet visu vainu nevar pārmest būvniekiem. Arī būvniekam ir vieglāk strādāt, ja projekts ir izstrādāts teicami. Parasti, kad būvnieks sāk būvniecības procesu, reizēm izrādās, ka projektā ir jāveic izmaiņas, jo nav iespējams veikt ceļa remontu tā, kā iecerējis projektētājs. Vēl, protams, nevar aizmirst par pasūtītāju, ko tad viņš īsti vēlas un cik viņam tam ir naudas. Tās ir tās būtiskākās lietas,” saka speciālists.


Uzziņai
Joprojām nav rezultāta Baložu ielas lietā. “Dzirkstele” to noskaidroja pašvaldībā. Lieta tiek skatīta jau otrajā instancē Vidzemes apgabaltiesas Madonas tiesu namā. Tā ir SIA “RBSSKALS Būvvadība” un akciju sabiedrības “Citadeles Projekti” civilprasība par naudas piedziņu no Gulbenes novada pašvaldības. Runa ir par 2016.gadā veiktajiem būvdarbiem Baložu ielā viena kilometra garumā Gulbenē. Pašvaldība par to joprojām nav norēķinājusies, jo uzskata veikumu par nekvalitatīvu. Tiesas spriedums pirmajā instancē ir pašvaldībai nelabvēlīgs.
Gulbenes novada pašvaldības vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Gunta Kalmane informē, lai gan tiesvedība joprojām turpinās, 2020.gadā pašvaldība Baložu ielā veiks kanalizācijas tīklu labošanas darbus, savukārt 2021.gadā – asfalta seguma virskārtas ieklāšanu. Šo būvdarbu veikšanai izmantos finanšu līdzekļus, kas netika izmaksāti būvuzņēmējam par nekvalitatīvi veiktajiem darbiem.