Dzirkstele.lv ARHĪVS

Braukšanas mācības joprojām liegtas Covid-19 laikā

Inita Savicka

2021. gada 16. februāris 00:00

495
Braukšanas mācības joprojām liegtas Covid-19 laikā

Braukšanas nodarbības autoskolās nenotiek, bet teorētiskās zināšanas topošie autovadītāji apgūst attālināti. Sabiedrības iniciatīvu portālā “Manabalss.lv” tiek vākti paraksti, lai atļautu braukšanas apmācības un pirmās palīdzības eksāmenus autoskolās visā Covid-19 krīzes laikā.

“Braukšanas apmācībā un eksāmenā mašīnā ir divi cilvēki, kas abi ir maskās vai pat šķirti ar starpsienu. Liedzot šos pakalpojumus, darbu zaudē instruktori, bet bez pakalpojuma palikušajiem klientiem zūd sajūta par taisnīgumu valstī,” vēstīts portālā “Manabalss.lv”.
Ja arī tiks savākti nepieciešamie 10 000 paraksti un iesniegti Saeimā izskatīšanai, SIA “Gulbenes auto-moto” pārstāvis Jānis Sniedzāns domā, ka situācija diezin vai mainīsies. “Var jau izskatīt šo iniciatīvu un nolikt malā. Noteikti kopumā skatīsies, kā būs ar izglītību valstī. Kad ļaus klātienē atsākt vispārējo izglītību, tad arī mēs droši vien drīkstēsim atsākt. Teoriju mēs mācām, smagās mašīnas drīkstam aizdzīt uz eksāmeniem, tas arī viss,” stāsta J.Sniedzāns.

Instruktoru ir tik, cik ir

Kad noteiktie ierobežojumi beigsies, daudziem būs jāapgūst praktiskās nodarbības, līdz ar to veidosies pamatīgas rindas. J.Sniedzāns saka: “Tas viss ievilksies. Cilvēki gaidīs rindā uz braukšanu tik ilgi, cik mēnešus mēs nestrādājam. Instruktoru ir tik, cik ir. Vairāk jau viņu nebūs. Plāni jau ir par vēl kādu braukšanas instruktoru, bet tas nav tik vienkārši. Šobrīd instruktori ir bez darba. Ir instruktori, kuriem pienākas dīkstāves pabalsti, citi nemaz neiesniedz, citiem – pensijas,” saka J.Sniedzāns.
Arī SIA “Mācību centrs Zīle” pārstāvis Kārlis Kārkliņš atzīst: “Kad atļaus, būs vājprāta rindas, liela drūzma, un nezinu, cik tas būs saprātīgi. Šim ierobežojumam – liegt braukšanas nodarbības – es dižu pamatu neredzu. Manā skatījumā, tas ir tā – vienkārši aizliegsim. Vēlme un vajadzība mācīties cilvēkiem nekur nepazudīs, pēc ierobežojumu atcelšanas būs milzīgs grupu pieplūdums, un arī CSDD netiks galā. Jau pirms tam uz braukšanas eksāmenu veidojās diezgan pagaras rindas, nestādos priekšā, kas notiks tagad, kad viss ir iesprūdis. Kursants uz eksāmenu ir samācījies, bet, ja, piemēram, mēnesi netiek uz eksāmenu, viņam jāmācās atkal – ja netrenējas katru dienu eksāmenam, tad aizmirstas iemaņas.”
Viņš uzskata, ka braukšanas nodarbības vajadzētu atļaut. “Tajā brīdī, kad ir braukšanas apmācība, ir viens pret viens, tiek lietoti aizsarglīdzekļi, pēc tam mašīnu dezinficē, izvēdina, ietur pauzi pusstundu, un viss ir kārtībā. Tajā pašā laikā, tas gan neattiecas uz instruktoru darbu, automobilī paņemt kaimiņu aizvest līdz pilsētai nedrīkst, bet cilvēks drīkst izsaukt taksometru un braukt  ar taksometru var!” uzskata K.Kārkliņš.  
Savukārt J.Sniedzāns ir neizpratnē, kāpēc CSDD laikā, kad braukšanas nodarbības autoskolās ir liegtas, drīkst pieņemt braukšanas eksāmenu. “Nav dzirdēts, ka kāds apmācību laikā Gulbenē vai kur citur būtu saslimis. Nesaprotu, kāpēc mēs nevaram strādāt, bet CSDD tajā pašā laikā drīkst?”  
Teorijas nodarbības – joprojām attālināti
Lai gan šobrīd sakarā ar Covid-19 ir ierobežojumi, autoskolās mācīties gribētāji ir. Teorētiskās zināšanas tiek apgūtas attālināti. J.Sniedzāns stāsta, ka kursanti diezgan aktīvi piesakās, lai apgūtu teoriju. “Ir, kuriem patīk tiešsaistes nodarbības, un ir, kam ne. Gados jaunākiem patīk, gados vecākiem – ne tik ļoti,” saka J.Sniedzāns.
Arī K.Kārkliņš apliecina, ka teorijas nodarbības attālināti notiek, bet interese esot mazāka. Arī teorijas valsts eksāmenam kursanti netiek pielaisti, jo nedrīkst nokārtot pirmās palīdzības sniegšanu. Viņaprāt, daudzi ierobežojumi ir virspusēji. “Nav konsekventa rīcības plāna. Slimo pieauguma līkne nemazinās, tad tas nozīmē, ka problēma jau nav iedzīvotājos, kuri neievēro ierobežojumus. Problēma ir pašos ierobežojumos, ja jau nekas nemainās,” secina   K.Kārkliņš.


