Dzirkstele.lv ARHĪVS

“Jaungulbenes Alejām” - jau apaļš gads

Diāna Odumiņa

2020. gada 7. jūlijs 00:00

611
“Jaungulbenes Alejām” - jau apaļš gads

Apritējis gads pašvaldības veidotajam un uzturētajam sociālās aprūpes centram “Jaungulbenes Alejas” - to kolēģiem atgādināja vietējā deputāte Lāsma Gabdulļina, piedaloties novada domes 30.jūnija sēdē. Izvērsās diskusija par kadru nodrošinājumu un par iespējām iegūt nepieciešamo izglītību savā novadā.
Jāatgādina, ka, investējot 2,4 miljonus eiro pašvaldības, valsts budžeta un Eiropas Savienības fondu finansējuma, gada laikā kādreizējās Jaungulbenes profesionālās vidusskolas mācību korpuss tika pārveidots par mūsdienīgu sociālās aprūpes centru „Jaungulbenes Alejas” ar 99 gultasvietām. Pagājušā gada  4.aprīlī notika sociālās aprūpes centra svinīga atklāšana.

Ir problēmas arī ar liftu
“Jaungulbenes Alejās” esot problēmas ar liftu. “Tas ir tehniskas dabas jautājums. Periodiski tiek atrisināts. Citu aizķeršanos vai sūdzību nav,” teica pašvaldības izpilddirektore Lienīte Reinsone un piebilda, ka šogad šajā iestādē pievērš īpašu uzmanību mājīguma radīšanai un tam, lai vide būtu estētiska.
L.Gabdulļina bilda – pašvaldības sociālās aprūpes centros medicīniskais personāls strādā tikai dienā, naktī ne. Nākoties saukt ātro palīdzību, ja nepieciešams. Klientu šajās iestādēs ir daudz, puse no tiem – guloši, kā akcentēja L.Gabdulļina. “Lieliski būtu, ja būtu. Situācija ir nevis varēšanā vai gribēšanā, bet situācija ir sarežģīta tādēļ, ka vienkārši ir mediķu trūkums,” teica L.Reinsone.
Viņa gan arī atzina, ka personāla jautājums ir “sarežģīts un aktuāls” ne tikai šajā sociālās aprūpes centrā, bet arī otrā šādā pašvaldības veidojumā ar nosaukumu “Siltais”. Precīzāk - struktūrvienībā “Dzērves”. Ar medicīnas personālu palaikam esot problēmas, kas tiekot atrisinātas.
“Sociālās aprūpes centri ir pilni,” piebilda L.Reinsone. Sakarā ar pārdzīvoto COVID-19 krīzi visur bijušas izveidotas karantīnas telpas. Runājot tieši par “Jaungulbenes Alejām”, viņa piebilda, ka tur iemītniekus apkalpo vēl arī ģimenes ārsts. Taču neesot tāda cilvēku resursa, lai 24 stundas nodrošinātu nepārtrauktu medicīniskā personāla klātesamību (arī likums šāda tipa iestādēm to strikti nenosaka – red.). Protams, neesot izslēgtas neparedzētas situācijas, kad ir jāizsauc ātrā palīdzība. Turklāt ļoti operatīvi strādājot sociālās aprūpes centra vadība un personās, kuri paši saviem spēkiem klientus nogādā medicīnas iestādēs, ja tāda vajadzība ir, gan uz procedūrām, gan ārkārtas situācijās. “Viss notiek ciešā saziņā ar novada sociālo dienestu,” teica L.Reinsone.

