Dzirkstele.lv ARHĪVS

Atklāti par ielu problēmām

Diāna Odumiņa

2020. gada 4. augusts 09:52

1371
Atklāti par ielu problēmām

Ielu ikdienas uzturēšana Gulbenē ir jautājums, kuru iedzīvotāji apspriež visu gadu. Pretenzijas un neizpratne tiek pausta gan pilsētas pārvaldei, gan “Dzirkstelei”. “Laižu jūs savā “virtuvē” iekšā, skatāmies, kas ir darīts! Slēpjama nav nekā,” laikrakstam saka pilsētas pārvaldes vadītājs Gints Āboliņš.
Gulbenes pilsētā ir nepilni 54 kilometri ielu. Tajā skaitā bez asfalta ir 19 kilometri. Tranzīta ielas ziemā Gulbenē šogad pēc pašvaldības pasūtījuma (saskaņā ar publiskā iepirkuma procedūru) uzturēt uzticēts SIA “Ambergold”, pārējās ielas pilsētā – akciju sabiedrībai “Latvijas autoceļu uzturētājs”. Saziņa ar šīm firmām pilsētas pārvaldei esot laba, uz pārvaldes norādēm tiekot reaģēts vienas dienas laikā.
G.Āboliņš stāsta, ka kritiskākās no ielām, kuras ir bez asfalta, ir Litenes iela un Raiņa iela. To uzturēšanai tiek tērēts visvairāk. Tajā pašā laikā iedzīvotāji visbiežāk sūdzoties tieši par šo ielu stāvokli. Runājot par Litenes ielu, sausā vasarā to greiderēt esot problemātiski. Tās segumam ir izmantots izlietotais (drupināts) asfalts. Karstā, sausā laikā tas pieblietējas tā, ka tiek lauzti greidera “zobi”. Lauzt tehniku nevienam negribas. Pagājušajā gadā, kā stāsta G.Āboliņš, vairāk nekā 15 000 eiro tika izlietoti Litenes ielas krustojuma ar Draudzesskolas un Nākotnes ielu sakārtošanai. “Ir labāk. Var vismaz normāli pārbraukt,” viņš saka.

Skaidrojums par akmens šķembām Raiņa ielā
Raiņa ielas lielā sāpe esot tā, ka tai daudzviet vispār apakšā nav nekāda seguma, tā ir gluži vienkārši pļavā iebraukta trase, kurai gadu gaitā virsū ir likti dažādi materiāli. Šā gada sākumā, februārī, atsevišķos šīs ielas posmos ir bērti akmeņi un šķembas. Pirms šā darba veikšanas notika tirgus izpēte, izvēloties firmu. Vietējie “Dzirkstelei” sūdzējušies, ka uz Raiņa ielas ir uzbērti milzu akmeņi. Ne paiet pa tādiem, ne ērti pabraukt. Varot pat gadīties, ka kāds nejauši pacelts akmens izsit automašīnai stiklu. G.Āboliņš skaidro: “Iedzīvotāji zvanīja (gada sākumā – red.) un sūdzējās. Cilvēki teica – dodiet normālu ceļu, nevaram pabraukt, mašīna grimst iekšā. Un tā bija patiesība.” Tur, kur faktiski nekāda seguma Raiņa ielai nav bijis, iela periodiski rūgst. Lielas šķembas tika virsū bērtas apzināti. “Mēs uzbērām šķembas Raiņa ielai trijās vietās. Vai varēja būt cits risinājums? Piemēram, uzberot smalkāku granti? Tajā brīdī šāds risinājums nederēja. Protams, uz lielajām šķembām Raiņa ielā ir jāber virsū normālas frakcijas kārta, bet šogad tam finansējuma nav,” viņš stāsta. Pilsētas pārvaldes vadītājs saka – šogad ir mēģināts tikai daudzmaz saglābt 1,3 kilometrus Raiņa ielā. Tas esot sāpīgākais posms. Protams, gribētos uzklāt asfaltu, taču tādā gadījumā šādu darbu veikšana tikai kilometru garumā izmaksātu aptuveni miljonu eiro. No uzturēšanas finansējuma to paveikt nav iespējams. Pilsētas pārvaldei visu Gulbenes ielu uzturēšanai mēnesī ir iespējams rēķināties tikai ar 18 000 eiro. “Ko var paveikt par šādu finansējumu pilsētas ielu nepilnos 54 kilometros?! Ir gribēšana un varēšana sakārtot Raiņa ielu, bet – izvērtējot prioritātes. Lēmumi ir jāpieņem, balstoties uz iedzīvotāju skaitu (konkrētā pilsētas mikrorajonā – red.) un to, cik daudz transporta pārvietojas noteiktā ielā vai tās posmā. Diemžēl Raiņa ielas galā ir trīs privātmājas,” saka G.Āboliņš.