Pieredze

“Iesprūduši” apmācībā

Dāvis Deivids Bukovskis no Tirzas: “Nesen parakstīju iniciatīvu “Manabalss.lv”, lai atceltu šo nepamatoto ierobežojumu. Skaidru pamatu šim liegumam vairs neredzu. Saprotu, ka tā savā veidā ir pulcēšanās un to var atlikt uz vēlāku laiku, bet, ņemot vērā, ka nesen valdība paziņoja, ka tiks atļautas individuālās nodarbības skolās un augstskolās, tad vairs nesaprotu, kāpēc nevar notikt braukšanas praktiskā apmācība. Nesaredzu arī loģiku – braukšanas eksāmenu likt drīkst, bet praktiskās apmācības nedrīkst notikt. Risks ir pilnībā vienāds. Ļoti vēlējos iegūt autovadītāja tiesības, kamēr esmu mājās, jo loģiski, ka Gulbenē braukt ir vieglāk nekā Rīgā, bet pašreiz esmu to visu “ielicis tālākā plauktiņā”. Pievērsīšos, kad būs iespējams turpināt iesākto. Zinu, ka vajadzētu atkārtot testus, bet pašreiz nav īsti motivācijas un priekšroku dodu studiju darbiem. Manuprāt, apgūt teoriju attālināti bija lieliska iespēja - tas arī bija iemesls, kādēļ izlēmu sākt likt tiesības. Nodomāju - ja jau pat var piedalīties lekcijās no mājām, tad nav iemesla atlikt uz vēlāku laiku. Protams, bija pāris ķibeles, piemēram, interneta savienojums, bet viennozīmīgi ietaupīju gan laiku, gan naudu, jo nodarbības notiek vēlu, tāpēc ar autobusu nav iespējams izbraukāt uz Gulbeni.”

Kristīne Krēmere no Jaungulbenes: “Uzskatu, ka tas ir absurds - liegt braukšanas nodarbības. Jau vairāk nekā mēnesi neesmu sēdusies pie auto stūres, tas nozīmē, ka iemācītais jau ir aizmirsts. Šobrīd vairs pat īpaši neatkārtoju teoriju, palaikam izpildu kādu teorijas testu, jo es pat pie valsts teorijas eksāmena netieku pirmās palīdzības dēļ. Par rindām, kas būs pēc ierobežojumu atcelšanas, pat domāt negribu. Teorijas apmācības šobrīd notiek, līdz ar to instruktori varēs “kārties nost”, kad varēs turpināt braukšanas nodarbības, jo visi kursanti gribēs braukt - gan tie, kas kā es teoriju pabeidza mācīties decembrī, gan tie, kas to mācās šobrīd un mācīsies vēl pēc mēneša. Teoriju apguvu attālināti, un lielākā problēma bija cīņa ar interneta savienojumu. Bija reizes, kad es no mācību vielas neko nesapratu tieši sliktā interneta savienojuma dēļ. Bet mums paveicās ar pasniedzēju Andri Leišavnieku, kurš ir pasniedzējs ar lielo burtu.”