Dzirkstele.lv ARHĪVS

Strādās kā COVID-19 krīzē sākuši

Diāna Odumiņa

2020. gada 24. jūlijs 00:00

62
Strādās kā COVID-19  krīzē sākuši

Gulbenes novads palicis vēl bez septiņām akciju sabiedrības “Latvijas Pasts” līdzšinējam klientu apkalpošanas vietām jeb nodaļām. Tajā pašā laikā tiek piedāvāts alternatīvs klientu apkalpošanas veids - apkalpošana dzīvesvietā. Šāds pakalpojums attiecas uz  Beļavas, Daukstus, Druvienas Galgauskas, Līgo, Stāmerienas un Stradu pagasta iedzīvotājiem.
Akciju sabiedrības “Latvijas Pasts” vecākā sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Vineta Danielsone norāda, ka šobrīd nav plānotas izmaiņas citās pasta pakalpojumu sniegšanas vietās Gulbenes novadā. Tātad tiek saglabāta pasta nodaļa Gulbenē, kā arī “Latvijas Pasta” pakalpojumu sniegšanas stacionārās vietas Jaungulbenē, Lejasciemā, Litenē, Lizumā, Rankā un Tirzā.
Jāpiebilst, ka tikai Gulbenē “Latvijas Pasts” strādā ne tikai visas darbdienas, bet arī arī sestdienās. Sešas stundas četras darba dienas pēc kārtas “Latvijas Pasts” strādā Rankā, bet piektdienās – piecarpus stundas. Jaungulbenē pirmdienās “Latvijas Pasts” strādā trīsarpus stundas, bet pārējās darbdienās – piecarpus stundas, Litenē – “Latvijas Pasts” strādā pirmdienās trīsarpus stundas, pārejas darbdienās -  četrarpus stundas, Lejasciemā – septiņas ar pusi stundas katru darbdienu. Lizumā – tāpat. Tirzas pagastā “Latvijas Pasts” strādā katru darbdienu, bet tikai vienu stundu dienā. Šāda informācija ir lasāma vietnē “Pasts.lv”.
“Maza telpiņa pastam pagastā ir. Visdrīzāk ar laiku “Latvijas Pasts” to slēgs. Pasta kastīte pagastā arī ir. Bet... Ja cilvēks grib Tirzas pagastā saņemt kādu sūtījumu ar “Latvijas Pasta” starpniecību, tas nozīmē, ka saņemšana ir jāpiesaka. Atvedīs! Bet par to būs atsevišķa samaksa vēl. Sūtījumi gan tiek glabāti līdz 30 darba dienām. Diezgan ilgi. Izņemt ir laiks,” “Dzirkstelei” saka Tirzas pagasta pārvaldes vadītājs Česlovs Barkovskis. Jāpiebilst, ka 10 diennakšu laikā neizņemta sūtījuma uzglabāšana “Latvijas Pastā” pēc tam maksā klientam 50 centus par katru nākamo dienu.

