Dzirkstele.lv ARHĪVS

Uz “zaļā dzelzceļa” būs barjeras

Diāna Odumiņa

2020. gada 5. jūnijs 00:00

1154
Uz “zaļā dzelzceļa” būs barjeras

Paredzams, ka Gulbenes - Balvu “zaļo dzelzceļu” aizšķērsos 15 barjeras – liecina publiskā iepirkuma dokumenti (publiskojis Iepirkumu uzraudzības birojs).
Šīs barjeras būs izvietotas minētā dzelzceļa uzbēruma posmā (apmēram 22 kilometri) līdz Balvu novada robežai. Turklāt barjeras būs potenciāli aizslēdzamas. Atslēgas tikšot piešķirtas tikai tiem, kuri nāks uz pašvaldību un varēs paskaidrot, ka dzīvo blakus “zaļajam dzelzceļam”. “Braukšana, kāda notiek šobrīd “fūrēm” ar baļķiem -  negribētos to pieļaut,” 28.maija Gulbenes novada domes sēdē teica Attīstības un projektu nodaļas vadītājs Jānis Barinskis.
Esot svarīgi, lai lielais transports “neizsit caurteku vietas”, nesabojā jau paveikto posma sakārtošanā. J.Barinskis akcentēja, ka neviens “zaļais dzelzceļš” pēc būtības nav publisks ceļš. Tas esot ceļš, kas domāts tikai gājējiem un riteņbraucējiem.
Posms sakārtots, vēl labiekārtos
9.jūnijā noslēgsies Gulbenes novada pašvaldības izsludinātais publiskais iepirkums Gulbenes - Balvu “zaļā dzelzceļa” aprīkošanai ar labiekārtojuma elementiem posmā līdz Balvu novada robežai. Izraudzītais pretendents izvietos uz šī “zaļā dzelzceļa” tādas 15 barjeras, kuras bez atslēgšanas (ar pašvaldības atļauju) nevarēs apbraukt motorizētais transports, bet būs atstāta eja riteņbraucējiem un gājējiem.
Tāpat iecerēts šajā “zaļā dzelzceļa” posmā izveidot trīs mazās atpūtas vietas ar soliem, atkritumu urnām, statīviem velosipēdu novietošanai, kā arī tiks izveidota viena liela atpūtas vieta Litenē pie Pededzes tilta. Tur ieplānota atpūtas vieta ar lapeni līdz 25 kvadrātmetru platībā, trīs soliem, galdu, atkritumu urnām, statīvu piecu velosipēdu novietošanai un vietu ugunskuram. “Ieguvums būs “divi vienā”, jo turpat laivotāji varēs izkāpt atpūsties, kā arī velosipēdisti. Tur varēs arī nakšņot,” teica J.Barinskis. Būvdarbu izpildes termiņš būs 150 dienas. Šo darbu veikšanas finansēšana ir paredzēta Latvijas-Krievijas pārrobežu sadarbības programmā.
Nosauktie labiekārtošanas darbi noslēgs Gulbenes - Balvu “zaļā dzelzceļa” sakārtošanu, kuru pēc pašvaldības pasūtījuma jau iesākusi veikt SIA “Rubate”. 10.martā tika noslēgts līgums ar šo firmu par 10 892,50 eiro bez PVN. Uzņēmums, kā domes sēdē stāstīja J.Barinskis, jau ir noorganizējis krūmu pļaušanu un novākšanu, greiderēšanu, profilēšanu, planēšanu, līdzināšanu, iebraukto rišu izlīdzināšanu. Ceļš uzlabots, iestrādājot granti konkrētās, iepriekš no pasūtītāja puses norādītās vietās visā posma garumā 200 kubikmetru apjomā. Tāpat tiek veikta 30x30 metru liela laukuma attīrīšana, izlīdzināšana pie Pededzes dzelzceļa tilta. Tiek veikta peronu attīrīšana Melnupes un Litenes bijušo dzelzceļa staciju vietās.

Kritiskā stāvoklī ir Pededzes tilts
Deputāts Anatolijs Savickis domes sēdē pievērsa uzmanību tam, ka sliktā stāvoklī ir Pededzes tilts “zaļā dzelzceļa” posmā Litenē. J.Barinskis pauda, ka projektēšana vien varētu izmaksāt vismaz
15 000 eiro - dārdzība visu sarežģījot. Šobrīd rasta iespēja saimnieciski parūpēties par tiltu - tikšot izveidots jauns dēļu klājums.
Jau vēstīts - lai sakārtotu “zaļo dzelzceļu” no Gulbenes Balvu virzienā, Gulbenes novadā šā projekta izmaksas ir 52 510 eiro, no tām 90 procenti jeb 47 259 eiro ir Latvijas-Krievijas pārrobežu sadarbības programmas finansējums. Pagājušajā gadā akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš” ar pašvaldību noslēdza patapinājuma līgumu par Gulbenes novada teritorijā esošo “zaļo dzelzceļu” nodošanu vietējai pašvaldībai bezatlīdzības lietošanā uz pieciem gadiem. Zemes īpašniece tajā pašā laikā ir un paliek akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš”. Pašvaldības pienākums ir savā administratīvajā teritorijā esošo “zaļā dzelzceļa” posmus uzturēt lietošanai atbilstošā kārtībā. Pašvaldība gādā par līdzekļu investēšanu “zaļajos dzelzceļos”, iesaistoties starptautiskos projektos.
Novada domes 28.maija sēdē pašvaldības izpilddirektore Lienīte Reinsone uzsvēra, ka saistībā ar  novada “zaļajiem dzelzceļiem” sava atbildības daļa ir jāuzņemas pagastu pārvaldēm. Piemēram, vajag sekot līdzi, lai tur nekrātos atkritumi. Ir veikta sakopšana, šim nolūkam izmantojot pašvaldības budžeta līdzekļus. “Atsevišķos posmos atkritumu daudzums bija ievērojams. Pārvaldes šo darbu paveica veiksmīgi. Galgauskas pagastā (Gulbenes - Ieriķu posmā) teritorija bija visvairāk piegružota un arī visvairāk tika paveikts atkritumu savākšanā bijušā dzelzceļa teritorijā,” teica L.Reinsone.