Vai piemaksā par darbu?
L.Gabdulļina gribēja zināt, vai sociālās aprūpes centru darbiniekiem Gulbenes novada pašvaldībā piemaksā pie algas, piemēram, sakarā ar svētkiem. “Darbs ir smags un pašaizliedzīgs,” piebilda viņa.
“Piemaksas nav uz svētkiem. Piemaksas ir par darba intensitāti, par papildus veikto darbu, par darbinieku pašaizliedzīgi veiktu darbu un par izrādītu personīgu iniciatīvu darba pienākumu izpildē. Sociālās aprūpes centru vadītājiem ir noteikumi, pēc kādiem pašvaldībā strādājam. Ir mums atlīdzības nolikums. Katras iestādes vadītājs ir atbildīgs par savu darbinieku motivēšanu. Nosakot piemaksu, ir jābūt caurspīdīgam pamatojumam, par kādu darbu vai par kādu pienākumu pildīšanu noteiktā periodā šī piemaksa tiek noteikta,” skaidroja L.Reinsone. Viņa bilda, ka piemaksa var būt reizi gadā, bet var būt arī katru mēnesi, ja iestādes vadītājs to pamato. Tomēr piemēru, kad piemaksa bijusi katru mēnesi, L.Reinsone novada pašvaldībā nosaukt nevarot. Ir bijis, kad piemaksa noteikta par palielinātu un intensīvu darba slodzi trīs mēnešu periodā.
Vietējais deputāts Gunārs Ciglis turpināja sarunu par to, ka šogad divu gadu ilgo apmācību “sociālā rehabilitētāja” programmā Litenē beidz virkne novada iedzīvotāju, kuri izmantoja iespēju šeit mācīties Latvijas Universitātes P.Stradiņa medicīnas koledžā. Šāda iespēja bija sarūpēta sadarbībā ar pašvaldību. “Dzirkstele” noskaidroja, ka šo apmācību Litenē šogad ir beiguši 58 cilvēki, daudzi no viņiem jau strādā novada sociālās aprūpes centros. Atbilstoša izglītība šiem cilvēkiem garantē lielāku algu. G.Ciglis pauda – būtu jāturpina sarunas par šādas sadarbības turpināšanu ar koledžu. 
Viņš norādīja, ka šajā izglītības iestādē var apgūt dažādas izglītības programmas. Sarunas gaitā arī atklājās paradoksāla situācija. Kadru jautājums ir aktuāls, tomēr ne visiem šogad “sociālās rehabilitācijas” programmu apguvušajiem pašvaldība Gulbenes novadā spēs nodrošināt darbu. Drīzāk novadā aktuāls ir medicīnas māsu un ārstu trūkums.
“Dzirkstele” noskaidroja, ka koledža jaunajā mācību gadā neplāno kādu izglītības programmu realizēt Litenē. Toties Madonā tiek komplektēta grupa programmas “Māszinības” apguvei četru gadu garumā nedēļas nogalēs.

Uzziņai
◆ Nupat aprūpes centra “Jaungulbenes alejas” kolektīvs publiskojis informāciju par iegūto kvalitātes zīmi brīvprātīgā darba projektu īstenošanai Eiropas Savienības programmā “Eiropas Solidaritātes korpuss”. “Tas nozīmē, ka varam piesaistīt darbinieku kolektīvam brīvprātīgos no ārzemēm. Līdz šim mums nav bijusi tāda pieredze,” “Dzirkstelei” saka sociālās aprūpes centra vadītāja Marika Andževa.

◆ Pirmais projekts brīvprātīgo piesaistei jau esot sagatavots. Atliek cerēt, ka to atbalstīs. “Gribam lauzt stereotipus. Uzskatām, ka arī cilvēkus, kuri dzīvo sociālās aprūpes centrā, var un vajag iesaistīt radošās aktivitātēs, kustību un sporta aktivitātēs. Gribam, kopīgi darbojoties un komunicējot veicināt solidaritāti - dot iespēju cilvēkiem izprast un mācīties dzīvot vidē, kur vienlaikus kopā darbojas dažādu paaudžu un kultūru pārstāvji,” pauž M.Andževa. Viņasprāt, brīvprātīgo ārzemju jauniešu piesaiste dotu idejas, impulsu gan “Jaungulbenes Aleju” iemītniekiem, gan darbinieku kolektīvam.

◆ M.Andževa uzsver, ka “Jaungulbenes Alejās”  klienti ir drošās rokās. Kolektīvs un pati iestāde visu laiku attīstās, apzina vajadzības. Arī COVID-19 krīze esot bijusi sava veida skola, jo spēts ātri reaģēt, pašiem formulēt drošības prasības un pildīt tās, pirms vēl tika saņemtas vadlīnijas no valsts.

◆ Pašlaik “Jaungulbenes Alejās” ir 91 klients, apkalpojošais personāls - 49 darbinieki.