Kur vēl tiek tērēta ielu
uzturēšanas nauda?
G.Āboliņš skaidro, ka no ielu uzturēšanas naudas pilsētā tiek veikts arī ielu apgaismojuma remonts. Tāpat no šī finansējuma tiek remontētas un skalotas gūlijas jeb lietusūdens novada sistēmas, kas šogad izmaksājis vairāk nekā 5000 eiro. Tāpat tiek no ielu uzturēšanas finansējuma vēl tīrīti grāvji. “Un tas viss par 18 000 eiro mēnesī,” skaidro G.Āboliņš. Parasti ziemā pilsētas ielu uzturēšanai tiekot tērēts vairāk par 18 000 mēnesī. Aizvadītā ziema bijusi atšķirīga. Varējis tērēt mazāk naudas. Tas ļāvis pēc četru gadu pārtraukuma atkal pievērsties grants seguma ielu stāvokļa uzlabošanai. Jūnijā izlietots 68 000 eiro ne tikai ielu apgaismojuma sakārtošanai, bet arī grants seguma sakārtošanai Ziemeļu, Dārza, Asarupes un Tilta ielā (kas izmaksājis vairāk nekā 30 000 eiro). Minētajās četrās ielās tagad ir uzlabojumi, kādi vajadzīgi arī Raiņa ielai. G.Āboliņš šajā sakarā skaidro: “Izvērtējot prioritātes, lemts par labu šīm četrām ielām. Asarupes ielā tagad uz dārziem var aizbraukt, grāvji ir iztīrīti.”  

Skolas ielu sakārtos tāpat kā Nākotnes kvartālu
Gulbenes novada domes 30.jūlija sēdē vietējie deputāti ir nobalsojuši, lai arī Skolas ielas kvartālā piebraucamajiem ceļiem būtu ielas statuss. Šobrīd šai pašvaldības zemei 1,9 hektāru platībā (iekļaujot dīķi) ir viena adrese – Skolas ielā 5. Piešķirot piebraucamajiem kvartāla ceļiem (890 metriem) ielas statusu, radīsies iespēja izstrādāt sakārtošanas projektu, meklēt finansējumu un veikt darbus. “Skolas ielas iedzīvotāji teritorijas sakārtošanu ir pelnījuši tāpat kā Nākotnes ielas kvartāla iedzīvotāji,” saka G.Āboliņš. Viņš piebilst, ka Skolas ielas kvartālā dzīvo aptuveni 500 cilvēku. “Ja man jautā, kura vieta pilsētā ir jāsakārto pirmām kārtām, man tas ir Skolas ielas kvartāls. Tālāk nākamā ir Vidus iela. Pēc tam seko Litenes iela. Topogrāfija ir gatava. Varbūt darbi Skolas ielas kvartālā nenotiks vēl nākamgad, bet ļoti ceru, ka tas notiks drīz,” atklāj G.Āboliņš.
Līdz šim pilsētas pārvalde Skolas ielas kvartālā savu naudu ir tērējusi pagalmu sakārtošanai (no pašvaldības īpašumu uzturēšanai paredzētā finansējuma). Šogad šim nolūkam bijuši plānoti 6000 eiro (ieskaitot āra apgaismojuma remontu kvartālā). Jūnijā 620 eiro no šīs kopsummas izlietoti Skolas ielas masīva bedrīšu remontam piebraucamajos ceļos.