Līdz visiem informācija vēl nav nonākusi
“Cilvēki to uztver mierīgi, bet līdz visiem jau tā informācija vēl nav nonākusi. Sakarā ar pandēmiju laucinieki ir pieraduši, ka viss ir ciet. Tagad pavisam būs ciet, sākot ar augustu,” “Dzirkstelei”: stāsta Beļavas pagasta pārvaldes vadītājs Aivars Rakstiņš. Viņš ir saņēmis vēstuli no akciju sabiedrības “Latvijas Pasts” par to, ka uzņēmums pārtrauc īres līgumu pagastā. “Šajā vēstulē teikts, ka turpmāk “Latvijas Pasts” iedzīvotājus Beļavas pagastā apkalpos dzīvesvietā. Cik saprotu, pastnieks to darīs. Pie viņa varēs vērsties iedzīvotāji arī tad, ja būs ar “Latvijas Pasta” starpniecību veicami kādi maksājumi. Es tikai domāju, kā tas varēs notikt ziemā,” saka A.Rakstiņš. Tajā pašā laikā viņš piebilst, ka ir maksājumi, kurus iedzīvotāji kārto pagasta pārvaldē. Tāpat ir daļa iedzīvotāju, kuri nāk uz pagasta bibliotēku un meklē palīdzību. Savukārt gados jaunajiem cilvēkiem vispār neesot nekādu problēmu.
Stradu pagasta pārvaldes vadītājs Juris Duļbinskis “Dzirkstelei” saka – tas “Latvijas Pasta” modelis, kāds laukos bijis līdz šim, vairs nav bijis nopietni uztverams. “Atbrauca un pie mums vienu stundiņu pakavējās. Citreiz pat - tikai automašīnā. Telpa atvēlēta bija, bet darbs vairāk noritēja mobili. Pie mums, Stāķos, tā drīzāk bija butaforija, nevis pasta nodaļa,” viņš komentē. J.Duļbinskis arī atzīst, ka Stradu pagasts atrodas tuvu Gulbenei, tāpēc šeit situācija ir citādāka nekā no novada centra attālākos pagastos. 
Piedāvā laukos pastnieku izsaukt uz mājām
Druvienas pagasta pārvaldes vadītājs Juris Graumanis “Dzirkstelei” saka: “Tagad “Latvijas Pasts” turpina no pašu darba stilu, kuru iesaka COVID-19 krīzes laikā.” Līdz šim Druvienā bijusi noteikta stunda, kad pastnieks atbraucis un sēdējis uz vietas. Viens un tas pats “Latvijas Pasta” darbinieks apkalpojot klientus gan Druvienā, gan Tirzā, gan Lizumā. “Nezinu, kā var visu paspēt,” prāto J.Graumanis. Vienā pagastā pastniekam ir noteiktas darba stundas uz vietas, citā – izbraukumi pie klientiem saskaņā ar iepriekšēju pieteikumu. J.Graumanis tomēr saka, ka iedzīvotāju sūdzības nedzird. Iespējams, tāpēc, ka “Latvijas Pastam” šodien ir vērā ņemami konkurenti – kurjerpasta uzņēmumi -, kuru pakalpojumus izmanto laucinieki. Viņš spriež, ka “Latvijas Pasta” nozīme laukos šodien mainās. To viņš spriež kaut vai tāpēc, ka Druvienas pagasta padomē tagad reti kad pienāk vēstules papīra formātā. Lielākoties tiek saņemtas elektroniskas vēstules.
V.Danielsone par akciju sabiedrības “Latvijas Pasts” pakalpojumu sniegšanu laucinieku dzīvesvietā saka: “Ja runa ir par pastnieka pakalpojumiem klienta dzīvesvietās tajās lauku teritorijās, kur agrāk bija pasta pakalpojumu sniegšanas vieta, bet tagad apkalpo pastnieks klienta dzīvesvietā, ne visi sniegtie pakalpojumi būs pa maksu. Universālā pasta pakalpojumu sniegšana – vēstuļu korespondences un pasta paku sūtījumu saņemšana un nodošana nosūtīšanai – notiks ar tādiem pašiem nosacījumiem kā pasta pakalpojumu sniegšanas vietās bez papildu komisijas maksas.”
Taču daudzi pakalpojumi maksā un tie nav lēti. Ar pastnieka starpniecību iedzīvotāji dzīvesvietā var saņemt skaidras naudas izmaksu no Pasta norēķinu sistēmas (PNS) sava konta, kas maksās 0,1 procentu no summas (minimālā summa 0,95 eiro). Maksājums ar iemaksu skaidrā naudā uz kredītiestādi Latvijā maksā 2 procentus no summas (minimālā summa – 3,50 eiro). Maksa par skaidras naudas piegādi uz klienta norādīto adresi no PNS konta maksā 8 eiro. Visu veidu maksājumu pieņemšana ārpus pasta pakalpojumu sniegšanas vietām (par katru kvīti) maksā 1 eiro. Abonementa noformēšana (par katru preses izdevumu pie pastnieka maksās 1,50 eiro par katru izdevumu.
Abonēšanas rēķina apmaksa uz kredītiestādes kontu maksās 3,50 eiro. Norēķini ar pastnieku iespējami tikai skaidrā naudā.